Egy AgnesKovacs táskát felismersz az utcán, még ha nem is látszik a logója. „Akkor jó, ha már nem kell magyarázni” – mondja a halk szavú Ágnes, aki a nyolc éve vele dolgozó üzlettársától, Dura Mónikától tanult meg kiállni a márkája mellett az üzleti életben is. Az Ági kollégiumi szobájában készült első daraboktól indulva a prémium márkák közé emelték a minőségi alapanyagokból, általában egyetlen bőrlapból hajtogatott táskákat és kiegészítőket. A márka története a Forbes Life magazinban.
A Kékgolyó utcai műhelybe belépve elárasztja az orromat az eleganciát és minőséget hirdető bőrillat. Habók és Twinnings, az Ágival egy éve egy helyiségen osztozó Bori Bianka ékszertervezőnek és a Madzag kutyás brand alapítójának, Molnár Melindának a kutyái futnak elém ellenőrizni, bejöhetek-e. A dizájnerek régi ismerősök, barátok, együtt letisztult enteriőrt teremtettek, ahol nemcsak dolgozhatnak, de találkozhatnak a vásárlókkal is.
„Az elején furcsa érzés volt, hogy bárki benézhet és láthat, ahogy épp a következő kollekciót tervezem. De mára már ezt is megszoktam” – Ági egyedül, fülében gyakran elektronikus zenével szeret dolgozni. A monotonitásban is szépséget találó, visszahúzódó alkotónak tartja magát, miközben a keze közül kikerülő táskák merészek, bátrak, vonzzák a tekinteteket.
A határozott vonalak magabiztos lendületről árulkodnak, ilyenek voltak már akkor is, amikor egyetemistaként az első darabokat készítette a barátainak és azoknak, akikhez szájról szájra eljutott a híre.
Ma már akad olyan vevője is, aki öt éven át gyűjtött arra, hogy végre megvegye ikonikus kollekciója, a Pons egyik hátizsákját. Ági szerint ebből is látszik, hogy egyre tudatosabbak az emberek a divatban is, van helye a slow fashionnek. Átgondolják a vásárlást, emiatt máshogy is viszonyulnak a termékekhez.
„Nekem ez jelenti a sikert, miközben a vásárló számára a táska a saját fejlődése és kitartása jelképévé válik. Ezek után megbecsülik és valódi értékként kezelik” – mondja.
Azt azért hozzáteszi, hogy jobban szereti látni, hogy egy táskája mindennapos használatban van, mint ha ereklyeként kezelik. A növényi cserzésű bőrökön a karcolások is szépek az ő szemében.
Egy társsal könnyebb
Nyolc éve érkezett az életébe Dura Mónika, aki segített neki a növekedésben. Együttműködésük eredményeként született meg az Agneskovacs leather design Kft., melyben Ági mellett Kovach Anton az 50 százalékos tulajdonos, de a márka életében Mónika vállal aktív szerepet. Gyakorlatilag újraértelmezték a márkát.
A befektetésnek köszönhetően stabilizálhatóvá vált a gyártás, szerződéseket kötöttek, szinte kizárólag Olaszországból származó, minőségi alapanyagokat kezdtek használni.
„A prémium kategóriába emeltük fel a márkát, amihez nyolc évvel ezelőtt nagy bátorság kellett. De minőséget akartunk adni, és ez mindkettőnknek ugyanazt jelentette” – mondja Mónika, aki a kreativitást, a vizualitást és a művészi megformálást teljes mértékben Ágira bízza.
Eközben irányítja a kampányokat, a pénzügyeket, ötleteket ad, merre induljon az új kollekció (3) és ha kell, véleményt mond. „Van, hogy megkérdezem, hogy szerinte ez jó lesz-e így. És csak annyit válaszol: ha engem kérdezel, akkor biztos nem tartod elég jónak” – meséli mosolyogva Ági, mi mindenben segít neki Mónika.
Tartottak már együtt előadást a MOME hallgatóinak is, hogy megmutassák, így is együtt lehet működni. „Jó volt látni a csillogó szemeket, amikor átadtuk az üzenetet, hogy a művészeknek elsősorban a művészethez kell érteniük, a többiben segíthetnek nekik szakemberek. Én tisztelem az ő tehetségét, ő pedig az én tudásomat, a hozzáadott értékemet.”
TELJES CIKK A FORBES LIFE-BAN
Megjelent a Forbes Life téli lapszáma. A címlapon Cyla, azaz Kajdi Csaba, aki nem tesz lakatot a szájára celebekről vagy politikai háttérről szólva sem.