Hosszú távon gondolkodnak, miközben a Munch négyfős alapítói csapatának egyik fő feladata, hogy megfékezze a fejükben zúgó ötletvihart. A fókuszálás fontosságáról és a napokban induló Munch Marketről is beszéltek a novemberi magazin Kilövésén az alapítók. Új befektetőik nem egy regionális sztorit látnak bennük, cél a tengerentúli piacok bevétele is.
„A fókusz a kulcsa a gyors növekedésnek. Ha sok mindent akarunk egyszerre, egyik sem működik igazán” – mondta el a színpadon Wettstein Albert, a Munch egyik társalapítója. A magyar ételmentő startup nyerte a 10 éves Forbes közönségszavazását, így ők kerültek a novemberi címlapra.
Ami pedig a növekedést illeti: úgy tűnik, nagyon is megy a csapatnak. 2023-ra 400 millió forintos nettó árbevételt becsülnek, éves alapon ez közel ötszörös bővülés. A nyáron volt olyan hónapjuk, amikor a korábbi időszakhoz képest tízszeres növekedést értek el. Az őszig tartó féléves időszakban eszeveszett sebességre kapcsolt a csapat.
Ilyen volt a jubileumi Forbes Kilövése. Fotók: Fekete Csaba (56 kép)
„Ez szervezeti változással is járt, vezetőkként fel kellett nőnünk a feladathoz.
Már nem a cuki startup vagyunk, be kellett építenünk a multik professzionalizmusát. Alázatot is kell gyakorolnunk, tanulunk mindenkitől, akivel együtt dolgozunk és bizonyos szakmai kérdésekben hátra kell lépnünk” – fogalmazott Albert.
Itt a Munch Market
Hétfőtől indul a legújabb projekt, a Munck Market, amin keresztül a gyártók, a nagykereskedők és első forgalomba hozók közvetlenül a végfelhasználóknak tudják eladni közeli lejáratú, szépséghibás, szezonális vagy egyéb okokból forgalomba nem kerülő – de fogyasztható – termékeiket.
Nagyon változékony a kínálat, a partnereik a valóban megmentendő termékeket küldik.
A féléves tesztidőszak alatt mintegy 600 cikkszám fordult meg a Munch Market rendszerében.
Elsősorban a szárazárura összpontosítva, de a kínálatban például alkoholok is szerepelnek – mondta Zsoldos Botond.
Más kontinensek felé kacsintgatnak
Nőhet-e nagyobbra ez a szolgáltatás, mint az eredeti? – tette fel a kérdést Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője, de Botond és Albert óvatosak ebben.
Egyelőre kiegészítő szolgáltatásként tekintenek az új piactérre, aminek a határait próbálgatják és tesztelik az új funkciókat, odafigyelnek a közösség visszajelzéseire. Ahogy az alapítók mondják, ez egy startup a startupban, visszamérnek minden újítást és gyorsan reagálnak, a közönségük elég aktív, sok visszajelzést kapnak.
A fókusz fontos: az új piactér mellett most a földrajzi terjeszkedés az egyik kiemelt projekt. Csehországban már szépen növekednek, ott már túl vannak egy felvásárláson is. Felállt az operáció Szlovákiában és jelenleg Romániában készítik elő a terepet. Ahogy a címlapsztoriban hosszabban is írtunk róla: a csapat friss befektetői tőkét is kapott. Az új befektetők pedig nem egy regionális sztorit látnak a Munchban, hanem egy globálisat. A színpadon a két társalapító megerősítette:
cél a tengerentúli piacok bevétele is. Középtávon ez lesz az egyik komoly kihívás.
A legnagyobb közösségi visszajelzés: 31 768
A most tízéves magyarországi Forbes címlapjára is részben a közösségük támogatásának, a szavazataiknak köszönhetően kerültek fel, de a szakmai zsűri is őket emelte ki. Albert szerint az, hogy mindenki a maga szintjén tud egy hasznos és értelmes dolog részese lenni, közösséget épített.
Ők kifejezetten olyan vállalkozás, melynek nem ártott az infláció.
Sokszor fordul elő, hogy a változó gazdasági körülmények a társadalom vásárlási szokásait is formálják. Ha recesszió van, nem költenek ész nélkül az emberek, ami a környezet számára jó dolog. Ennek mi is katalizátorai vagyunk.
Emellett az emberek kedvezményesen ki tudnak próbálni például olyan bort is, amit egyébként nem tudnának megvenni maguknak. Így kéz a kézben jár a fenntarthatóság és vásárlási szokások alakítása – fejtette ki Botond.
A Munch sztoriját hosszabban megírta Knittel Martin a novemberi magazinban.