Túra – így mondják azt a menetrend szerinti kört, amit a sárga Family Frost-hűtőkocsik megtesznek. Több mint harminc éve viszik házhoz a jégkrémet és a mirelitet országszerte. Nemcsak az autók színe és dizájnja nem változott az elmúlt években, hanem a szignál sem. Utóbbi épp annyira hozzátartozik a vidéki Magyarorszához, mint a kakaskukorékolás – ha nem is olyan gyakori. Több tulajdonosváltás után lassan tíz éve magyar kézben van a cég és sikeresebb, mint valaha. Hogy csinálják? – Ajánló a júliusi magazinunkból.
Elgördül a függöny, kezdődik a Friderikusz show, 1993-at írunk. Felcsendül a Family Frost-autók jól ismert szignálja. Igen, az, amire most is gondolsz, és ami alá legtöbben a „szólj anyádnak, hozzon pénzt!” szöveget mormolják. Vannak dallamok, amik legalább annyira beleégnek az agyunkba, mint mondjuk a MÁV-szignál. Csigalassan gördül be a tévéstúdióba a sárga fagylaltoskocsi. Benne és a tetején ülnek, mellette még több integető gyerek halad. Aztán a kormány mögül fekete-fehér csíkos pólóban kipattan Friderikusz Sándor:
„Mit meg nem tesz az ember azért, hogy egyszer fagyis kocsival érkezzen a saját show-jába. Ez volt minden álmom.”
Nem sokkal korábban indult el Magyarországon az akkor még német tulajdonú Family Frost. Röviddel a rendszerváltás után igazi kuriózumnak számított, hogy házhoz jött a jégkrém.
„Mint bármelyik menetrend. Csak mi kicsit pontosabbak vagyunk.”
Schattmann Attila nagy alumíniumlétrával a kezében áll a Sóskúti Ipari Park egyik üres telkén, pár perce parkolt le a fagyiskocsival. A létrán most nem gyerekek, hanem főnöke, Félix Miklós, a Family Frost Kft. főtulajdonosa mászik fel az autóra a fotózás kedvéért. Álló helyzetből ülőbe, aztán kicsit jobbra, kicsit balra, majd megint fel! – fotósunk, Belicza Laci instruálja Miklóst a magasban.
„Látják, így kell letakarítani az autó tetejét – somolyog az orra alatt Attila. – Csak viccelek. Nagyon jó főnök a Miklós.”
Attila a depóvezető-helyettes a Family Frost sóskúti depójában, ahol a cég központi hűtőháza is van. Lassan huszonöt éve dolgozik itt, az első hét évben eladó volt. „Véletlenül pont az első napján voltam kinn a depóban, és mondtam, hogy felülök hozzá, elmegyek vele a túrára” – emlékszik vissza Miklós. Évente mind a tizenkilenc depót végiglátogatja, néha a sofőrök mellé is beszáll. „Nekem is jót tesz, hogy nemcsak az elefántcsonttoronyban üldögélek, hanem terepen is látom, mit akarnak a vevők.” Attilát első napján nyilván nem nyugtatta meg kollégái élcelődése, hogy nem kell izgulni, Miklós „csak” a nagyfőnök. De aztán jól sikerült a túra. „Az értékesítés nagyon klassz dolog. Minden héten ugyanakkor, ugyanott, nagyjából hasonló vevőkkel találkozunk, megismerjük egymás unokáinak, gyerekeinek nevét.” Budaörs, Gazdagréti lakótelep, Gellért-hegy, Csepel, Százhalombatta, Biatorbágy, Érd – ezeket az útvonalakat járta évekig, mindennap másikat. „Le vannak írva az útvonalak, mint bármelyik menetrend. Csak mi kicsit pontosabbak vagyunk, és oda is eljutunk, ahová a busz vagy a vonat nem.”
Valószínűleg továbbra is ez az egyik titkuk. Tavaly rekordévet zártak kilencmilliárd forint árbevétellel, idén további hét-nyolc százalékos növekedést terveznek. Meg az, hogy a magyar tulajdonosok rugalmasabban tudnak dönteni, mint korábban ugyanebben a szerepben az európai mamutcégek. A Family Frost (kezdettől ez a márkanév) 1991-ben jött Magyarországra. A márka a német Milchhof – egy skandináv ötletet hasznosító – franchise-a volt. Aztán nemzetközi tulajdonosok (Nestlé, Schöller, Eismann) jöttek-mentek, a sárga autó, a szignál és a túrák útvonala viszont sosem változott, a jégkrém és a sofőrök mindig odaértek, ahová kellett, az emberek pedig szeretik ezt az állandóságot.
Az útvonalakat anno (amikor még sehol sem volt a GPS) frissen végzett holland és német egyetemisták tervezték meg a skandinávoktól kapott metodika alapján úgy, hogy egy-egy túrán átlagosan kétezer embert érjenek el. Magyar segítőikkel végigautózták az egész országot.Félix Miklós 1996 óta dolgozik a cégnél, azóta ő az ügyvezető igazgató, 2015 óta társtulajdonos is. Korábban nyolc évig volt marketingvezető Ausztráliában Rupert Murdoch befektetőmágnás Newscorp nevű cége és a TNT közös cégénél, a repülőgép-lízingelő Ansett Worldwide-nál. „Volt olyan év, hogy 240 napot voltam úton.” Imádta, de – már mint ausztrál állampolgár is – hazajött, és a Family Frost előtt a Magyar–Amerikai Vállalkozási Alapnál (MAVA) szerzett befektetési tapasztalatot. Ez jól is jött, amikor mint cégvezető 2015-ben egyszer csak sorra kapta a keresztkérdéseket a cég állapotáról az akkori tulajdonos német Eismanntól és a holland befektetési alapjuktól. Gyanús lett, hogy eladásra készülnek, és igaza lett: minden kelet-európai érdekeltségüktől meg akartak szabadulni. „Tudtam, mit tud a cég.” Miklós meglátta a lehetőséget a vezetői kivásárlásban, azonnal Németországba repült, és két hónap múlva már meg is volt a megállapodás.
Pontosan tudta azt is, kivel szeretne dolgozni.
Olvasd tovább a cikket az augusztusi magazinban!
Kiderül, hány fok van a hűtőkamrában, be lehet-e menni pólóban, mennyi jégkrém fogy és hogy Miklós hogyan debütált cégvezérként, amikor még havi tízmillió forint értékben tűnt el jégkrém a központi raktárból.
Az augusztusi Forbes címlapján Frei Tamást találod, benne pedig legfrissebb celeblistánkat is böngészheted.