Van egyedi programos, nemzetközi, nagyon zöld, zsidó, valamint művészeti fókuszú. A legtöbb nem állami fenntartású általános iskola is a nemzeti alaptanterv (NAT) szerint tanít, csak más módszerekkel.
Például nem negyvenöt perces órákat tartanak, hanem blokkokban, egy-egy témakörhöz kapcsolódva érintenek több tantárgyat, vagy előbb feladják, hogy készüljenek a gyerekek az új tananyagból, és utána beszélik meg együtt. Bár az általános iskolákba a jelentkezés határideje hagyományosan április, a legmenőbb magánsulikban már előző évben betelnek a helyek. Másrészt sok helyen egész tanévben felvesznek gyerekeket.
Összegyűjtöttük a harminc legismertebb budapesti és főváros közeli magániskolát a különlegességeikkel és a tandíjaikkal (valahol költségtérítés, máshol alapítványi hozzájárulás). Ahol csak pár tucat gyerek tanul, illetve a tanulócsoportként vagy tagiskolaként működőket, és ahol nem árulták el a tandíjat (ilyen is akadt pár), azokat kihagytuk.
A teljes összeállítás a Forbes legfrissebb számában, most nézzünk meg négy iskolát.
Agy Tanoda
- Szentendre
- Alapítás: 1992
- Fenntartó: Alkotó Gyermekműhely
- és Kulturális Iskolaegyesület
- Tanulók száma: 128
- Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,5 millió forint (havi 125 ezer, 12 hónapon át), plusz 100 ezer forint egyszeri eszközfejlesztési hozzájárulás. Testvéreknek havi 25 ezer forint, egyösszegű befizetésnél négy százalék kedvezményt adnak.
Művészeti iskolának indult, de a 2000-es évek elején egyre nagyobb igény mutatkozott idegen nyelv tanulására is, így vált hamarosan két tanítási nyelvűvé. Kis létszámú (18 fős) osztályokban tanítanak, már elsőtől mindennap van angol, anyanyelvi tanárokkal. A félévi és év végi jegyeken kívül évente kétszer szöveges értékelést is adnak. A matematikát és az angolt bontott csoportban tanulják a gyerekek, és a délutáni szakkörök közt van például sakk, jóga, színjátszás, robotika, rajz és tánc.
Bár nagy a túljelentkezés, az épület mérete miatt csak egy osztályt tudnak évfolyamonként indítani. Nincs tornaterem, csak egy tornaszoba van, ezért a mindennapi testnevelés egy részét az alsó tagozaton úszással, korcsolyázással egészítik ki, a felsősök a helyi Ferences Sportcsarnokban tornáznak.
Apátkúti Erdei Általános Iskola
- Visegrád
- Alapítás: 2016
- Fenntartó: Dunakanyar Oktatási Műhely Alapítvány
- Tanulók száma: 85 (ebből 27-en egyéni munkarendben tanulnak)
- Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,5 millió forint (125 ezer forint havonta), plusz 100 ezer forint egyszeri beiratkozási díj, testvérkedvezmény van.
A NAT alapján tanítanak, a maximális osztálylétszám tizenkettő, a légkör és a szemlélet nagyon családias, erdei környezetben tanulnak a gyerekek. Vannak háziállataik is, és elnyerték a Madárbarát Iskola címet. Negyvenperces tanórákat tartanak, és minden héten egy nap a sportoké vagy a művészeteké. Kenuznak, lovagolnak, íjászkodnak, sokat kirándulnak, télen síelnek és korcsolyáznak. Még mászófal is van. Az osztályok gyakran járnak múzeumba, részt vesznek múzeumpedagógiai foglalkozásokon. Ezek mellett szakköröket is választhatnak, például sakkot, focit, sőt diákszerkesztőséget is létrehoztak.
Fürkész Innovatív Általános Iskola
- Budapest II.
- Alapítás: 2019
- Fenntartó: Fürkész Innovatív
- Nonprofit Kft.
- Tanulók száma: 115 (tavaly jutottak el felmenő rendszerben a 8. osztályig)
- Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2 460 000 forint (205 ezer forint 12 hónapon át), szeptemberben emelkedik, várhatóan az inflációnál kisebb mértékben.
Az első tanévben három osztállyal indultak, egy elsőssel, egy összevont második-harmadikossal és egy ötödikessel, és nagyon gyorsan nőttek. Egyre erősebb pedagógiai módszertanukban az innováció: pszichológussal is figyelik a gyerekek erősségeit, és úgy adják át a tananyagot, ahogy nekik a leghatékonyabb. „Például akinek a zenei intelligenciája magas, azt könnyebb bevonni, ha természettudományos órán meghallgatjuk mondjuk a vulkán hangját, vagy a mozgásos intelligenciára is figyelve a gyerekekkel mintázzuk a kéreglemezek mozgását” – mondja Berecz Zoltán alapító.
Legfeljebb húszfős osztályokban tanítanak a NAT szerint, főként a gyerekek erősségeire és együttműködésére építő megközelítésben. Péntekenként az iskola saját fejlesztésű projektrendszerében is dolgoznak a diákok. A felkínált lehetőségek közül választhatnak: érvelniük kell, hogy melyik vegyes korosztályú projektcsoportba szeretnének bekerülni. A feldolgozott anyagból tudásexpót tartanak az időszak végén, és nemcsak bemutatják, amit megtanultak, de képzik is rá a társaikat. Termékeket is készítenek, és a tudásexpón kereskednek velük: például amikor hanggal foglalkoztak, hangkeltő eszközöket készítettek, máskor meteoritokat formáztak meg, vagy a nyaraláshoz látnivalókból leporellót alkottak.
Berecz Melinda és Berecz Zoltán
Először arra gondoltak, jó lenne valamit összehozni, ami egy picit kompenzálja a délelőtti állami oktatás hiányosságait. Melinda közben drámapedagógusi képzettséget is szerzett, Zoli pedig, aki eredeti végzettsége szerint mérnök és innovációmenedzser, elkezdte beleásni magát az új pedagógiai irányzatokba. Az eredeti terv szerint tanórák utáni fejlesztő foglalkozásokat tartottak volna gyerekeknek. Aztán egyszer csak jött az ötlet: miért nem alapítanak akkor már
egy rendes magániskolát?
Gustave Eiffel Francia Iskola
- Budapest II.
- Alapítás: 1962
- Fenntartó: Budapesti Francia Líceum Alapítvány
- Tanulók száma: 740 (3-tól 18 éves korig)
- Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2–2,5 millió forint között, életkortól függően, plusz egyszeri, 400 ezer forintos beiratkozási díj. Ehhez jön még az étkezés (kb. 2000 forint naponta), a délutáni gyermekfelügyelet, illetve a szakkörök (sport, tánc, kézműves stb.), a zeneiskola, valamint az iskolabusz-szolgáltatás költsége. A jövő tanévben öt-hat százalékos emelkedés várható.
Az óvodától a végzős osztályig a francia oktatási programot követik, a francia oktatási minisztérium ezt rendszeresen ellenőrzi. A tanítás nyelve francia, emellett elsőtől tanulják a gyerekek az angolt, a magyart mint idegen nyelvet és mint anyanyelvet az óvodától, hetediktől pedig a németet, illetve a spanyolt. A nyelvi és természettudományos órákat kis létszámú csoportokban tartják (kb. 15 fővel). Több mint negyven országból származnak a diákjaik. Rendszeresen viszik a gyerekeket színházba és múzeumba, tanulmányi kirándulásokra, akár külföldre is. Több pedagógus foglalkozik a speciális nevelési igényű diákokkal.
A teljes cikk a Forbes friss számában olvasható – vagy előfizetés ellenében online itt is. Itt pedig belelapozhatsz a legújabb lapszámba!
Szintén a márciusi Forbesban
- 30 sikeres magyar 30 alatt – újra itt a legszerethetőbb Forbes-lista!
- A Temu-jelenség – 10 dolog, amit tudnod kell a filléres kínai óriás felemelkedéséről.
- Még az OpenAI-tól se félnek – a magyar Colossyan 22 millió dolláros befektetési sztorija.
- És még: Buda Flóra Anna, Engame Akadémia, a Rapidban pedig villáminterjú Sándorfi Balázzsal.