Ecseren épül a Jysk bútoráruház új, régiós logisztikai központja, két évnyi építkezés után már majdnem kész. A vállalat beengedett minket a 200 millió eurós beruházásból készült létesítménybe.
„Konditerem is van, de azt egyelőre csak én használom” – mutat rá a kapu mellett lévő épületre Szimeiszter Sándor, ahogy az udvaron várjuk a fotós kollégát. Egyfajta szabadidős szolgáltatás a konditerem a munkavállalóknak, amíg a beígért csocsóasztal meg nem érkezik.
Nézegess képeket a logisztikai központról. Fotók: Sebestyén László (40 kép)
A Jysk új, ecseri logisztikai központjában vagyunk. Alig félházzal üzemel egyelőre a létesítmény, nagyjából 150-en dolgoznak a telepen. Jövő ilyenkor, ha teljes kapacitással működik a központ, 500 munkahelyet tart majd fenn a cég. Szimeiszter Sándor, a Jysk Magyarországért, Ausztriáért és Görögországért felelős country menedzsere vezet minket körbe a hol futurisztikus, hol pedig – az üresség miatt – zombifilm hangulatát keltő telepen.
Brutálisan nagy az egész
A hatalmas – és ez tényleg hatalmas – udvaron állva majdnem 150 kamionállást látni, ahogy a központi épülettől kétfelé húzódnak. Hétfő délután voltunk ott, és még ugyan dolgoztak bent páran a raktárban, de az udvar egészen elhagyatott volt. Pedig már most is heti 40 kamion áll be.
A központ óriási, csak az épület 143 ezer négyzetméteres, és ez még le se fedi az egész területet, hatalmas terek állnak még mindig kihasználatlanul.
Két évig építették a raktárat, bőven van benne matéria, nem véletlenül került 200 millió euróba, nagyjából 80 milliárd forintba a beruházás.
A belső terek megindítóan nagyok, főleg most, amikor még nagyrészt üresen állnak.
A logisztikai központ irodai részén már beindult a munka, de az igazán érdekes, high-tech részeket még csak most állítják be. Van mit dolgozni a felszerelésen, ez lesz a Jysk régiós logisztikai főhadiszállása, minimum négy ország, Magyarország, Horvátország, Szlovákia és Szlovénia áruházait és fogyasztóit látja el áruval. Egyelőre csak 300-féle termék van a 143 ezer négyzetméteres raktárban. De ha teljes kapacitással üzemel, a két darab közel 40 méter magas magasraktárban 205 ezer raklapnyi áru fér el, a csarnokokban pedig 40 ezer raklapnak jut hely.
3,2 millió hintaszék
Hogy ezt perspektívába helyezzük: itt van ez a hintaszék a Jysk kínálatából.
Kettesével vannak csomagolva, egy raklapra nyolc doboz fér fel.
Ez pedig 205 ezer raklapnál bő 3,2 millió hintaszéket jelent, ami csak a két raktártoronyba befér.
A tornyokban automatizált magasraktárak működnek, ember be sem mehet a sorok közé. A konténerekben érkező termékeket először raklapozzák, ami annak sajátosságai miatt félig emberi munka, onnantól teljesen automatizált a folyamat. A raklapok megkapják a vonalkódokat, majd futószalagon mennek a tornyok felé, ahol szintén automatikusan kerülnek a helyükre.
Kívülről óriásaik a tornyok, messziről nem is nagyon látszik, mekkora helyet foglalnak el. És az egészet belülről építették: először a függőleges tartóoszlopok kerültek a helyükre, majd a vízszintes raktározó gerendák, aztán az egészet kívülről lefedték.
A raktárgépekért felelős hardveres és szoftveres infrastruktúrát a német Körber cég szállította, a raktárüzemeltető szoftvert az SAP fejlesztette. És mindkettőt jó idő kalibrálni, mikor ott voltunk, folyamatosan, üresen mentek a gépek, próbálgatták a beállításokat. Annyira új még a létesítményt, hogy
néha Sándor is elbizonytalanodik, egy-egy laptoppal elmélyülten pötyögő szakember vajon a dán anyavállalat vagy a magyar leány alkalmazottja-e, esetleg külsős szakértő.
Októberre kalibrálják be a tornyok összes paraméterét, onnantól üzemelnek teljes kapacitással.
Az épület belülről megdöbbentő, óriási belső terekben gurulnak ide-oda a targoncák, nagy, szürke oszlopok mindenhol, és amikor a központi raktár oldalán félrehúzódik a nagy, nehéz kapu, újabb 400 méternyi raktármélység nyílik meg. Mintha félúton lennénk a Star Wars birodalmi épületei és a Gyűrűk Ura Móriájának tárnái közt. A központban csak elektromos targoncák közlekednek, a tetőn hatezer négyzetméteren telepítettek napelemeket, a melegvíz-ellátást napkollektorokkal támogatják, és hőszivattyúval csökkentik a fűtési igényt. Az épület jelenleg havonta 265-365 megawattórányi villamosenergiát fogyaszt, aminek nagyjából a felét tudják a napelemmel fedezni. De később – ahogy a fogyasztási igény is nő – valószínűleg bővülni fog a napelem-kapacitás is.
Élmény volt száguldozni
Igazán látványosra sikerült a targoncatöltő állomás, tényleg, mintha egy csillaghajó raktárában járnánk. Ide parkolnak be akkumulátorcserére a targoncák, a ki- és beálláson kívül szintén automatizált az egész eljárás. Az egyik alkalmazott mesélte, hogy amikor még annyi doboz sem volt bent, mint most, igazán nagy élmény volt a targoncákkal száguldozni a raktárban. Most már van annyi doboz bent, hogy ne lehessen megtenni, de az embert így is elkapja a lelkesedés, hogy legalább egy guruló gépet kipróbáljon.
A Jysk szerint a több országot kiszolgáló logisztikai központ létrehozása évi 4,5 millió kilométerrel kevesebb fuvarútvonalat jelent a mostani állapotokhoz képest, ezzel évi 3600 tonna szén-dioxid kibocsátás spórolható meg. Innen kapja majd az árut a környező három ország és hazánk 91 fizikai üzlete is. Illetve az online rendelések is innen indulnak majd egy év múlva, jelenleg Lengyelországban állítják össze az online vásárlók csomagjait.
Egy óráig mászkáltunk bent, ennyi idő volt végigjárni a használatban lévő és látogatható részeket, bőven elég séta volt. Főleg a munkavédelmi félcipőben, ami olyan, mintha az ember gumival erősítene egy fél klumpát a cipőjére, nagy élmény volt levenni. Aztán a kijáratnál lévő, a központról készült, méretarányos maketten lehetett csak felmérni, mekkora területet jártunk be az egész központhoz képest. Megdöbbentően keveset. Egy óra alatt.
Borítóképen: Szimeiszter Sándor, a Jysk country menedzsere. Fotó: Sebestyén László