Úgy tűnik, nagy tervei lehetnek még a közlekedési miniszternek, és persze a kormányközeli üzleti köröknek a GYSEV-vel.
Mi történt? Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) döntése értelmében 2025. július 1-jétől 752 kilométer vasúti pálya a MÁV-csoporttól átkerül üzemeltetésre a GYSEV-hez.
De mit jelent ez? Az intézkedés 13 vasútvonalat érint, a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átvételét, ezeket a közszolgáltatási feladatokat fokozatosan, több ütemben veszi majd át a zöld-sárga vasúttársaság – közölte a Lázár János tárcája a Forbes.hu-val. 2025. július 1-jétől egy vonalszakaszon, Zalaegerszeg és Celldömölk között, a többi érintett szakasz esetében pedig fokozatosan, több ütemben veszi át a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat a GYSEV Zrt.
Miért érdekes ez? Régóta tudni lehet, hogy Lázárnak nagy tervei vannak a GYSEV-vel. Tavaly például kiderült: 10 millió eurós ajánlatot tehetett a magyar fél az osztrák Strabagnak a GYSEV Zrt.-ben lévő, mindössze 6,1 százalékos részvénycsomagjáért. A két országban működő vasúttársaságban a magyar állam tulajdonrésze 65,6 százalék, az osztrák államé 28,2 százalék volt. Lázár ezután szeptemberben jelentette be, hogy a magyar állam megszerezte az osztrák Strabag tulajdonrészét. Januárban a GYSEV igazgatóságának elnöke Mosóczi László, a MÁV-csoport vasúti személyszállító cégének korábbi vezérigazgatója, egykori államtitkár lett, februárban pedig
már 3,5 milliárdos közbeszerzést nyert a GYSEV-től Mészáros Lőrinc cége a Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván vasútvonal korszerűsítésének előkészítésére.
Véletlen volna? Decemberben pedig Tiborcz István érdekeltsége bejelentette: adásvételi szerződést írt alá a Waberer’s Csoport a GYSEV Cargo Zrt. többségi tulajdonrészének megvásárlásáról, ezzel jelentősen erősítve a vállalat pozícióját a hazai vasúti logisztikai piacon.