Már az egész Szuezi-csatornát feltartja a keresztbe fordult a hajó, leállt a teljes forgalom, a világ áruforgalmának 12 százaléka vesztegelhet a csatorna két oldalán.
Még mindig elég kellemetlenül néz ki a Szuezi-csatornán kialakult közlekedési dugó. Az Ever Given nevű, négyszázméteres, 224 ezer tonnás konténerhajó most már mindkét irányba feltartja a forgalmat, ahogy keresztbe fordulva, beragadva vesztegel a csatorna közepén. Ugyan a hivatalos szervek szerint az elmúlt napon volt pár kisebb hajó, amit áthaladt a csatornán, a hajózási szoftverek adatai alapján lassan százával sorakoznak feltorlódva a hajók a csatorna két oldalán – úgy tűnik, ez a világ legnagyobb dugója.
Középen akadt el a hajó, üres a csatorna. Forrás: Marinetraffic.com
Az Ever Given kedd reggel fordult keresztbe a csatornán, miután a homokviharban és az erős szélben nem tudták kormányozni. Ugyan önmagában ez még csak komikus lenne, de a Szuezi-csatorna a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonala: messze a leggyorsabb útvonal Ázsia és Európa közt.
A Reuters gyűjtése szerint a világ konténerforgalmának 30 százaléka, a teljes áruforgalomnak pedig 12 százaléka halad át Szuezi-öböl és a Földközi-tenger közti, a néhol csak párszáz méter széles csatornán.
Innen jobban látszik, mekkora a dugó. Forrás: Marinetraffic.com
A mentés még napokig tarthat, így több veszteglő hajó inkább nekiállt megkerülni Afrikát. Ez nagyjából egy hétnyi plusz út, de még így is jobban megéri, mint várni a ki tudja mikor kiszabaduló hajóra és utána a régebb óta ott veszteglő több tucat hajóra.
Jöhetnek a kártérítési igények
A dugó híre az olaj árát is megmozgatta kedden, a Brent jegyzése 60 dollárról 64-re szaladt, mivel az Ever Given több óriástankert is feltart. A koronavírus-járvány miatti újabb lezárások okozta aggodalom miatt azonban újra korrigálni kezdett a nyersanyag világpiaci ára.
A hajót tulajdonló japán vállalat, a Shoei Kisen KK azonban már most aggódhat, teljesen biztos, hogy a következő napokban, hetekben kártérítési igényeket zúdítanak rá. A csatornát működtető hatóság már jelezte igényét, de a több napos dugó miatt kárt szenvedő kereskedők, olajtársaságok és szállítmányozó vállalatok tucatjai is biztos beadják igényüket. A Reuters próbálta elérni a japán céget, de eddig nem kommentálták a történteket.
A tengeri szállítmányozás körében okozott károk biztosításában közös és kölcsönös biztosítási elven működő társaságok vesznek részt, segítik ki a vállalatokat. Angolul ez a Protection and Indemnity Clubs (P&I Clubs), suta magyar fordításban Védelmi és Biztosítási Klubok. A több P&I Club alkotta International Group of P&I Clubs (IGP&I) fogja állni a kártérítési kötelezettség javát. A társaság erről már tájékoztatta is a Reuterst, de a továbbiakban nem kommentálta a Szuezi dugó hírét.
Elég érdekes ez a biztosítási modell, a téma iránt érdeklődőknek érdemes megnézni a róla szóló videót is.
Frissítés: A helyzet péntekre nem lett jobb, még hetekig eltarthat az elakadt hajó mentése. A kereskedők elkezdtek új útvonalak után nézni.
Borítókép: Marinetraffic.com