A héten jelentették be a Tezos mezszponzori szerződését a Manchester Uniteddel. A svájci Tezos iszonyú ígéretes blockchain-rendszerként indult, majd a hatalmi harcok kis híján felemésztették. Piaci teljesítménye jócskán elmarad attól, amit az alapítók várnak tőle, sportszponzorációs megállapodásokon át igyekszik növelni ismertségét.
A Tezos évi 20 millió fontot, nagyjából 8,4 milliárd forintot fizet a világ egyik legértékesebb és legismertebb futballklubjának, a Manchester Unitednek, hogy megjelenjen a logója a csapat edzőfelszerelésén.
Az előző szezonban még az Aon logója villogott a United edzőmezein, az amerikai biztosító 8 évre 120 millió fontot fizetett a klubnak, hogy edzések alatt a logóját nézzék a szurkolók. Egy ideig úgy tűnt, hogy a The Hut Group lesz az Aon utódja, de a manchesteri székhelyű e-kereskedelmi cég megijedt, hogy a csapat tulajdonosi köre ellen tiltakozó rajongók bojkottálni fogják a vállalatot.
A Tezosnak viszont nincsenek hasonló aggályai, ezzel újabb első osztályú angol klub kötelezte el magán valamely blockchain-vállalat mellett. A szintén első osztályú Southampton mezén már a Sportsbet.io márkajele díszeleg, a Watford fő szponzora pedig a Stake.com, sőt, utóbbi klub mezén Elon Musk kedvenc mémvalutája, a Dogecoin emblémája is megjelenik.
Ígéretes kezdetből hatalmi harcok
Az elmúlt másfél évben egyre több sportágban és egyre több klub mellett jelennek meg kriptó- és blockchain vállalatok. A máltai székhelyű Socios.com és a török Bitci.com adja ki a legtöbb európai klub fan tokenjét, de a Crypto.com, a Binance és az FTX logója is egyre gyakrabban tűnik fel a legnézettebb sportágak és a legnépszerűbb klubok mellett. A jelenség a sportfinanszírozás új korszakát jelenti, minderről itt írtunk bővebben.
A svájci fejlesztésű Tezos rendkívül ígéretesen indult, hogy aztán majdnem belebukjon a menedzsment csörtéjébe. A kriptovaluta-hálózatot egy anarcho-kapitalista házaspár, Arthur és Kathleen Breitman alapította 2014-ben. Nyílt forráskódú, környezetbarát, energiahatékony és önjavító blokkláncmodellt ígértek, amely megakadályozhatja a forkok létrejöttét, amikor a forráskódot lemásolják és indítanak egy új valutát ugyanazon az elgondoláson. A fejlesztés olyan jól haladt, hogy 2017-ben, a kor akkori legnagyobb ICO-ját (elsődleges érmekibocsátás, a tőzsdei IPO megfelelője) bonyolították le, 232 millió dollárt gyűjtöttek a projekt mögött álló Tezos Foundationnek a folytatásra.
A 2017. júliusi ICO idején a bitcoin alig 2500 dolláron állt, a nagy év végi bikapiac előtt voltunk még, a nagyközönség előtt még félig ismeretlen volt a kriptopiac, ennek fényében a 232 millió dollárnyi tőkebevonás óriásinak bizonyult.
A Tezos működésében érdekes ez a modell: a fejlesztési pénzt nem a menedzsment és a tulajdonosok, hanem a nonprofit alapítvány kezelte. Ebből a modellből fakadt a probléma is: Breitmanék és az alapítvány akkori kuratóriumi elnöke Johann Gevers hatalmi harca. Az alapítvány ugyanis a fejlesztőcsapattól függetlenül működött, Gevers és a másik két kuratóriumi tag irányította, míg a kriptovaluta forráskódja a házaspár kezében volt. A konfliktus az irányítás körül robbant ki: Gevers és a Breitman-házaspár is teljes kontrollt akart. Már 2017 őszén, pár hónappal a sikeres ICO után elmérgesedett a helyzet: Breitmanék ügyvédje egy vaskos, 46 oldalas levelet írt az alapítvány két másik kuratóriumi tagjának Gevers azonnali eltávolítását követelve. Gevers azonban ellenállt, Breitmanékat vádolva, hogy azok saját cégükként akarják irányítani az alapítványt.
A befektetők is perelték
A viszály óriási késedelmet okozott a rendszer fejlesztésében. A Reuters terjedelmes anyagban járta körül az ICO és a viszály kérdéseit, amelyben gyanús dolgokra derített fényt az ICO törvényességét illetően. A Reuters anyaga után az ICO-ban résztvevő befektetők egy csoportja beperelte a Tezost a svájci értékpapír-kibocsátási szabályok megsértése miatt. A nagyreményű, rendkívül fejlett blockchain-rendszert ígérő projektet pár hónappal a forrásbevonás után a már a szétesés fenyegette.
Johann Gevers 2018. februárjáig bírta a nyomást, a kuratórium többi tagjával együtt távozott az alapítványtól, helyükre a Breitmanék által delegált tagok érkeztek. Gevers pozitív üzenetet sugárzott a távozásakor, örömét fejezte ki, hogy milyen messze sikerült elvinniük a Tezost a rendkívül kedvezőtlen körülmények ellenére is.
A projekt fejlesztése így – bár az alapítók továbbra is bíróságra jártak – legalább folytatódhatott, 2019-re kezdett beérni (ekkor készített interjút a cég biztonsági tanácsadójával, Ryan Lackey a Kriptoakadémia). Az érmét listázták a Binance-re, a Tezos hálózatán kísérletezett a francia jegybank a digitális pénzzel, a Societe General is a céget választotta partnerül, Franciaországban még egy elkerülő útról való lakossági szavazás eredményét is a Tezos blokkláncán tárolták. 2020 őszén pedig a pernek is vége lett, a Tezos Foundation megállapodott a felperesekkel: 25 millió dollárt fizetett a befektetőknek, akiket a fejlesztés késlekedése.
Breitmanék ugyanakkor azt állítják: nem követtek el jogsértést, csak azért fizetik ki peren kívül az összeget, hogy nyugodtan folytathassák a fejlesztést.
A sporton át a sikerig
Tavaly óta a Tezos viszont nagyon rákapcsolt a sportfinanszírozásra. Ők voltak az első blockchain-cég, amely betört a baseball világába, amikor a New York Mets főszponzorai lettek. Megjelentek a Forma 1-ben a Red Bull Racing Honda mellett, majd azzal a lendülettel partneri szerződést kötöttek a McClaren Racinggel is, hogy az Indycarban és az Esportban is megjelenjenek. Múlt hónapban pedig az egyik legnagyobb európai esport-csapat a Team Vitality elsődleges technikai partnerei is.
Ugyanakkor a Manchester United az eddigi legnagyobb üzletük. Az angol rekordbajnok sportteljesítménye jócskán elmarad a szurkolók által várttól, üzletileg nagyon jól muzsikál a klub.
Az amerikai Forbes szerint a világ 4,2 milliárd dollárral a világ 4. legértékesebb futballmárkája, a Deloitte szerint pedig árbevételre szintén a világ negyedik legnagyobbja.
A klub menedzsmentjének szakmai hozzáértését folyamatosan vitatják, de az tény, hogy az amerikai pénzügyi kultúrából érkező vezetőség remek üzleti megállapodásokat kötött. Ennek ékes példája, hogy hiába maradnak el a sportsikerek, a klub tavaly márciusban kötött új mezszponzori szerződést a Teamviewerrel: a német cég 5 évre 235 millió fontot, közel 100 milliárd forintot fizet a klubnak, ami a Premier League legnagyobb, csak a mezre kiterjedő szponzori szerződése.
Nyáron ráadásul leigazolták a Juventustól a már 37 éves, de még mindig a világ legismertebbjének számító játékosát, Cristiano Ronaldót. A portugál támadó óriási reklámértéket hoz magával: a klub Instagram-követőinek száma 42 millióról közel 55 millióra nőtt, mióta Ronaldo újra Angliába költözött.
Elmarad a vetélytársaktól
A Tezos felismerte: hiába a fejlett, és a szakma által többségében elismert blockchain-hálózata, ha a felhasználók alig ismerik a nevét. A Tezos piaci kapitalizációja mindössze 3,8 milliárd dollár, ami jócskán elmarad a többi, ismert hálózatétól, az Ethereumtól (371 milliárd), a Solanától (34 milliárd) vagy az Avalanche-étól (22 milliárd). Az érmével ma 4,2 dollár környékén kereskednek, történelmi csúcsa 9,12 dollár volt a Coingecko szerint. 2020 legelején 1,3 dolláron állt, árfolyama azóta alig több, mint háromszorosára nőtt. Ez időben viszont a bitcoin árfolyama 7 ezer dollárról 43 ezerre, az etheré 130 dollárról 3100 dollárra emelkedett, a teljes kriptopiaci kapitalizáció pedig nagyjából 200 milliárd dollárról 2000 milliárd fölé nőtt.
A Tezos tehát hiába ígér sokat és van benne nagy lehetőség, nem tudta kihasználni az elmúlt két év kriptopiaci felfutását. Az árfolyamot a United-deal bejelentése is csak kicsit dobta meg.
Nem lehetne csodálkozni, ha a cég tovább öntené a pénzt a sportszponzorációba, hogy minél jobban szem előtt legyen, bár a Unitednél nagyobb nevet már aligha fognak behúzni.