A holland főváros a megengedett legnagyobb sebesség csökkentésével tenné biztonságosabbá útjait. Az amszterdami önkormányzat érvelése szerint az alacsonyabb sebességkorlátozás felére csökkenti a közlekedéssel járó zajt, és a járművezetőknek is több idejük marad az információk feldolgozására és a váratlan helyzetekre való reagálásra.
A Bloomberg írt arról, hogy péntektől 50-ről 30 kilométer/órára vágják vissza a megengedett legnagyobb sebességet a legtöbb amszterdami úton. A holland főváros ezzel több olyan európai város példáját követi, amely szeretné biztonságosabbá tenni közlekedését.
Amszterdam persze már most is a bringások paradicsoma, de az utóbbi időszakban több intézkedést is hoztak annak érdekében, hogy egyensúlyba hozzák a növekvő népességet és a városba özönlő turistákat a továbbra is csak korlátozottan rendelkezésre álló ingatlanvagyonnal. A „Maradj távol” kampánytól kezdve a randalírozó turisták visszaszorítására irányuló kampányon át a városközpont átmenő forgalmának korlátozására irányuló javaslatokig idén több, összehangolt intézkedést is hoztak, hogy élhetőbbé tegyék a várost.
Nem mindenki örül
Az önkormányzat a lakosokat is megkérdezte a sebességkorlátozásról és a közlekedésről, és kétharmaduk nyilatkozott úgy, hogy saját környékén nem biztonságos a forgalom. Míg naponta átlagosan több mint három súlyos baleset történik a városban, az új sebességkorlátozás akár 30 százalékkal is csökkentheti az ilyen esetek számát.
A városvezetés várakozásai szerint, ha csak legfeljebb 30-cal mehetnek az autók, azzal felére csökken a közlekedési zajterhelés és az autósoknak is több idejük lesz az információk feldolgozására és arra is, hogy megfelelően reagáljanak a váratlan helyzetekre.
Körülbelül 4500 új közlekedési táblát már ki is helyeztek, hogy megkönnyítsék az átállást. A tömegközlekedési járművek (buszok, villamosok) továbbra is 50 kilométer/órával haladhatnak, mivel nekik külön útpálya, buszsáv vagy sínek állnak rendelkezésre.
Nem mindenki fogadta kitörő örömmel a sebességcsökkentést, mondván, hogy a 30 kilométer/óra a motorokoknak való, ugyanakkor sok más európai nagyváros – Brüsszel, Párizs, Madrid – is limitálta a sebességet az utóbbi években. Az amszterdami önkormányzat megígérte, hogy a minél gördülékenyebb forgalomi haladás érdekében átállítja a közlekedési lámpákat, de hozzátették, hogy a brüsszeli autósok sem tapasztaltak hosszabb menetidőt a hasonló intézkedés 2021-es bevezetése óta.