Fotó: Anjali Sud // Twitter
Üzlet

Kívülállóként írta sikersztorivá a Vimeo bukását a harmincas CEO

Forbes
2021. április 21. 5 perc olvasás

A Vimeo a Youtube művészi vénájú kistesójaként indult, a Netflix és az Amazon Prime mellé akart felnőni. A videóplatformot az akkor 31 éves Anjali Sud rakta rendbe egy ügyes szemléletváltással. Indiai bevándorlók gyermekeként került a cég élére.

Pár évvel ezelőtt a Vimeo hollywoodi álmokat dédelgetett: a már amúgy is egyre telítődő szórakoztatóipari streamingpiac versenyzőjeként akart rajthoz állni. Régi stúdiók nagy fejeseit igazolta le a tervéhez. Többek között a Paramounttól és a Hulutól is elcsábított néhányakat, és az elismert amerikai rendezővel, Spike Lee-vel is szerződést kötött. 

Ahhoz, hogy beszálljon a streaming-viadalba, azonban túl picinek bizonyult. Az évi 40 millió dolláros bevételével veszteségesen működött, nem tudta felvenni a kesztyűt a nagyágyúkkal szemben.

Arra már a fiatal harmincas Anjali Sud, a Vimeo akkori marketing igazgatója jött rá, hogy ha a platform túl akar élni, ne adj’ Isten, növekedni is szeretne, irányváltásra lesz szükség. 

A vállalat jövőjét nem a Los Angeles-i álomgyár környékén, hanem a vállalati szegmens megcélzásában kell keresni. 

Hamar a mély vízbe dobták

Sud, akinek történetét az amerikai Forbes írta meg, korán ráeszmélt, hogy a platformon a szokásos dokumentumfilmek és művészi kisfilmek mellett egyre több vállalkozás, családi cégek, apró tech startupok, de a nagyvállalatok marketing részlegei is feltöltik a videóikat. Ez nagyobb üzleti potenciált jelentett, mint a kreatív filmeseknek nyújtott videótárhely-szolgáltatás. Sud rájött, hogy a SaaS (software as a service, vagyis előfizetéses szoftverszolgáltatás) üzleti modellt követve sokkal többet kereshet a Vimeo ezen az új, méretben is nagyobb szegmensen. Ötletével egyből a Vimeot tulajdonló IAC ügyvezetőjéhez, Joey Levinhez fordult.

Levin szinte azonnal bedobta a mély vízbe: csapatot és büdzsét adott neki, hogy tesztelje az új szolgáltatást.

A Vimeo azóta már számos vállalati marketing megoldást kínál ügyfeleinek. Fotó: Vimeo

Sud már hozzá volt szokva a mély vízben való lubickoláshoz. Szülei indiai bevándorlóként érkeztek az országba, a Michigan állambeli Flintben telepedtek le és dolgoztak orvosként. Az állami fenntartású iskola, ahová eleinte Sud járt, elvesztette akkreditációját. Ezután több elit bentlakásos intézménybe pályázott, közülük az egyikbe fel is vették. Innen már sínen volt az akadémiai pálya. Hamarosan a Wharton és a Harvard iskolapadját koptatta. Karrierjét az Amazonnál és a Diapers.com-nál kezdte, innen igazolt a Vimeohoz.

Az ötlete az IAC zászlóshajójává tette a videóplatformot, 2017-ben fel is kérték CEO-nak. Az akkor 33 éves Sud először azt hitte, viccelnek vele.

„Sosem gondoltam volna, hogy felajánlanák nekem a pozíciót. Megkérdeztem, hogy most viccelnek-e, aztán egyből próbáltam lazán állni a dologhoz.”

Szinte véletlen vette meg az anyavállalat

A Vimeo 2006-ban került az IAC portfoliójába, majdhogynem egy véletlennek köszönhetően. A platformhoz a College Humort tulajdonló Connected Ventures 30 millió dolláros felvásárlásával jutott hozzá a vállalat. A Vimeo akkor még az előbb említett, humoros rövidfilmeket kínáló weboldal lejátszójaként szolgált. 

A platform kezdeti identitáskrízise után azonban az elmúlt években az IAC zászlóshajójává vált: ma már 6 milliárd dollárt ér a piacon. 

2020 utolsó negyedévében mintegy háromszázezer új előfizetője volt a weboldalnak. Az éves bevételük nagyjából 300 millió dollár. Vállalati csomagjaik a 7 dolláros alap előfizetéstől a 20 ezer dolláros havidíjig terjednek. 

A Disney+-hoz hasonlóan a Vimeo szárnyalását a koronavírus is pörgette: a vállalatoknak nyújtott szolgáltatása hamar a „jó, ha van” kategóriából a „muszáj, hogy legyen” kategóriába avanzsált.

Tavaly novemberben 150 millió dolláros befektetői tőkét kaptak a Thrive Capital és a szingapúri GIC befeketetőktől. Két hónappal később további 300 millió dollárt fektetett a T. Rowe Price és az Oberndorf Enterprises a cégbe. A ma már több mint 700 embert foglalkoztató Vimeo az IAC-től spin-off-ként válik külön, ami Sud szerint megkönnyíti a további terjeszkedést is.  

A most 37 éves Anjali Sub a felemelkedéséről ezt mondta: „Nőként, anyaként és tech CEO-ként különleges vagyok a szoftvervilágban. Izgatottan nyújtom a saját gondolkodásmódomat és vezetői stílusomat az iparban. Mókás menet lesz.”

Fotó: Anjali Sub // Twitter