A Luckin Coffee az ázsiai ország pillanatnyilag leggyorsabban fejlődő kávézólánca. Alapítója a múlt heti tőzsdei bevezetés (IPO) után nem sokkal a dollármilliárdosok klubjának is tagja lett – kevesebb mint húsz hónappal azután, hogy a „startup” megnyitotta az első kávézóját Pekingben.
Nem Jenny Zhiya Qian, a Luckin Coffee alapító-ügyvezetője az egyetlen, aki nagyon jól járt a kínai kávézólánc részvénykibocsátásával. Charles Zhengyao Lu a cég egyik korai befektetője is gyorsan milliárdossá lett, amikor múlt héten a New York-i Nasdaq-on – keleti parti idő szerint – nem sokkal péntek délelőtt 11 óra után megkezdték a kereskedést a Luckin papírjaival. A kezdeti 17 dolláros részvényárfolyam gyorsan 25,96 dollárra szökött, a cég értéke ezzel meghaladta a 6,5 milliárd dollárt is. Az alapító Jenny Zhiya Qian vagyona – aki a részvények közel 17 százalékát birtokolja – napközben így elérte az 1 milliárd dolláros határt is. A nap végén közel 800 millió dollár boldog tulajdonosának mondhatta magát – írja az amerikai Forbes.
Jenny Zhiya Qian, a Luckin Coffee alapítója. Hazai pályán két év alatt veri meg a nagy rivális Starbucksot. Fotó: Luckin Coffee
Érdekes figura a Luckin első befektetője, Lu is, már csak azért is, mert feleségével együtt a kávézólánc 30,5% százalékát birtokolják, vagyis az alapító részénél is több van a kezükben. Nem ez az első IPO, amivel nagy üzletet csinálnak, a Car Inc. már ott van a Hong Kong-i tőzsdén (ez a cég indította el aztán az utazásmegosztást kínáló Ucar-t, ami 400 kínai városban van jelen). Mondhatni Lu egyetlen céggel alapozta meg a vagyonát, no meg egy jó spinof projekttel és egy ügyes alkalmazott felvételével – a Forbes jelenleg 1,3 milliárd dollárra becsüli vagyonát.
A Luckin-lánc a Föld második legnagyobb gazdaságában vinné véghez azt, amit a Starbucks az elmúlt 50 évben felépített világszerte – a növekvő kínai gazdaság pedig hatalmas felhajtóerő mögötte.
Rendeld meg a kávéd mobilról, gyorsan megkapod
Qian, aki korábban mostani befektető, Lu autókölcsönző (Car Inc.) és utazásmegosztó (Ucar) vállalatának CEO-ja volt, 2017 októberében indította útjára a kávézóláncot, miután 150 millió dollárt gyűjtött össze Lutól és más befektetőktől. A kávézólánc gyorsan ismert lett a minimalista berendezésű üzleteiről és a gyors kiszolgálásról: a kávézók 90 százaléka forgalmas helyek – irodaházak, kollégiumi kampuszok – közelében található, az applikáción belüli megrendelések pedig legfeljebb 18 perc alatt célba érnek a nagyobb városokban, ami igencsak jónak számít Kínában (és más nagy városban is eldicsekedhetnének vele nyugodtan).
A boltokban a Starbucks árazása alá mentek, a mobilos applikációjukkal pedig a fiatalabb generációk tömegeit érték el.
A kávézólánc 2019 januárjában már 90 millió bögre kávét adott el egy nap, márciusra már 2400 helyszínen voltak jelen. Az idei év végére ez a szám elérheti a 4500-at, megelőzve ezzel a Starbucksot, mint az ország (eddigi) legnagyobb kávézóláncát. Az „amerikai ikon” húsz évvel ezelőtt, 1999 januárjában nyitotta meg első kínai üzletét Pekingben. Jelenleg 3600 üzlettel vannak jelen az országban, jóllehet 2022-ig évi 600 új üzlet megnyitását tervezik és a kiszállítás bővítését is tervezik. A Starbucks tőzsdei kapitalizációja jelenleg 94 milliárd dollár, vagyis nagyságrendekkel nagyobb, mint a kínai kihívó. Nem is emiatt kell, hogy egyelőre aggódjanak. Ami sokkal inkább félelmetesebb, amilyen ütemben a kínaiak növekednek.
A Luckin szédítő sebességgel terjeszkedik, ennek azonban ára van.
Az amerikai tőzsdefelügyelethez (SEC) benyújtott dokumentumok szerint tavaly a 125 millió dolláros bevételre több mint 240 milliós veszteséget könyveltek el. A terjeszkedést azonban így is tovább folytatják (akárcsak a veszteségek halmozását), a Hsziamen-ben (Xiamen) székelő cég az idei első negyedévben már 82 milliós mínuszt hozott össze, miközben 71 millió dolláros forgalmat bonyolított.
A Starbucks és a Luckin indulása között van egy hatalmas különbség: a kínai lánc ambíciózus terveit kockázatitőke befektetők pénzéből finanszírozta, a tőzsdére lépés előtt összesen több mint 700 millió dollárt vont be. Ez most az IPO-val csak tovább nőtt: a tőzsdei bevezetéssel több mint 560 millió dollárhoz jutott a cég, vagyis lesz miből fedezni, hogy év végére elérjék céljukat, és az üzletek számában megelőzzék a nagy rivális Starbucksot.
Ez azt is jelenti, hogy Jenny Zhiya Qian bő két év alatt elérheti, hogy az ő kezében lesz Kína piacvezető kávézólánca.
Kérdés, megállnak-e majd az országhatárnál. A befektetői nyomás miatt ez aligha valószínű, az már nagyobb kérdés, hogy Kínán kívül bírni fogja-e a Luckin ezt a terjeszkedési ütemet.