A Wizz Air 14 befektetője szólította fel a légitársaságot, hogy tegyék lehetővé az alkalmazottaik számára, hogy szakszervezeteket alapítsanak és azokhoz csatlakozzanak. A kérést azzal indokolták, hogy a kutatásaik szerint a fapados légitársaság nem teszi lehetővé megfelelően azt, hogy a dolgozóik kiállhassanak a munkavállalói jogaikért.
A Wizz befektetői egy levélben adtak hangot a munkavállaló jogokkal kapcsolatos aggályaiknak és szólították fel a légitársaságot, hogy változtasson az ezzel kapcsolatos gyakorlatain. A dán AkademikerPension nevű alap például részesedése eladásával is fenyegetőzött abban az esetben, ha a légitársaság nem tesz eleget a befektetői kéréseknek.
A Wizz Air a Reuters megkeresésére azt válaszolta, hogy nem nyilatkozhat konkrétumokról, mivel „jelenleg aktív megbeszéléseket folytat a befektetőkkel”. A légitársaság hozzátette, hogy „nagyon komolyan” veszi az alkalmazottakkal való együttműködést, és bízik abban, hogy a vállalat transzparens működést támogató struktúrái és folyamatai „rendkívül jól működnek”.
2021 áprilisában a Wizz Air visszautasította az olaszországi szakszervezetek felhívását, hogy munkaszerződést kössenek velük, majd közölte az olasz munkaügyi minisztériummal, hogy szakszervezetekkel való együttműködés nélkül kíván működni.
„Egyre több bizonyíték áll rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy a munkavállalókat meggátolják a szakszervezetekhez való csatlakozásban. Ez teljesen elfogadhatatlan” – mondta Jens Munch Holst, az AkademikerPension, egy 23 milliárd dolláros nyugdíjalap vezérigazgatója.
„Üzenetünk egyértelmű. Várunk december 20-ig, és ha addig nem teljesülnek a találkozókra irányuló kéréseink, akkor eladjuk a részesedésünk” – mondta Holst, majd hozzátette, hogy a munkavállalói jogok tiszteletben tartása az utasok biztonságáról is gondoskodik.
A levélben a befektetők elismerték, hogy a vállalat a Wizz People Council néven ismert belső testületen keresztül igyekezett kezelni a munkaügyi kérdéseket, de aggódtak ennek hatékonysága miatt. A légitársaság szerint a Wizz People Council fórumot biztosított az alkalmazottaknak a fontos kérdések megvitatására, sűrűn végeztek felméréseket az alkalmazotti elégedettségéről, és lehetőséget teremtettek a „rendszeres és kétoldalú párbeszédre” a vezetősséggel is.
A Wizz Air a Forbes.hu-nak eljutatott közleményében hangsúlyozta, hogy komolyan veszik az alkalmazottaik iránti elköteleződésüket, és biztosak abban, hogy a szerepvállalásunkat támogató nyílt és átlátható szervezeteink és folyamataink kiemelkedően jól működnek. Ebbe beletartozik az People Council is, amely nyílt fórumot biztosít a Wizz Air munkavállalóinak a fontos kérdések megvitatására.
A légitársaság nemrég megalakította az Igazgatótanács Fenntarthatósági és Kulturális Bizottságát Charlotte Pedersen elnökségi vezetésével, mindezt azzal a céllal, hogy még nagyobb figyelmet fordítsanak a környezetvédelemmel és emberekkel kapcsolatos kérdésekre.
A Wizz Air a közleményében kiemelte, hogy ők az egyetlen olyan légitársaság, amely visszaállította a légiutaskísérők és pilóták fizetését a járvány előtti szintre. A járvány tetőzésekor ezer dolgozótól váltak meg, közülük akit tudtak, újra felvettek, és jelenleg 5 ezer munkavállalójuk van.
A szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény alapján a levelet aláíró 14 befektető közül két aláíró kevesebb, mint 0,03 százalékos részesedéssel rendelkezik a Wizz Air részvényeiben. A Wizz Air szerint befektetőinek túlnyomó többsége támogatja a vállalat stratégiáját és vezetését, ahogyan arról minden évben a közgyűlésen is szavaznak.
Borítókép: Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója – Fotó: Orbital Strangers