Júniusban nagy bejelentésekkel megkezdték a kolozsvári metróvonal építését, de a projekt finanszírozása körül továbbra is akad bizonytalanság.
Mi történt? A hivatalos alapkőletétellel június elején elvileg megkezdődött a kolozsvári metróvonal építése. Ez lesz az első vonal Erdélyben, az első Bukaresten kívül és az első, ahol vezető nélküli szerelvények járnak majd.
Mit lehet tudni a vonalról? A könnyűszerkezetes metróvonal 21,3 kilométer hosszú lesz 19 megállóval, kelet-nyugat irányban szeli ketté majd a várost és Y formában fog elágazni. A mostani kalkulációk szerint 165 ezer utast szállít majd naponta, amely Kolozsvár elővárosi részeit is eléri, és 2031-re lehet teljes a vonal. A metró főleg a Szászfenes és Kolozsvár közötti úthálózatot tehermentesítheti, az ingázók miatt itt sok a dugó, nagyon zsúfolt ez az útszakasz.
Mennyi az annyi? Az elmúlt években többször is kellett módosítani a büdzsét, természetesen felfele, jelen állás szerint a beruházás 13,69 milliárd lejből épülhet meg,
- 10,04 milliárd lejt (ez közel 800 milliárd forint) az állami költségvetésből,
- 1,48 milliárdot (112 milliárd forint) az uniós helyreállítási alapokból (PNRR) hívnának le (ezek olyan források, amihez Magyarország a jogállamisági ügyek miatt nem fér hozzá),
- 41 millió lejt (3,2 milliárd forint) maga a kolozsvári önkormányzat dob be a közösbe.
Kifutnak az időből? A Maszol.hu szerint a projekt sürgőséggel kapta meg az építési engedélyt a Kolozs megyei önkormányzattól, ami indokolatlan volt és nem is feltétlen szabályos. A látványos alapkőletétel, pedig – a politikusi fogadkozások ellenére – inkább szólt a közelgő választásoknak, mint a következő generációnak.
Marcel Ciolacu román kormányfő az alapkőletételen a Krónikának azt mondta, szerinte nem lesz gond az EU-s rész felhasználásával, 2026-ig le fogják tudni hívni a forrást.
A PNRR-pénzek felhasználásának ugyanis feltétele, hogy két éven belül legalább 7 megálló elkészüljön.
Tekintve, hogy még a régészeti feltárás sem kezdődött meg a tervezett nyomvonalon, ez igencsak ambíciózus vállalásnak tűnik.
Kik építik? Tavaly februárban hirdették ki, hogy egy román-francia-török konzorcium építheti majd a metrót, májusban alá is írták a kivitelezési szerződést. A török Güler vezeti a konzorciumot, a helyi partner az Arcata, a szerelvényeket pedig a francia Alstom szállítja majd (ők szállították a vezető nélküli szerelvényeket Budapestre is, a 4-es vonalra).