Noha az ír divatcég nem árulta el a hivatalos adatokat, a megnyitása óta eltelt egy hónapban a budapesti Primark naponta több százmilliós forgalmat bonyolíthatott, és hetente több mint hatvanezer vásárlót szolgált ki. Mutatjuk, mit vettek a legtöbben.
Bő egy hónap, kígyózó sorok a próbafülkéknél, teli zsákok, és egy tucatnyi hír arról, mekkorát megy Magyarországon a Primark. Számos olvasónk számolt be arról, hogy a nyitás első napjaiban 40-50 perces sorbanállásokra, tömegre, esetenként pedig a legkeresettebb árukészletek teljes leapadására kellett felkészülni a primarkozni vágyóknak, és ahogy a május 28-i nyitás óta is kitartani látszik a magyarok érdeklődése. Sokan kifejezetten a Disney és az NBA nevével jegyzett Primark-divatcikkeket keresik, és több tízezer fős létszámú csoportok alakultak a közösségi médiában azért, hogy elsőként értesülhessenek az árukészlet feltöltéséről, na és azért, hogy mindig képben legyen a gigantikus üzletház kínálatával.
Igyekeztünk tehát megtudni, mennyien fordultak meg összesen a Primark budapesti üzletében az első hónapban, de erre nem kaptunk választ. Iparági forrásból ugyanakkor úgy értesültünk, brutális volt a látogatószám: naponta átlagosan körülbelül 9-10 ezer ember fordulhatott meg a népszerű fast fashion cég boltjában. A legforgalmasabb napokon egyszerre 13 biztonsági őrrel kellett a helyszínt biztosítani, sőt, az Arena Mall szabályai értelmében, a kialakult, óriási tömeg miatt nemcsak a nyitás napján, hanem a köbvetkező hetekben is az egész első emeleten kellett kordonokat kihelyezni, és csak kisebb csoportokban tudták beengedni a vásárlókat a Primarkba.
Az első hónapot érintő forgalmi adatokra, valamint a legeladottabb termékek körét érintő kérdéseinkre Maciej Podwojski, a Primark közép-kelet-európai vezetője azt válaszolta a Forbes-hu-nak:
„Örülünk ügyfeleink nagyszerű visszajelzéseinek az első budapesti hónapunk megünneplése kapcsán. A termékpalettánk iránti érdeklődés folyamatosan nő, nyári kollekcióink rendkívül jól teljesítenek. Az utazási cikkek is nagy sikert arattak,
a gurulós bőröndök bestsellerré váltak.
A legtöbbet vásárolt kategóriáink továbbra is a női ruhák, a hálóruhák és a szépségápolási cikkek. E kategóriákon belül a licencelt pizsamák, a női és férfi sortok, és a fő kozmetikai termékcsaládjaink a legnépszerűbbek. Továbbra is örömmel várjuk vásárlóinkat az üzletekben, és bízunk benne, hogy kellemes vásárlási élményeket tapasztalnak meg velünk.”
És hogy miért lehet bestseller a gurulós bőrönd? Valószínűleg ebben is a versenyképes ár a domináns: a Primark jelenleg 7500 és 16500 forint között kínál poggyászokat, méghozzá egész variácót ezekből. Az ír fast fashion cég kínálatában az említett rövidnadrágok 1300 és 5500 forint között elérhetőek, Disney pizsamaszetteket 4800 és 7500 forint közötti áron kapni, a női ruhák jellemzően 10 ezer forint alatt állnak rendelkezésre széles választékban, a legolcsóbb farmernadrágot 3800 forintért már lehet kapni, a legdrágábba 9500 forintért árulják, a legolcsóbb cipő 1500 forintba, a legdrágább 9 ezer forintba kerül. az árak a kollaborációs termékek esetében is érvényesek, tehát az egy-egy nagy sztár nevével fémjelzett kollekciók, valamint a rajzfilmfigurás gyerek és felnőtt divatcikkek árai jelentősen alacsonyabbak a Primarkban, mint máshol.
Arról már korábban is írtunk, hogy elsősorban az árak miatt az ír divatcikk kiskereskedelmi vállalat Európában az egyik legnépszerűbb üzletlánc, amelynek hatalmas boltjaiba eddig sok ezer magyar is elzarándokolt a szomszédos, vagy akár a távolabbi országokba. A Primark ma már 16 európai és amerikai országban több mint 80 000 munkatársat foglalkoztat. A Primark célja, hogy mindenki számára megfizethető árú választékot kínáljon, a mindennapi alapvető cikkektől kezdve a változatos stílusú, divatos női, férfi és gyermekruházaton át a szépségápolásig, lakberendezési cikkekig és kiegészítőkig.
A cég ma már több mint 400 üzlettel rendelkezik, és folytatja terjeszkedését új és már meglévő piacokon, hogy 2026 végére elérje az 530 üzletet – beleértve az új piacot, Magyarországét is.
És ez a gigantikus biznisz, úgy tűnik, az inflációs válsággal sújtott európai országokban növekvő érdeklődéssel egyre inkább hasít. A Reuters tavaszi híre szerint a Primarkot tulajdonló Associated British Foods (ABF) féléves korrigált eredménye 951 millió font volt, ami 39%-os növekedés a megelőző évihez képest. Az egész éves profit „jelentős növekedésére” számít a vállalat, miután a korrigált működési eredmény, amely az előnyben részesített profitmérő, 951 millió font (1,17 milliárd dollár) volt a március 2-ig tartó hat hónapban, ami 2%-os bevételnövekedést jelent a megelőző, 9,73 milliárd fonthoz képest.
A Primark-tulajdonos csoport tehát az eredmények további javulására számít a második félévben, miután a divat-kiskereskedelmi üzletágának és élelmiszeripari tevékenységeinek fellendülése megállíthatatlannak tűnik.
Konkrétan a Primark első félévi bevétele 7,5%-kal 4,5 milliárd fontra nőtt.
A számokat sokak szerint a csillagokig repítheti, hogy a Primark elindítja a Click & Collect szolgáltatását, amit már tesztel 57 üzletében Északnyugat-Angliában, Yorkshire-ben, Észak-Walesben és Londonban. Noha házhoz-szállítós, online rendelős primarkozásra egyelőre nem számíthatunk, a fent említett tömegjelenetek és sorban állások elkerülésével kecsegtető csomagátvételi lehetőséggel hosszútávon a Primark olyanokat is bevonzhat, akiket eddig nem ért el.