Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Két év múlva Berlin kitiltja az autókat a legnépszerűbb sugárútjáról

Csak a bringa, taxi és tömegközlekedés maradhat majd az Unter den Lindenen.

Berlin Champs Élysées-je, az Unter den Linden 2019-től le lesz zárva a személyautó-forgalom elől – írja a citylab.com. A sugárút alatt futó metróvonalat bővítik tovább.

xvh_v-av1xk-kayle-kaupanger

A munkálatok miatt már most is jelentős a forgalomcsökkenés, korábban naponta harmincezer autó haladt át itt, ez a szám nyolcezerre csökkent azóta.

Európa több nagyvárosában már életbe léptek hasonló autótiltó, vagy kerékpárosbarát rendelkezések, Madridban számtalan utcából ki vannak tiltva a személyautók, komoly, 30 ezer forintnak megfelelő pénzbüntetés vár arra, aki ennek ellenére behajt. Párizsban pár éve a durva szmog miatt vezették be először, hogy a páros számmal végződő rendszámú autók nem közlekedhetnek a városban – 30%-kal csökkent a légszennyezettség, 2020-ra pedig meg akarják duplázni a biciklisávokat, és előnyben részesíteni az elektromos autókat. Egye több utcát zárnak le az autósforgalom elől.

Hamburg ugyan nem tiltja ki, de egy, a város területének 40%-át lefedő „zöld hálózat” segítségével összeköti a parkjait, így bárhová el lehet jutni gyalog vagy kerékpárral. Koppenhága negyven év alatt elérte, hogy az emberek inkább biciklivel járjanak a városban, és ma Európában itt a legalacsonyabb az autótulajdonosok száma.

Amerikában az adófizetők dollármilliárdokat öntenének abba, hogy legyen újra tömegközlekedés – ennek mondjuk az épp hivatalba lépő új elnök annyira nem lesz a rajongója, Vitézy Dávid írt is róla egy hosszabb cikket a Forbes.hu-ra.  Budapesten is jó jel, hogy megjelentek olyan kezdeményezések, mint például a közösségi autóbérléssel foglalkozó, csak elektromos autókkal üzemelő GreenGo. 

Oszd meg!