Keményen küzd egymással Budapesten a két ultra fapados, egyre gyakrabban másznak rá egymás útvonalaira is. A héten a Ryanair lépett, megnéztük, hogy áll a harc.
Novemberi számunkban Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója részletesen beszélt arról, hogy a cég annyira megerősödött, hogy bárkivel bele tud állni a legkeményebb versenybe. Amikor a Malév-csőd után a Ryanair Lengyelországban és Magyarországon is keményen betámadta őket, még nem vállalták a kétfrontos harcot, a lengyel piacot átengedték. Ezt utólag hibának tartja, ma viszont nem csak bátran felelnek a kihívásokra, de a Wizz is többször lazán ráindított az elmúlt időszakban a Ryanair jól bejáratott útvonalaira.
Itt van ezzel kapcsolatban egy idézet az interjúból.
Néhány dolog megváltozott idővel. Először is, ötmilliárd dolláros cég lettünk. Kettő, masszív készpénzállományt halmoztunk fel, több mint egymilliárd euró van a rendszerben. Három, mi lettünk a legalacsonyabb költségekkel működő légitársaság, nagyjából a Ryanair szintjén, vagy már alatta. Négy, felépítettünk egy márkát, összességében sokkal erősebb légitársaság vagyunk, mint pár éve. Ez teljesen más versenypozícióba helyez minket, és ha Budapestről nézem az életet, akkor azt gondoljuk, hogy mi vagyunk itt magasan az első számú légitársaság és ennek megfelelően is kell viselkedjünk. Itt van például Berlin, ahova tudjuk, hogy nagyobb számban utaznak magyarok, mint németek. Ha pedig ez egy magyar útvonal, akkor ott kell lennünk. Nagyjából ugyanez a logika alkalmazható Athénra is.
Annak apropóján, hogy közben az ír óriás is gyakran utánalép a Wizznek, konkrétan pár napja is bejelentették, hogy rárepülnek egy Wizz-útvonalra, megnéztük, hogy is áll ez a nagy verseny.
Összesen 9 olyan város van, ahova Budapestről direktben versenyeznek, pontosan ugyanarra a reptérre járnak. Ezen kívül van 7 olyan útvonal, ahol szintén versenyeznek, csak ugyanazon város különböző reptereire járnak (Róma, London), vagy különböző városokba, de 100 kilométeren belül (például Glasgow-Edinburgh, Manchester-Liverpool). Ezen kívül pedig van még pár olyan útvonal, ahol nagyobb távolságra vannak a reptereik, mégis versenyben vannak (például szigetek különböző részeire járnak Cipruson, vagy Szicíliában)
Ami az elmúlt évet illeti, a direkt ráindítások mérlege 2-2, de a direkt ráindításokon túl is nyomulnak a másik piacán.
A Wizz a Ryanair berlini útvonalára ugrott rá az Air Berlin csődje után, ezen kívül Athénba is úgy megy be, hogy nagyobb kapacitást tesz oda, mint amivel a Ryanair repül. A Ryanair legfrissebb bejelentése, hogy a Wizz szaloniki útvonalára startol rá (üzenet: ezt nektek Athénért), korábban Nápolyt szúrta ki erre a célra, illetve Palermót a Wizz Cataniája mellé. De ezek heti 2-3 járatos útvonalak, kisebb jelentőségűek, mint Berlin, ahol öldöklő harc alakult ki – harmadiknak ráadásul ott az easyJet is, amely az Air Berlin helyére is beállt a másik berlini reptérről indulva. Nem meglepő, hogy Berlinbe hegyekben állnak a 10-15 eurós jegyek.
A Wizz azzal is borsot tört a Ryanair orra alá, hogy Frankfurtba napi járatot indított. A Ryanair elkezdett ott nagy bázist építeni, lehetett arra számítani, hogy Budapestbe is indít járatot (hasonlóan járt el korábban Berlinnél, Athénnál, Nürnbergnél), de most ezt a Wizz nem várta meg és elé vágott. Nem is lett az ír cégnél Frankfurt-Budapest.
Valóban az látszik tehát, hogy a Wizz nagyon felbátorodott, elég agresszívan cibálja a nagy testvér bajszát, aki azért időről-időre visszacsap.
Egyelőre sokkal jobb ez az utasnak, mint ami a távolsági buszpiacon zajlik. A Flixbus képes eltakarítani az útból a konkurenciát, a jegyárak emelkednek, az ultra fapadosoknál viszont rengeteg olcsó jegyet hoz az öldöklő verseny.