Az A-listás celeb, Kendall Jenner, idén az amerikai Forbes 30/30-as összeállításában is bemutatkozott, miközben modellből mogullá szeretne válni. De vajon ki tud tűnni Jenner 818 Tequilája a celebpiák tengeréből?
Írta: Kristin Stoller, Forbes USA
A világ talán leghíresebb családja, a Kardashian-Jenner klán tízszámjegyes vagyont mutathat fel. Kendall nővére, Kim Kardashian alakformáló márkáját, a Skimset nemrég 4 milliárd dollárra értékelték. A kishugi Kylie Jenner 2020-ban adta el a Kylie Cosmetics sminkmárka nagy részét, 1,2 milliárd dolláros értéken.
Nem használta a nevét
A celebek uralta prémium ital bizniszben a Kardashian-Jenner név tequilás üvegre nyomtatása felér a márkaépítés egyszeregyével.
Jenner és négy nővére együttesen 1,6 milliárd követővel rendelkezik az Instagramon. Innen nézve tehát meglepő volt, hogy mikor a 28 éves Kendall elindította saját tequiláját, a 818-at, fellázadt a családi hagyomány ellen és név nélkül kezdte árulni az italt.
2020 márciusában benevezett a patinás World Tequila Awardsra, bemutatva az Añejo, Reposado és Blanco nevű változatokat, méghozzá minden fanfár, és megintcsak a Karhashian-Jenner név említése nélkül. Nem volt látványos megnyitó vagy csillogó Instagram- és Tiktok-kampány sem (habár ezeket később pótolta). Helyette az italokra csak az volt írva: 818 – egy utalás a kaliforniai Calabasas körzetszámára, itt született és nőtt fel Jenner is.
„Őszinte, igaz visszajelzésre vágytunk” – mondja Jenner.
„Azt akartam, hogy az ital és a márka a saját lábán álljon, és hogy az emberek anélkül szeressék, hogy nekem bármilyen módon a részévé kéne válnom. Egyszerűen azt akartam, hogy ennyire jó legyen.”
A 818 Reposado a kategóriája első helyét nyerte el, az Añejo pedig bronzérmes lett. Mire Jenner majd’ egy évvel később bejelentette, hogy végig ő állt mögötte, a 818 már tizenhat különböző díjat nyert el hat megmérettetésen.
Beszáll a dinasztia is
Jenner csak ezt követően izzította be a családi PR-gépezetet, követve a dinasztia klasszikus szabályrendszerét, miszerint elképesztő népszerűségük ingyenes reklámerőt jelent. Kourtney mostanság vitaminokra és wellnesszre koncentrál, Kim ruhákban és sminkben utazik, Khloénak farmerjai, Kylie-nak pedig szintén sminktermékei vannak. Kendall, aki Bella Hadidhoz és Hailey Beiberhez hasonlóan a szupermodell influenszerek új generációjához tartozik, már szerepelt az amerikai Vogue címlapján és megjárta a világ legnagyobb divatházainak kifutóit. A 818-cal pedig felépíti saját kis sarkát a Kardashian-Jenner család üzleti világában, méghozzá alkoholból.
Miért pont tequila?
Jenner szerint az egész a szüleitől indult, gyerekkorából emlékezett rá, hogy sokszor ittak tequilát. Azt mondja, a világjárvány alatt bekötött szemmel tesztelte a családtagjait és barátait, hogy versenyeztesse kedvenc tequiláikat saját termékeivel. „A modellkedéssel mások elképzeléseit valósítottam meg” – mondta Jenner az amerikai Forbes 30/30 Summitján októberben, Clevelandben. „Az ő karakterüket alakítottam és az voltam, akinek abban a pillanatban akarták, hogy legyek. Az, hogy céget alapítsak és saját vállalkozásom legyen, nagyon klassz módja volt annak, hogy ismét megismerhessem magam.”
Kris Jenner, Kendall édesanyja, a családi mátriárka is nagy reményeket fűz lányához. „Kendall nagyon önálló lett a folyamat során és nem csak azt mutatta meg, hogy nagyszerű üzletember, de hogy szuperokos, szuperfókuszált, és elképesztő munkamorál jellemzi” – mondja Kris Jenner, aki maga is beszállt a 818-ba. „Mindene megvan hozzá, hogy betöltse a posztját, és nagyon jól szerepel.”
Fenntartható pia a Z-generációnak
Bevétel szempontjából a tequila tavaly a leggyorsabban növekvő italok között volt: a Distilled Spirits Council of the United States nevű piacfigyelő szervezet adatai szerint 17 százalékkal, azaz 886 millió dollárral nőttek az italdajta eladásai. Az amerikaiak összesen hatmilliárd dollárnyit nyakaltak belőle 2022-ben.
Jenner a fiatalabb, Z-generációs közönségnek készítene tequilát, így ragadva ki részét a piacból.
A szupermodell vállalkozó számára elsődleges a fenntarthatóság. Azt mondja, a 818 egyike a mindössze két olyan tequilamárkának a világon, ami B Corp tanúsítványt szerzett – ezt a B Lab nevű nonprofit szervezet állítja ki olyan vállalkozásoknak, amik kimondottan átláthatóan, felelősségteljesen és fenntarthatóan működnek. „A 818 talán az otthont jelenti nekem, de a Föld mindannyiunk számára otthon” – mondta Clevelandben.
Jennernek lehetősége nyílt, hogy átcsábítsa cégéhez az italveterán Mike Novy-t a rivális Casa Dragones elnöki posztjáról. A páros először a mexikói La Cofradia lepárlóüzemmel szerződött a tequilák gyártására, de ahogy a 818 nőtt, a Guadalajarában székelő Grupo Solave lett a partnerük.
„Egyes celebmárkák nem hitelesek”
– mondja Novy. „Arra talán jók, hogy eltereljék a figyelmet, de vajon érzelmileg is magukhoz vonzzák a fogyasztókat?” Novy szerint Jenner maximálisan benne van a 818-ban: folyamatosan üzeneteket ír neki, kérdéseket tesz fel, és városokon átívelő turnékon vesz részt, hogy ügyfelekkel és fogyasztókkal találkozzon. „A kezem az üzlet összes részében benne van” – mondja Jenner.
Csakúgy, mint a közösségmédia-profiljai. Kendallnak összesen 300 millió követője van Instagramon és Tiktokon. Világhírnévvel és elnyert italszakmai díjakkal az oldalán Jenner több mint 123 ezer rekesz 818-at adott el 2022-ben. A piaci jelentések idénre 160 ezer eladott rekeszt várnak. A 818-as üvege 30 dollárról indul, a legdrágább pedig az Eight Reserve nevű Añejo-variáns, 150 dollárért. Az amerikai Forbes becslése szerint 2022-ben 25 millió dollár (8,7 milliárd forint) körül alakultak az eladások, de Jenner sem a bevételt, sem pedig az üzleti részesedését nem kommentálta.
Sztárok, celebek a bárpult mögött
Ahogy viszont nő a tequilapiac, úgy válik egyre tömöttebbé. Az olyan bejáratott márkák, mint a José Cuervo, Don Julio és Patron évtizedek óta árulják üvegeiket, Jenner pedig messze nem az egyetlen híresség, aki be akar szállni. Olyan sztárokkal verseng, mint Dwayne Johnson, a Szikla, LeBron James, George Clooney, Aaron Paul, Eva Longora és Carlos Santana. Iparági források szerint 2017-ben George Clooney egymilliárd dollárért adott el Casamigos tequilát a Diageónak.
Brian Sudano, a Beverage Marketing Corporation nevű adatelemző és tanácsadó cég partnermenedzsere szerint a 818 előtt álló legnagyobb kihívás, hogy ki kell tűnnie. „Ne várja senki, hogy a Casamigost lecserélik” – mondja Sudano. „Olyat még nem láttunk a történelem során, hogy valaki megismétel egy sikert az adott zsánerben van kategóriában.”
Ahhoz, hogy sikerrel ragadja meg az amerikai piacot, a 818-nak legalább 250 ezer rekesszel kell eladni, mondja Sudano. De hogy erős nemzeti márkaként tartsák számon, félmillió rekesz eladott tequila kell.
A Szikla által 2020-ban útjára indított Teremana áprilisban érte el az egymilliós eladási csúcsot – egy évvel korábban még csupán 600 ezren állt. Novy, a 818 cégvezetője azt mondja, a cég abban bízik, hogy a következő két év során „negyedmillió rekeszes márka” lesz belőle.
Az Euromonitor adatai szerint a 818 tavaly világszinten 16., Amerikában pedig 14. lett az eladási versenyben. Jenner csapata azonban gyorsan rámutat egy másik felmérésre, amit az IRI nevű marketingcég készített: eszerint a 818 benne van az első tíz legtöbb dollárt generáló tequilamárkában, a 25 dollár feletti kategóriában, 2023-ban.
Matthew Barry, az Euromonitor kutatási menedzsere lát potenciált a 818-ban. Rámutat Jenner influenszer státuszára, valamint a fiatal közönségére való hatására, akik olyanok szeretnének lenni, mint ő, és azt inni, amit ő iszik.
„A Szikla és Kendall Jenner, ők ketten a legnagyobb szereplők ebben a szcénában”
– fogalmaz. „És manapság lehet, hogy Kendall a nagyobb név.”
Jennert nem zavarja a növekvő verseny. „Egészséges kihívásnak tartom” – mondja. „Nyilván tudjuk, hogy sok kiváló márka van a piacon, és rengeteg nagyszerű tequila kapható. De ettől csak még jobbak akarunk lenni.”
Ez a cikk az amerikai anyalapunk online felületén, a Forbes.com-on jelent meg eredetileg. Szerzője: Kristin Stoller.