A Startup Hét Debrecen záró programsorozata. Pezsgős reggeli és sörözős este ütős startupokkal a pódiumon, parázs hangulat, ingyen pálinka.
A nap üzleti reggelivel kezdődött a Debrecen HUB közösségi irodában. Komoly előkészületek, prémium minőség az ellátásban és a programokban is. Ilyen az, ha team coach vezeti a programot – már ismerhetjük Katonáné dr. Kovács Juditot, társa pedig Bujdosó Ágnes, vagyis a HUBleányok, ahogy a szervezet első szülinapján elnevezték őket. A szervezés nem egyszerű: “A friss alapanyagokért időben fel kell kelni, azokat el- és elő kell készíteni, figyelni a választékra és persze a minőségre, mindezt szépen prezentálni, kávét, teát, narancslevet, pezsgőt (!) bekészíteni, regisztrációs nyakpasszokat kikészíteni, a szükséges eszközöket megszerezni – hogy mire megérkeznek az első vendégek, már minden készen várja őket.”
A webfejlesztő, cégdigitalizáló, marketinges, tréner és személyi bankár között a párbeszédek angolul és magyarul folytak, a különböző, vállalkozói fejlődéstörténetekben visszatérő közös pont Debrecen. Bár többen nem itteni születésűek (például Írországban, vagy éppen Ausztriában nevelkedtek), vállalkozásuknak a legideálisabb terepet mégis ebben a városban találták meg.
Katonáné dr. Kovács Judit és Bujdosó Ágnes
Közösségi irodatér babzsákfotel nélkül.
Volt még délután egy nagyvállalati innovációs program bemutatkozása, a National Instruments Óvodától a Startupokig című projektjéről. A projekt lényege, hogy induló hardveres cégeknek adnak inkubációt, 97%-os kedvezményt a szoftverükből (az a kicsi is csak a komolysági szűrő miatt kell), és partnerséget, networköt. Aki valamilyen méréstechnológiai startupon töri a fejét (pl. raktárrendszerek, dinamikai vizsgálatok, stb.), az adjon be egy jelentkezést, nincs tolongás a kapuk előtt.
Koccintás helyi vállalkozásokkal
Este 8 előtt már sorok a bejáratnál, kapunyitáshoz közeledik a Business&Beer. A rendezvény mottója “céltudatos, sikeres, debreceni”, amihez tartja is magát, csak a héten hozzátette, hogy startupper. A szervező és házigazda Süvöltős László, aki precízen tartja a kezdést, szünetet, zárást, fegyelmezi a lazuló figyelmet, és csipkelődéseivel belekérdez a történetek közepébe. Helyszín egy belvárosi szórakozóhely, ami éppen ma két éves, csak hogy legyen tánc is.
Süvöltős László, a Business&Beer házigazdája, a Startup Hét Debrecen egyik főszervezője
Telt ház, 110 ember a szűk téren, live stream a terem másik felében, facebook live videó az otthon ülőknek, és tévéfelvétel a később nézőknek. A három vendég három vállalkozó, akik éppen startupot építenek Debrecenben, véletlenül pont mind technológiait, de nagyon különböző háttérrel.
Az első az előző napi startup verseny második helyezettje, Botos Tibor a Planmaster3D csapatából. Tibor mára lazábbra vette a figurát, és a jól begyakorolt, befektető-simogató pitch helyett őszintén mesél hátteréről. Állatorvosból lett kidobó, pénzügyi tanácsadó, és magántanár is. A sor vége egy sertéstelep Írországban, ahonnan nehezen adja magát a fogászati startup ötlet, de Tibor hozta a választ magával: a disznónak 44 foga van, az embert könnyebb ellátni. Így indult el tizenegy éves története, amiből lett egy saját sikeres fogászati turisztikai cég, egy londoni fogklinikában résztulajdonosság, és a Planmaster3D startup, ami intelligens ügyviteli rendszert ad fogorvosoknak, és 3D-s animációval egészíti ki a kezelési tervet (hogy lásd mi fog a szádban történni).
Botos Tibor, Planmaster 3D
A második paneltag Attila Madzsid Al-Gharawi, arab-magyar szülőktől, tökéletes magyarsággal, hiszen nyelvtanító mobilalkalmazást fejlesztenek, ez a Xeropan. Letöltésszámuk a százezret súrolja, nyártól van prémium (=fizetős) verzió is. Ő egy műanyaggyárban kezdett diákként, ahol megtanulta a fegyelmet. Majd évekig próbált bejutni az egyetem angol szakára, ez csak a negyedik évre sikerült, de kitartóvá vált. Közben a szigetországban nyelvet gyakorolt, így itthon már a suli mellett nyelvtanárként dolgozhatott, amit a mai napig szeret és csinál.
Attila Madzsid Al-Gharawi, Xeropan
A harmadik színpadra szólított vállalkozó Egri Zsolt, a BitNinja (server security startup) és a Web-Server (hosting, tárhely, domain biztosító) alapítója. Előbb volt meg a stabil Web-Server, majd hét próbálkozást követően jött a startup ötlet. A korábbi bukások között eltelt 5-6 év, volt optikusi vállalatirányítási rendszertől egyszerű hírlevél küldő szoftverig minden. Zsolt szerint a sikerből nem lehet tanulni, kell a bukás az igazi leckékhez. A BitNinja célja az internet biztonságosabb hellyé tétele, számai alapján 1500 szervert szolgál ki manapság, háromnegyedrészt fizetős ügyfelet.
Egri Zsolt, BitNinja
Hol a határa Debrecennek?
Közös vélemény, hogy az alapító-ötletgazdának száz felé kellene szakadni, hogy mindenhol ott legyen és rálásson. Tibor szerint a legnagyobb baj, hogy a vállalkozói agy 0-24 pörög, nem tud (vagy csak nehezen) kikapcsolni a családdal sem. Zsolt pedig a csapat koordinációt is előveszi problémaként, hiszen fél év alatt duplázódtak (10-ről 22 főre), és az ütem úgy tűnik tartós lesz.
A BitNinja még pár csapatduplázást fel tud szívni helyben, először csak értékesítéssel nyitnának a tengerentúlon. Attila már árnyalja a képet, mert könnyen talál lelkes embereket a Xeropanhoz, de látja maga előtt a korlátokat. Tibor pedig bele is ütközött már, számára az angolul tökéletesen (=skót nyugdíjas) beszélőből kevés van, fogászathoz is értő egyáltalán nincs. Itt azonnal alakult is egy vita, mert Zsolt szerint nem véletlen, hogy a külföldi multik Debrecenbe hozzák a munkát, van itt ember bőven mindenkinek, csak meg kell fizetni. Persze ők is fiatalokból képeznek szakembert, mert server security ninja nincs minden árnyékban. A Planmaster családias környezetet ígér, a Xeropan széleskörű fejlődési lehetőséget, a BitNinja meg átláthatóságot és komplexen kihívó feladatokat.
Benéztünk a zsebekbe is, kezdve a befektetett összegekkel. Zsolt a diákhiteléből kezdte a Web-Server felépítését (1,5m Ft), majd a BitNinjába már komolyabb összeget tolt (8-10m Ft), ahova kapott egy helyi vállalkozótól még 10m Ft-ot, és egy londoni akcelerátor program is adott 6m Ft-ot. Ez utóbbit 250 milliós cégértékelésen vásárolták egy évvel ezelőtt, amióta minden mérőszámukat duplázták a ninják. A londoni kirándulás után 50-60 befektetővel tárgyaltak (csak külföldiekkel), és egy hajszál hiányzott az 1 millió fontos befektetéshez – a probléma az volt, hogy nem akartak Londonba költözni. Plusz Zsolt szerint még nincs meg az a képletük, hogyha kérnek a befektetőtől X milliót, akkor 6 hónap alatt ők 2X-et tudnak visszaadni. Ha ez meglesz (ami a sikeres új piacra lépési stratégia képlete), akkor tudnak majd újra befektetőket felkutatni.
Attila szerint a Xeropannak öt évvel ezelőtt még szerencséje volt, mert ötletre is kapott forrást. Mára már a prototípus az elvárt, de nem ritka, hogy vevőket és pozitív cashflowt vár el a befektető. Eddig 100 milliót égettek el a projektre (a társtulajdonos befektetését), ahol a fedezeti pont is csak 2017 közepére van tervezve, ott érhetik el a nettó 3 milliós havi árbevételt. A Planmaster pedig a fogászati turizmusból fordítja vissza a forrást a startupba, százmilliós ott is a nagyságrend, társtulajdonos lett közben a vezető fejlesztő is. Ők most keresnek külső befektetőt, konkrét tervük van 4 régió bevételére, ezzel a világ fogorvosainak hetedét elérnék. 360 millió Ft-ot kérnek, amit másfél év alatt használnának fel, és a fedezeti pont utáni bevétel (tervezetten havi nettó 50 millió Ft) 90%-át visszaforgatnák működésre, növekedésre.
Júzerek vagy lúzerek?
Nagy vita alakult ki, hogyan a legjobb a külföldi piacra lépni. Ki kell-e fejleszteni a tökéletes terméket (Planmaster és Xeropan) vagy a lean startup metodológiát követve kell építkezni (BitNinja). Abban is vita volt, hogy mit ér a Xeropan százezer közeli letöltőszáma, ha a nyári piacra lépés, amikor 8 országban indultak el, teljesen vegyes fogadtatásra találtak. Most ismerkednek a piaccal, és próbálják megérteni, hogy a nyelvtanító alkalmazásuk miért siker Brazíliában és Németországban, és miért bukó a Távol-Keleten. A Xeropan megoldása, hogy vevői csoportokat képez, országonként 400 főt, akiket „tanácsadóknak” nevez, és rajtuk teszteli az új fejlesztéseket.
A Planmaster terjeszkedése orvoslátogatókkal történik az új országokban, ezt támogatják meg széles digitális direkt marketinggel, és megjelennek a legfontosabb regionális kiállításokon, vásárokon. A piacukon a bizalom a legfontosabb, itt ha egy fogorvost megszereztek, akkor ő ragaszkodó, sokáig hű marad a technológiához. A BitNinja terjeszkedése a júzerek helyett a lúzerekre épül: az általuk védett szervereket folyamatosan támadják más szerverek, akiknek értelemszerűen tudják az IP címét. Erre írtak egy automatikus üzenetküldőt, ami ír az adott IP cím adminisztrátorának: „Hello, a szervered vírusos és megtámadta a miénket, tudsz róla? Szerencsére minket a BitNinja véd, javasoljuk használd ezt te is.” Mára 1500 fizetős ügyfelük van globálisan, 86 országban – egy sem Kínából.
Abban viszont egyetértés volt, hogy az analitika a marketing lényege. Az adatokra kell építeni minden döntésünket, mégpedig főleg azokra az adatokra, amik a vevőktől érkeznek vissza. Aki ezt teszi, annak az üzlete várhatóan szárnyalni fog.
Ezzel a programmal lezárult a Startup Hét Debrecen 2016 programsorozata, ahol 5 főprogram és 10 kísérő program került megrendezésre, 3 főszervezővel, és 30-40 programszervezővel, több mint ötszáz résztvevővel.
Valóban megmozdult valami Debrecenben, röpködtek a szervezetek, cégek, lelkes és elhivatott emberek nevei. Nagyjából kiderült, hogy mindenki mindenkivel kapcsolatban van és kommunikál, szervez, egyeztet, képzi magát és a többieket, a számos kis közösség egy pulzáló, legfőképpen alulról szerveződő rendszerré áll össze. Megpróbáltuk ezt ábrázolni is, különös tekintettel a kulcsemberek hálózatépítő szerepére:
(Grafika: Látványos Grafikai Művek)
Társszerző: Rab Máté, Fotók forrása: a Debrecen HUB facebook oldala, valamint Tóth Attila, dvstudio.hu.