Milyen arányban vették igénybe a szülők távkonzultációt, amikor a gyerekük a járvány második hulláma alatt beteg volt? Miért aggódtak a legjobban? Inkább e-mailben vagy telefonon keresték az orvost? – ezek derültek ki a Magyar Gyermekorvosok Társaságának (MGYT) reprezentatív felméréséből.
A legfeljebb 18 éves gyerekeket nevelő szülők 56 százaléka vett igénybe a tavaly augusztustól az év végéig tartó időszakban orvosi távkonzultációt.
Az ilyen tapasztalatot szerző szülők 85 százaléka értékelte megnyugtatónak és megfelelőnek a lehetőséget a gyereke orvosi ellátásával kapcsolatban.
Miért aggódtak a legjobban?
A legtöbb szülő nem azért aggódott a legjobban, hogy a gyerekük elkaphatja a koronavírust, hanem azért, hogy esetleg kórházba kerülhet. Előbbinél a megkérdezettek 34 százaléka aggódott a legjobban, utóbbiért 54 százalékuk. A tipikus felső légúti jellegű tünetek formájában felbukkanó gyermekbetegségekkel a megkérdezettek 40 százaléka fordult orvoshoz. Erre az iskolába járás és az őszi és téli hónapokban gyakrabban jelentkező betegségek miatt sűrűn szükség volt.
Hogy vették igénybe a távkonzultációt?
A válaszadók csupán 1 százaléka konzultált videóhívással, 9 százalékuk valamilyen nyilvános chatplatformon próbálkozott. E-mailben 16 százalékuk kérdezte az orvost,
de a megkérdezettek túlnyomó része, 88 százalékuk inkább telefonált.
A legtöbb esetben elég a távkonzultáció. Fotó: NCI // Unsplash
A járványnal kapcsolatos intézkedésekről a megkérdezettek 22 százaléka a háziorvosuk honlapjáról vagy Facebook-oldaláról igyekezett információhoz jutni, bár a többség maradt az online hírportáloknál és a televíziónál.
Mi lesz a járvány után a távellátással?
A megkérdezettek 71 százaléka tudja teljes egészében vagy legalább részben elképzelni a gyermekorvosi ellátás részeként a telemedicinát a jövőben. Több mint felük előnyösnek tartja az e-receptet, de a válaszadók 66 százaléka szerint
adódnak olyan helyzetek, amikor a hagyományos gyermekegészségügyi ellátás nem helyettesíthető távkonzultációval.
Dr. Gárdos László, a Magyar Gyermekorvosok Társaságának elnöke szerint „a távkonzultáció a jövőben csökkentheti az orvosi várókban feleslegesen eltöltött időt, az elpazarolt szülői szabadnapokat és az indokolatlan iskolai hiányzásokat. További jelentős hozadéka, hogy
a komolyabb problémákkal érkező gyermekekre több értékes idő jut.”
A szakember szerint járványhelyzet felgyorsította a telemedicina jogi, adminisztratív és finanszírozási szabályainak megalkotását, de még a gyerekorvoskat és a betegeket is edukálni kell róla.
Azok, akik már rendelkedznek valamilyen tapasztalattal a távkonzultációval, sokkal nagyobb arányban tartották megnyugtatónak ezt a megoldást, mint azok, akik soha nem éltek a lehetőséggel. A már távkonzultálók 35 százaléka pártolja a megoldást, azok küzül, aki nem próbálták még csak 13 százalék.
A megmegkérdezettek 19 százaléka elképzelhetőnek tartotta, hogy a jövőben, a pandémia után nagyrészt távkonzultáción keresztül vegyen igénybe gyermekorvosi ellátást. „A telemedicinát a járvány hozta az egészségügy fókuszába, ezzel segítve a több tízéves lemaradásunk utáni technikai felzárkózást a fejlettebb egészségügyi struktúrával rendelkező országokhoz képest is” – mondta az MGYT Telemedicina munkacsoportját vezető Dr. Király Balázs.
A munkacsoport célja az, hogy a szülők minél nagyobb százaléka legyen egyértelműen elfogadó a távkonzultációval a járvány után is.
Borítókép: Volodymyr Hryshchenko // Unsplash