Az év végi pörgés után a január hagyományosan holt időszaknak számít a kereskedelemben. Nem így a Jófogásnál, ahol február végéig kitart a karácsonyi időszak lendülete. A közeledő gazdasági válság miatt sem kell aggódnia a használtcikk-platformnak, a piaci verseny ugyanakkor most válhat igazán vérre menővé. Interjú Takács Borbálával, a Jófogás marketingigazgatójával.
Te magad szoktad használni magánszemélyként a Jófogást?
Igen. Mindkettőt csinálom, tehát el is adok, meg vásárolok. Nemcsak a Jófogáson, hanem a többi hasonló platformon is.
Az áremelkedések láttán gyakrabban használod mostanában a portált?
Lehet, hogy nem én vagyok ebben mérvadó, mert szakmai kötelességemnek is érzem követni, hogy milyen éppen minket vagy a nagyobb portálokat (Facebook Marketplace, Vinted, Vestiaire Collective) használni, ahol használtcikk-adásvétel zajlik. Az én tevékenységem teljesen másfajta ritmust mutat, mint másoké.
Hagyományosan novemberben, a Black Friday-jel szokott beindulni az e-kereskedelmi pörgés, ami meg sem áll az év végéig. Ti a Jófogásnál hogyan élitek meg ezt az időszakot?
Nálunk is felerősödik az év végére a használt cikkek forgalma, de a Black Friday nincs ránk különösebb hatással.
Logikusan azt kéne látnunk, hogy olyankor visszaesünk, mert a nagyszerű ajánlatok felé fordul mindenki. Ezzel szemben nem jelent a piactereknek különösebb visszaesést egy Black Friday.
Inkább év végi szezon van: hónapról hónapra jelentősen erősödik mind az eladói, mind a vásárlói jelenlét, ami aztán meg is marad a következő év elejéig.
Ahol nem decemberben ér véget a karácsony
A karácsonyi szezon mikor szokott kezdődni nálatok?
Nagyjából ugyanúgy, mint bárhol máshol. Októberben már intenzívebb a forgalom, illetve már előtte is sok szempontból együtt mozgunk a klasszikus e-kereskedelemmel. Ugyanúgy jelentkezik a nyárra való felkészülés, ott van augusztus végén, szeptember elején az iskolakezdéshez köthető erősödés. És aztán októbertől kezdve az év végéig folyamatos a felívelés. Azt már nehezebb detektálni, hogy ebből pontosan hol válik ki a karácsony, de valószínűleg a november-december már egyértelműen ennek tudható be.
Januárban le szokott lassulni a piac a karácsonyi költekezések után?
A mi felületünkön ez nem érzékelhető, sőt, a január talán még egy picivel erősebb is, mint a december. Ennek több oka is lehet. Volt korábban egy olyan hipotézis, hogy azokat az ajándékokat értékesítik ilyenkor a piactereken, aminek nem annyira örülnek a megajándékozottak vagy nem látják hasznát. Megnéztük az adatainkban, hogy a privát felhasználók által feladott hirdetések között mennyi az új termékek aránya a használthoz képest januárban, és a számok abszolút nem támasztják alá ezt a feltételezést.
Azt inkább elképzelhetőnek tartom, hogy aki egy új fejhallgatót kap karácsonyra, az felteszi az előzőt a Jófogásra. Ugyanúgy lehetséges az is, hogy a decemberi kiköltekezés jobban ráirányítja a figyelmet az alternatív bevételi lehetőségekre az értékesítési oldalon. Érzékelhető az is, hogy
az évkezdés a nagy fogadalmak időszaka: januárban elég erős szokott lenni a sport kategóriánk.
Valamint ott van potenciális magyarázatként, hogy a két ünnep közötti lelassulásban tisztázódik, hogy kinek mi az a tárgya otthon, amire már nem feltétlenül van szüksége. Ilyenkor több ideje van arra az embereknek, hogy hirdetéseket készítsenek, lefotózzák a tárgyakat, feltöltsék, kitalálják hozzá a szöveget. Tehát minden olyan, ami a nagy év végi rohanásban már kevésbé fér bele a mindennapokba.
Tudjátok számszerűsíteni, hogy mennyivel intenzívebb egy január, mint egy december?
Egy decemberünk akár 35-40 százalékkal is erősebb lehet, mint egy június vagy július, amikor hagyományosan csendesebb a piac. December utolsó és január első hetében van egy kis visszaesés, de aztán ott újra elindulnak fölfele a számok. Így a januári forgalom nagyjából megegyezik a decemberivel, vagy még egy picit tudunk is rajta erősödni.
Szóval nálunk a karácsonyi szezon nem ér véget a decemberrel.
Ez a lendület január végéig is kitart?
Inkább február végéig, de egyébként nincs óriási fluktuáció a hónapok között. Leginkább nyáron szoktunk megpihenni, de augusztus vége felé már azért jönnek vissza a felhasználók.
Milyen termékkörök futnak jól karácsonykor és januárban?
Karácsonykor egyértelműen a játék-, szabadidő- és sporteszközök. Ezek mellett a divatruházat és műszaki cikkek is jól mennek. Illetve az Otthon, háztartás kategória: ide tartoznak a bútorok, vázák, kiegészítők, tehát az ajándéknak való dolgok.
A legjobban a Lego, Playstation, Xbox, játék, figura, plüss, társasjáték pörög ebben az időszakban, tehát pontosan azok, amikre magunktól is tippelnénk, hogy karácsonykor miket keresnek az emberek. Karácsony után a Szabadidő, sport kategória népszerűsége ugyanúgy megmarad, csak másik okból, ahogy az előbb említettem. A Divat, ruházat lejjebb megy, a Műszaki cikkek, elektronika kategória pedig tartja magát.
A gaming eszközök, játékkonzolok egyébként sokkal inkább követik le azt a szezonalitást, ahogy a gyártók adják ki az új verziókat ezekből a játékokból.
Amikor kijött az új Playstation 5, akkor nálunk a kínálatban és a keresletben is megugrott a PS4.
Aki megvette az újat, az eladásra tette fel a régit, mások pedig pont az eggyel korábbi verziókat keresik. De felhozhatnám példaként az iPhone-okat is.
A Jófogásról
A Jófogás az egyik legismertebb hazai apróhirdetési oldal, 2010 óta van jelen a magyar piacon. A márka tulajdonosa az online piactereket összefogó Adevinta cégcsoport. Hozzájuk tartoznak még itthon a Használtautó.hu és az Autónavigátor.hu oldalak. Az anyavállalat 2021-ben vásárolta fel az eBayt is, amivel globális óriássá vált.
Válság idején többen keresnek használtat
A platform működtetőiként mekkora ráhatásotok van a forgalomra?
A piactéren nagy különbséget jelent a hagyományos e-kereskedelmi szereplőkhöz képest, hogy mi a kínálatért is mindig dolgozunk.
Nagyon közvetetten tudunk gazdálkodni az árukészlettel: nem az van, hogy eldöntjük, hogy szerintünk mi fog jól menni a piacon, és abból feltankolunk.
Igyekszünk a saját eszközeinkkel a lehető legjobban összekötni a keresletet a kínálattal, tulajdonképpen párhuzamosan kommunikálunk a két oldallal.
Inkább magánszemélyek vagy cégek szokták használni a piactereteket?
Egyértelműen magasabb a magánszemélyek aránya, 80 százalék körüli a hirdetésállományunkat tekintve. Az Emag ezzel szemben az üzleti értékesítőknek nyitotta meg a piacterét másfél éve. De egyébként a logika ugyanaz: biztosít egy infrastruktúrát arra, hogy az eladók meg a vevők egymásra találjanak. Nálunk ez teljesen más fókusszal megy, de vannak üzleti felhasználóink is.
Mostanában nagy talány, hogy a bővülő e-kereskedelem lendülete vajon képes lesz-e túlszárnyalni az infláció és a várható recesszió visszahúzó hatását. Az apróhirdetések piacán ti mit láttok, beköszöntött már a válság kora?
Szerintem igen. Az október-decemberi forgalomnövekedés megszokott volt, de az már nem, hogy 2022-ben elmaradt a nyári hullámvölgy és folyamatosan emelkedtünk az év második felében. Egyébként külföldi piactereken is ugyanez a mintázat. Ez mindenképpen azt jelzi, hogy hat ránk az, ami körülöttünk történik a gazdaságban. Elég köztudott a kapcsolat:
az infláció, a gazdasági lassulás negatívan érinti az új termékek értékesítését és a használt termékek piaca felé tolja el a súlyt.
Szinte biztos vagyok benne, hogy ez most is meg fog történni.
Ráadásul erre jön még a felturbózott e-kereskedelmi rutin, amit még a pandémiás időszakból hozunk. A felhasználók az online kereskedelem iránti nyitottsággal tudnak majd egy másik kereskedelmi alternatívához fordulni, még akkor is, ha ez nem a klasszikus e-kereskedelmi élményt adja. Nekünk pedig egy minél kényelmesebb és ismerős megoldást kell teremteni az új belépők számára, ami a lehető legjobban hasonlít arra, amit egyébként az e-kereskedelemben megszoktak.
Most lehet vérre menő a verseny
Az egyik leginkább szembetűnő változás a használtcikk-piacon, hogy a Facebook Marketplace nagyon sok helyen előretört. Ti érzitek az elszívó hatását?
Persze, már négy éve érezzük és nagyon sok országban hasonlóan néz ki a helyzet. Ahol nem tudta megszorongatni a Facebook Marketplace a helyi szereplőt, azok a hagyományosan protekcionalista társadalmak. Magyarországon nincs meg annyira ez a beállítódás.
Egyébként a verseny sokkal inkább változik azzal, hogy megérkezett 2022 októberében a Vinted. Az elmúlt években relatíve stabil volt a piac. Igaz, hogy jött föl folyamatosan a Facebook Marketplace, de
a szereplők, a termékek és a platformok nagyon egyformák voltak és keveset változtak. Most megjelent egy harmadik, markáns szereplő, ami izgalmassá teszi a helyzetet.
Növekszik a piac, vannak új belépő felhasználók. Az tudja megtartani vagy akár növelni a piaci részesedését, aki ezeket az új belépőket képes megszólítani. Ez most a jövő zenéje.
A Jófogás márkaismertsége a plafonon van, így mi abba az irányba kezdtünk el építkezni, hogy olyanokat is megszólítsunk, akiknek még a hiányos a motivációja, nem fogja csak az anyagi megfontolások miatt használni a portált. Sokat dolgozunk azon, hogy a használt tárgyakhoz kapcsolódó negatív konnotációkat átformáljuk olyanná, hogy ezeknek a tárgyaknak történetük van, hogy nem feltétlenül az az érték, hogy valami új. Ez összefügg azzal is, hogy mostanában a tudatos vásárlás és a körkörös gazdaság koncepciójának is van egy felívelő időszaka.
Mekkora most a Jófogás részesedése a használtcikk-piacon?
Nehezen értelmezhető a piaci részesedés, mert teljesen más alapon generál bevételt a Facebook Marketplace, a Jófogás vagy a Vinted. Saját kutatásainkban azt látjuk, hogy egyelőre a Facebook Marketplace és a Jófogás uralja a horizontális használtcikk-piacot. Mindkét platformnak van exkluzív elérése, de az gyakoribb, hogy az emberek párhuzamosan használják őket. Tehát egyrészt mind a kettőn szétnéznek, amikor keresnek valamit, másrészt mind a kettőre feltöltik, amikor el akarnak adni. Így még nem is igazán vérre menő a verseny.
A Vinted jelenleg nem horizontális piactér, mivel csak a divat, otthon, szórakozás és kisállatgondozás termékekkel aktív. Érdekes lesz, ha az ő kategóriáik is bővülnek. Onnantól kezdve már nem gondolnám, hogy a felhasználók mindhárom helyre fel fognak töltögetni mindent, hanem inkább két-két platformra. A célunk az, hogy a Jófogás mindenképpen köztük legyen.
A borítóképet Sebestyén László készítette.