Vannak huplik – mondta Nagy Márton arról, miért kellett a megrendeléshiány miatt több száz dolgozót elbocsátani az iváncsai akkumulátorgyárból.
Mi történt? Az iváncsai SK Innovation akkugyárából a munkavállalók kétharmadát, köztük az összes vendégmunkást el kellett bocsátani a megrendelések hiánya és a termelés leállása miatt. Ezt magyarázta a Világgazdaságnak Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter azzal, hogy
„az elektromos autózásban átmeneti lassulás van. Egyértelműen ez a jövő technológiája, az, hogy vannak huplik, előfordul.”
Mit kellene tenni a huplik ellen? A huplik elkerülése érdekében európai megoldást szorgalmazott, mégpedig, hogy minden ország tartsa magát az uniós döntéshez, a belső égésű motorok kivezetéséhez. Kifejtette, hogy tagállamonként ugyanis nagyon eltérő elképzelések vannak. Példaként említette, hogy Franciaországban erős infrastrukturális fejlesztések zajlanak, miközben a németek nagyon le vannak maradva, ráadásul ott tavaly decemberben még ki is vezették az állami támogatási programot.
Mi lesz a beruházásokkal? Szerinte helyreállnak, a fogyasztás fokozatos beindulásával párhuzamosan a belgazdaságra termelő szektorok beruházásai megélénkülhetnek.
Kontextus. Május közepén több száz, jobbára kölcsönzött munkaerőt és vendégmunkást rúgtak ki az iváncsai akkumulátorgyárból. A dél-koreai anyavállalat legutóbbi negyedéves jelentése szerint számos nehézséggel küzdenek. Visszaesett például az akkumulátorok iránti kereslettel, és a selejtráta visszafogása is nehézséget okozott a magyar üzemeikben.
2023 utolsó három hónapjához képest 25 százalékos keresletcsökkenés volt a járműakkumulátorok piacán. Erre a problémára már az akkumulátoripari nagyhatalmi terveket dédelgető magyar kormány is felfigyelt, áprilisban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy EU-s támogatási programot szorgalmazott.