Az internetes ingatlanhirdetésekkel foglalkozó Ingatlan.com látogatottsága májusban elérte a csúcsnak számító 12,4 milliót, de más ingatlanos portált is többet néztek, mint korábban. A kattintás nőtt, ám a vásárlások száma nem: amíg nem csökkennek az árak, inkább csak nézelődünk.
Csúcsot döntött az Ingatlan.com: az internetes ingatlanhirdetések piacán 60-70 százalékos részesedésével piacvezető portál látogatottsága májusban elérte a 12,4 milliót, ez történelmi rekordot jelent a két évtizedes múlttal rendelkező vállalatnál. A bő 12 milliós látogatottság egyébként 20 százalékkal haladja meg a járvány előtti, januári, februári, valamint az egy évvel korábbi 10 milliós szinteket.
A csúcsdöntés értékét fokozza, hogy a rekord közvetlenül a járványhelyzet miatti jelentős visszaesést követően született meg. Ráadásul nem csak az Ingatlan.com esetében született rekord, az Ingatlannet.hu oldalát is többen látogatták, mint korábban bármikor.
Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a Forbesnak elmondta, hogy az elmúlt hónapok történései két fontos tendenciára világítanak rá. Látogatottsági rekordjuk többnyire az ingatlanhirdetési piac koncentrálódásának köszönhető, a regisztrált látogatások 67 százaléka az oldalukon történik.
„Másrészt viszont a látogatók által generált érdeklődések nem döntöttek rekordot, ami a kínálati árak magas szintjével magyarázható:
hiába keresi egyre több potenciális vevő a következő otthonát vagy befektetését, ha nem csökkennek a kínálati árak, akkor egyelőre nem is lesz több adásvétel.”
A virtuális ingatlanbejárást még nem értékeljük eléggé
Az elmúlt 10-15 évben az online jelenlét nélkülözhetetlenné vált a kínálati oldal számára egy-egy sikeres ingatlanügyletkor. A technológiai fejlődés viszont az ingatlankeresési szokásokat is gyökeresen átalakította. Az Ingatlan.com adatai alapján 2010-ben még csak a látogatók 0,4 százaléka érkezett mobilról és 99,6 százalékuk számítógépen (vagy laptopon) keresett ingatlant. Az elmúlt 5 évben ezen a területen is korszakváltás történt:
2020-ban az összes látogató 71 százaléka érkezett valamilyen mobileszközről, ráadásul az ingatlankeresések 18 százaléka kifejezetten erre kifejlesztett mobilapplikáció segítségével történt.
Egyre több innovatív megoldás születik az ingatlanok virtuális, vagy videós bejárására. Ezektől sokan azt remélik, hogy hosszabb távon akár ki is válthatják az ingatlanok személyes megtekintését. A koronavírus-járvány idején még aktuálisabbá vált a kérdés. Az Ingatlan.com is lehetővé tette ingatlanközvetítők számára, hogy a hirdetéseikhez virtuális ingatlanbejárást vagy videós bemutatót tegyenek elérhetővé, ezek eredményei felemásak. A két időszak (3D és videós bejárás előtt és után) között szinte semmilyen különbség nem mutatkozik az érdeklődések intenzitásában.
Balogh László hozzátette, látszik, hogy a virtuális ingatlanbejárások vagy videók önmagukban egyelőre még nem hordoznak akkora hozzáadott értéket, hogy a segítségükkel több adásvétel jöjjön létre piacon: a személyes találkozók továbbra is fontosak.
Fotó: Sebestyén László