Kinyitották a német távolsági buszpiacot és a nagy versenyből pár év alatt szinte egy monopólium alakult ki. A Flixbus Magyarországon is egyre erősebb, sorra nyitja az útvonalakat – persze nemzetköziket, mert a belföld nálunk még nem liberalizált.
Már egy budapesti átlagautósnak is feltűnhetett, hogy mennyire elszaporodtak útjainkon az olyan zöld színű autóbuszok, amelyek oldalán Flixbus felirat virít. Nos, aki ilyet lát, Európa egyik legfalánkabb kisgömböcével áll szemben. Ez a német cég még csak négy éve indult, de már lényegében letarolta Európát, többek között a komoly múltra visszatekintő, közös üzemeltetésű Budapest-Bécs járatokat is bevitte az osztrák Blaguss és a magyar Volánbusz az Eurolines helyett a Flixbus brand alá.
A cikk apropója az, hogy a Flixbus most épp a Polskibust kebelezi be. Ez üzleti oldalról nézve azért fontos, mert a Polskibus tulajdonosa, a brit Stagecoach számított még két éve is a Flixbus legnagyobb konkurensének. A mellett, hogy saját neve alatt elég böhöm játékos az Egyesült Királyságban, az övé az első igazi európai fapados buszbrand, a Megabus, e mellett különböző országokban különböző nevek alatt indított hasonló olcsó szolgáltatást – Finnországban Onnibus, Lengyelországban Polskibus.
Csakhogy a Flixbus gyors erősödésére a Megabus azonnal visszavonulót fújt, a kontinentális európai útvonalakon megmaradt üzemeltetőnek, de beállt ő is a Flixbus ernyője alá. Épp ez amúgy a Flixbus-modell lényege, ezért tud ilyen gyorsan nőni: nála van a marketing, az árazás, a koordináció, de az egyes járatokat sok-sok szerződéses partner üzemelteti. Ezért annyira sokfélék a Flix-buszok a luxus kényelműtől a tíz éves leharcoltig.
Most tehát a Polskibus dobja be a törülközőt – lényegében ezt jelenti a két cég együttműködése. Utasoldalról ez azt jelenti, hogy egy éve még három szolgáltató küzdött az utasokért a magyar-lengyel útvonalakon, de előbb a LuxExpress vonult vissza, most meg a Polskibus tűnik majd el. Marad a Flixbus egyedül, lehet tippelni, hogy ez milyen irányba mozdítja a jegyárakat.
A szédületes tempóban fejlődő Flixbus egyre több kritikát kap a miatt, mert szinte monopóliummá válik – a német piacon már bőven 80 százalék között van a részesedése a távolsági buszforgalomban. Eddig általános vélemény volt, hogy a piacnyitás, a liberalizáció jót tett a piacnak, az utasok is jól jártak a csökkenő árakkal, de ha fél évtized alatt egy új, másfajta monopólium jön létre, akkor felmerül, hogy nem lett-e valami nagyon elrontva. Arra viszont senki sem panaszkodhat, hogy a Flixbus jól láthatóan letörte a vonatjegyárakat is mind Német-, mind Franciaországban.