Újságíróként nehezebb dolga van az embernek, ha valódi válaszokat akar, mintha simán fejlesztőként ment volna oda, úgy tűnik, a Facebook nagyon más Kaliforniában, mint Magyarországon. És valószínűleg túl van az adatvédelmi botrányokon, él és virul, megy előre. Ilyen volt a kaliforniai San José-ban rendezett F8 fejlesztői konferencia. Lévai Richárd tudósítása.
San Francisco utcáin sétálva érdekes plakátokra bukkanhatunk. A szokásos telefon-, autó- és bankhirdetéseken túl olyanok is reklámoznak, mint például a Facebook. A Facebook, aki buszmegállóban hívja fel az emberek figyelmét arra, hogy a spamek nem a barátaink, a kamuprofilok nem a barátaink, sőt az álhírek sem a barátaink, ezért ő, mármint a közösségi platform mindent megtesz annak érdekében, hogy a Facebook (újra) az legyen, aminek kitalálták: egy hely, ahol jól érezhetjük magunkat a barátainkkal. Az üzenetben nincs is semmi furcsa, ami innen, Magyarországról szokatlan, hogy ez nem online jelenik meg, hanem minden utcasarkon találkozhatunk vele. Legalábbis Kaliforniában.
Kaliforniában ugyanis a Facebook más, mint Magyarországon. Itthon csak egy böngészőfül vagy egy mobilon futó app, amelyik az életünket kiegészítő virtuális környezetet biztosítja. Amerikában, és főleg Kaliforniában viszont egy olyan cég, amelyik naponta közvetlenül találkozik az emberekkel.
Van székháza, vannak biciklijei, a munkatársai pedig a cég irodáinak környékén laknak. Van azonban egy hely, ahol a Facebook még közvetlenebbül találkozik az emberekkel, ráadásul a számára kiemelten fontos emberekkel, ez pedig a cég fejlesztői konferenciája, amire idén május első két napján tartottak San José-ban.
A rendezvény menetrendje minden évben nagyjából ugyanaz: az első napot Mark Zuckerberg nyitja meg a legfontosabb újdonságok átfogó ismertetésével, majd a fontosabb vezetők következnek a részletekkel. Ezután több kisebb workshop, session és oktatás keretében vezetik be a fejlesztőket a funkciók mélyére a Facebook munkatársai. A második nap reggele Mike Schroepferé a Facebook technológiai igazgatójáé, aki – a posztjához méltó módon – a különböző szakmai mélységekbe vezeti bele a csapatával a jelenlevők ezreit.
Idén sem volt ez máshogy, de a programot várva bennünk, résztvevőkben ott motoszkált a kérdés, hogy azok az adatvédelmi botrányok, amik az elmúlt hónapokban a Facebookot megtépázták, vajon milyen hatással lesznek a rendezvényre? Ráadásul ez nem csak teoretikus téma volt, hiszen a résztvevők jelentős részének a megélhetése függ a cég által biztosított platformoktól.
Azok a válaszok, amiket a Facebook az adatvédelmi támadásokra adott, sok kis céget hoztak nehéz helyzetbe az elmúlt hónapokban. Például az, hogy a közösségi hálózat lezárta az új alkalmazások elfogadását hetekkel ezelőtt, konkrét dollárokat vett ki a közönség soraiban ülő emberek zsebéből.
Nem is csoda, hogy Zuckerberg azonnal a közösség szívébe lopta magát, amikor a színpadra lépése után szinte azonnal bejelentette, hogy újra lehet alkalmazásokat, így chatbotokat publikálni. Persze ezt hatalmas üdvrivalgás fogadta, ahogy nagyon sok másik bejelentést is.
Zuckerberg és csapata jól tudta, mi fog tetszeni a résztvevőknek. Örültünk az új funkcióknak, tisztességesen megtapsoltuk az új adatvédelmi algoritmusokat, nevettünk, amikor a kongresszusi meghallgatáson viccelődött a Facebook vezére, és tapsviharban tört ki az 5000 főnél nagyobb terem, amikor Mark bejelentette, hogy minden résztvevő kap egyet ajándékba a frissen megjelent virtuális valóság headsetből, a 200 dolláros Oculus Gó-ból. Láthatólag jól érezte magát a Zuckerberg is. A szokásos pólójában azon az óriási színpadon, megkönnyebbültnek tűnt, mint aki túl van egy nehéz feladaton, és kezdődhet a munka élvezetes része. Hiszen a Facebook egyelőre túlélte a 14 éves történetének legnagyobb krízisét, az adatok szerint nem csökkent a felhasználók száma a várakozások ellenére sem, a pénzügyi eredményei pedig javultak.
A fejlesztői konferencián pedig bejelenthették az aktuális újdonságaikat, amik ha nem is voltak olyan eget rengetőek, de a fejlesztőket elégedettséggel tölthette el, hogy a cég komolyan veszi a dolgát, megfontoltan, de mozgatja tovább a szekeret, és odafigyel a fejlesztőkre is. A konferencián ugyanis egymással párhuzamosan, több kisebb-nagyobb teremben zajlottak a különböző szekciók, egy hatalmas csarnokban pedig fejlesztők és partnerek százai válaszoltak rendíthetetlenül a kérdésekre, vagy mutatták be megállás nélkül a különböző technológiákat.
A Facebook munkatársai egyébként valóban segítőkészek és nyitottak voltak, igyekeztek mindent megtenni azért, hogy a résztvevők minden információt megkapjanak amit szeretnének. Főleg, ha az érdeklődő fejlesztő volt, nem pedig a sajtó munkatársa. Legalábbis én ezt tapasztaltam, ugyanis annak ellenére, hogy szakemberként hívtak meg, egy félreértésnek köszönhetően sajtós belépőm lett. Emiatt, ahogy odamentem bármelyik standra, nagyon hamar megpróbáltak átirányítani egy vezetőhöz vagy egy pr-eshez. Így egy idő után minden beszélgetést magyarázkodással kellett kezdenem, ha valódi, szakmai válaszokat szerettem volna.
Repiajándékok, kaja és 3D
Az elrendezés alapján a virtuális valósággal kapcsolatos újdonságok, és az egyéb vizuális megoldások voltak leginkább fókuszban, ugyanis a hangár méretű tér jelentős részében az Oculus virtuális valóság eszközeit lehetett próbálgatni, de sok helyet hagytak arra is hogy a Messenger és a kiterjesztett valóság kapcsolatával, vagy például a 3D-s Facebook posztokkal ismerkedjenek a fejlesztők.
Persze a szellem mellett a testi igényekkel is törődött a cég. Non- stop snack bar, baristák, Star Bucks kávé, Häagen-Dazs fagyi egészítette ki az egész napos ellátást. De nem volt hiány a különböző reklámtárgyakból sem. Ha valaki mindegyik Facebookos részleg standját végigjárta, teljesen fel tudott szerelkezni a repiajándékokból, hiszen logózott zoknitól a különböző pólókon át bögrét, laptoptáskát és különböző matricákhoz is hozzájuthatott.
Valódi fejlesztői Kánaán volt ez a két nap, sok szakmai munkával, rengeteg információval, erős közösséggel, és a egy kis csillámporral, amiből minden résztvevő láthatta, hogy fontos a vállalatnak a munkája. Persze minden oka megvolt a Facebooknak, hogy kényeztesse a fejlesztőit. Nemcsak azért, mert sokukat elbizonytalaníthattak az elmúlt hetek történései, hanem azért is, mert azok voltak jelen tulajdonképpen, akik a Facebook nagykövetei világszerte.
Vevőtalálkozó, értékesítői meeting és partnerrendezvény is volt ez egyben. A Facebook pedig jól vizsgázott.
Jól vizsgázott, mint platformgazda, hiszen az újdonságok és az adatvédelmi fókusz hangsúlyozása meggyőző volt azok számára, akiknek az aktuális munkája, és a jövője függ a Messengertől, vagy éppen az Instagramtól. De jól vizsgázott a Facebook, mint cég is. Hiszen partnerként, potenciális munkaadóként, és világméretű vállalatként is a legjobb oldalát mutatta meg azoknak is, akik a föld másik oldaláról érkeztek erre a két napra, és azoknak is, akik hetente találkoznak a céggel a Szilícium völgyben, vagy naponta egy hirdetés formájában San Francisco utcáin.
Lévai Richárd eddigi cikkei a témában:
Lévai Richárd az online marketinggel foglalkozó RG Stúdió marketingvezetője.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.
Instagramos fotóinkból tanul a Facebook mesterséges intelligenciája