Az ingatlan.com csendes zsenije

Egy idő után azt vettem észre, hogy startupokkal kapcsolatban Zsiborás Gergőnél tájékozódom. Ha kijött egy hír, tőle kérdeztem meg, mi a jelentősége, ha felmerült egy új cég, ő adott hátteret […]

Bővebben

Instagramos fotóinkból tanul a Facebook mesterséges intelligenciája

A mesterséges intelligencia egyelőre esendő, mint az emberek, cserébe már itt van velünk. Ott figyel a Facebook szinte minden termékében, nem lehet olyan standhoz menni, ahol ne beszélnének róla. Lévai Richárd tudósítása a Facebook fejlesztői konferenciájának, az F8 második napjáról.

Tudósok, kutatók és filozófusok figyelmeztetnek minket, hogy az emberiség veszélyben van. Mert amint belép az életünkbe a mesterséges intelligencia – vagy az MI, ahogy becézni szokták -, elveszi a munkánkat, beszűkíti a lehetőségeinket, átveszi az irányítást az életünk fölött. A rossz hír az, hogy a mesterséges intelligencia már itt van. De a jó hír is az, hogy itt a mesterséges intelligencia, és észrevétlenül átszövi az életünket, elveszi a munkánkat, és átveszi az irányítást. Legalábbis akkor, ha a Facebook platformjai közül valamelyiket használjuk, zgyanis azok, akik az Instagramot, a Facebookot, vagy akár a Messengert használják (a magyar internetezőknek nagyjából a 95 százaléka) minden nap találkoznak az MI-vel. Az MI segít eldönteni, melyik ismerősünk posztját lássuk, az MI segít lefordítani az idegen nyelvű ismerőseink bejegyzéseit, az MI segít kiszűrni azokat a kommenteket, vagy akár bejegyzéseket amik bántóak. Segít a gép abban, hogy melyik utcasarokra kell rakni bázisállomásokat ahhoz, hogy jobb legyen a wifi a környéken.

De az MI segít a kamuprofilok felfedezésében és abban, hogy a lelkileg támadható, érzékeny, kiegyensúlyozatlan facebookozók hamarabb jussanak szakértő segítséghez. Többek között ezek is kiderültek a Facebook fejlesztői konferenciájának (F8) második napján, ahol betekintést kaptunk abba, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás milyen mélységben hatja át már most is a Facebook platformjait, és abba is, milyen irányú fejlesztéseken dolgoznak a cég különböző csapatai. Elmondták például, hogy a mesterséges intelligencia segítéségével az elmúlt hónapokban majdnem kétmillió különböző terrorista-propaganda üzenetet távolítottak el a platformról. A 99 százalékukat azelőtt, hogy akár egy felhasználó is jelentette volna.

Rasszista, mint az emberek

Persze az MI nem tökéletes, és ahhoz, hogy jobb legyen nagyon érdekes problémákkal kell szembenézni a fejlesztőcégeknek. Ezek közül vannak olyanok, amik elsőre keveseknek jutnának az eszébe. Az egyik az, amit úgy szoktak jellemezni, hogy a mesterséges intelligencia rasszista. Vagy legalábbis könnyen az lehet egyszerűen annak köszönhetően, hogy a fejlesztői hasonló környezetből származva, hasonló előítéletekkel rendelkeznek, és ezek még akkor is belekerülhetnek a rendszerbe, ha tudatosan odafigyelnek ennek elkerülésére. Éppen ezért a Facebook több, egymástól független lépést vezet be a mesterséges intelligencia fejlesztésének folyamatába, annak érdekében, hogy az eredmény minél sokoldalúbb legyen.

Az F8 konferencia második napja - Fotók: Lévai Richárd DSC04139 DSC04182 DSC04185 DSC04188 DSC04190 DSC04195 IMG_6088 IMG_6090
<
>
Az F8 második napja - Fotók: Lévai Richárd

A másik érdekesség az adatokban van. Ahhoz, hogy egy mesterséges intelligencia hatékonyan működjön, rengeteg tanulásra, és milliónyi jól felparaméterezett adatra van szüksége. Például ha látni tanítják a gépet, akkor sok kép kell. Ráadásul olyan képek kellenek, amik mellé le van írva, hogy mik, illetve kik vannak a képen. Ezt a fáradságos munkát általában emberek végzik, de ez korlátozza a felhasználható adatok körét. Éppen ezért a Facebook az utóbbi időben az Instagramra feltöltött nyilvános képeket használja a mesterséges intelligencia tanítására. Ehhez van tartaléka, hiszen nagyjából 3,5 milliárd Instagramra feltöltött kép rendelkezik hashtagekkel. Ennek köszönhetően a képfelismerése 1-2 százalékkal megelőzi a versenytársakat.

Mindenben benne van

A konferenciát figyelve két dolog szövi át mostanában a Facebook minden termékét. Az egyik az adatvédelem, ami elsősorban az előadásokból köszönt vissza. A másik a mesterséges intelligencia, ami viszont szinte minden beszélgetés során előkerült, ahogy a különböző facebookos munkatársakkal beszélgettünk. Akár az új, 3D-s posztokat bemutató standnál, akár a Messenger új funkcióit bemutató pultnál jártam, mindenhol elhangzott a gépi tanulás, a neurális hálók és a mesterséges intelligencia, mint a különböző platformok és megoldások kulcsfontosságú technológiája.

A mesterséges intelligencia már velünk van. Átszövi a mindennapjainkat, hatalmas iramban fejlődik, de még nem tökéletes. Például a Facebook platformjait védő MI-algoritmusok önmagukban kevesek, hiszen vannak olyan területek, amiket nagyon nehéz a gépeknek értelmezni. Ilyen például a gyűlöletbeszéd vagy a szarkazmus, ahol például a szöveget önmagában nem elég feldolgozni. Mindenképpen szükséges megismerni a kontextust ahhoz, hogy dönteni lehessen.

Nem véletlen, hogy az év végére 20 ezer embert fog alkalmazni a Facebook csak arra, hogy a mesterséges intelligenciát kiegészítve segítsen védeni a felhasználókat a támadó, zaklató, vagy akár terrorista tartalmaktól. Arra, hogy miért van szükség az emberi munkára még mindig jó példa az, amit Mark Zuckerberg mondott: egy mellbimbót könnyebben ismer fel a mesterséges intelligencia, mint a gyűlöletbeszédet.

A mesterséges intelligencia itt van, észrevétlenül használja minden egyes felhasználó naponta több alkalommal. Megijedni még sem kell, és nem elsősorban azért, mert még ott vannak az emberek, akik kiegészítik a gépet, hanem azért, mert már az MI-fejlesztés során is egyre gyakrabban kerülnek elő etikai kérdések. Bízhatunk abban, hogy az MI nem csak önmagában fog jól működni, hanem összességében jót fog tenni értünk is, a felhasználókért.

Lévai Richárd az online marketinggel foglalkozó RG Stúdió  marketingvezetője.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő