Hiszel abban, amit csinálsz?

 Honnan tudod, hogy hiszel abban, amit csinálsz? – kérdeztem a Corvinus Gazdálkodástudományi Karának végzős hallgatói előtt, a pesti Bálna épületében tartott diplomaátadón. „Például onnan, ha örömmel kiállsz egy ilyen tömeg […]

Bővebben

Kameraeffektekkel, virtuális valósággal és randival támad a Facebook

Már a fejlesztőknek, programozóknak szóló facebookos F8 konferencia kezdete előtt publikálta Mark Zuckerberg az első újdonságukat, az oldalra vonatkozó történetünk (history) törlését: ezzel erősebb lehet az adatvédelmünk, viszont kényelmetlenebb lehet a használat, mivel elveszítjük a személyre szabott dolgaink. Ebben a megközelítésben indult május elsején az amerikai San José-ben a fejlesztőknek szóló, F8 nevű rendezvény, ahol nagyjából 5000 szakember ismerkedhetett meg a Facebook újdonságaival és cég kezében levő platformok fókuszával. Lévai Richárd tudósítása.

Ahhoz képest, hogy az F8 elvileg főleg fejlesztőknek szóló konferencia, amikor Zuckerberg a színpadra lépett, az első húsz percet a Facebookot ért kihívások és támadások leszerelésére használta. Lépésenként végigment a legfontosabb területeken: a választások integritásának megvédésével kezdte, az álhírek elleni harccal folytatta és az adatbiztonsággal fejezte be. Mindegyiknél részletes idővonalon mutatta be, hogy milyen lépéseket tett a Facebook az elmúlt években és hónapokban. Valószínűleg bármelyik szenátort meggyőzte volna, pedig ez csak a bevezetés volt. Ezután minden egyes újdonság bejelentésénél Zuckerberg és kollégái külön kiemelték az aktuális téma adatvédelmi vonatkozásait. Először Mark jelentette be a legfontosabbakat, aztán kollégái a különböző platformokról mentek végig a részleteken.

DSC03850 DSC03887 DSC03890 DSC03909 DSC03942 DSC03956
<
>
Képeink az F8-ról - fotó: Lévai Richárd

1. Társkeresés a Facebookon

Talán a legmeglepőbb újdonsága a Facebooknak a beépített randifunkció. Már évek óta tervezik, de most jutottak el oda, hogy hamarosan mindenki, aki ismerkedni szeretne, megteheti ezt a Facebookon is. Persze mindezt a személyes adatok teljes védelme mellett. Aki szeretne ismerkedni, készít egy új profilt magának, amit csak azok látnak, akik szintén szeretnének ismerkedni. A rendszer a Facebook adatait használja, de független felületeken jelenik meg. Saját üzenőfelülete van, ami nincs kapcsolatba se a Facebookkal, se a Messengerrel.

A közösségi hálózat célja, hogy segítsen a legfontosabb kapcsolat megtalálásában, nem pedig az, hogy egyéjszakás kalandok kereséséhez nyújtson egy felületet. Vagyis nem a Tinder közvetlen konkurensének szánják, de nyilván a legismertebb randi appon túl, sok más társkereső weboldalnak és szolgáltatásnak lesz ezentúl nehezebb dolga.

2. Kameraeffektek mindenhol

Tavaly jelentette be a Facebook azt a platformját, aminek a segítségével egyedi, háromdimenziós elemeket lehetett hozzáadni a Facebook kamerával készített képekhez és videókhoz. Nyuszifülektől dinoszauruszig sok minden áll már a rendelkezésünkre, és egyre több minden, ugyanis a Facebook után megkapja ezt a lehetőséget a Messenger és az Instagram is.

Bár csak játékról van szó, de tulajdonképpen a kiterjesztett valóság legegyszerűbb használatára van lehetőség, ami szórakoztató élményt nyújt a felhasználóknak a cégeknek pedig új üzleti és marketing lehetőségeket.

3. Virtuális valóság mindenkinek

Sokan nem értették, miért vette meg a Facebook az Oculust, a virtuálisvalóság eszközöket készítő startupot.

A válaszra gyakorlatilag mostanáig kellett várni: a Facebook ma tette elérhetővé mindenkinek az új eszközét az Oculus Gót, ami egy olyan virtuálisvalóság-eszköz, amihez nem kell már se telefon, se számítógép. Ráadásul az ára sem megrázó, ugyanis 200 dollárért meg lehet venni a kisebbik verziót, de a több memóriával ellátott modell sem kiemelkedően drága.

Mint minden más facebookos technológiát, ezt is úgy harangozták be, hogy az a feladata, hogy közelebb hozza egymáshoz az embereket – talán nem meglepő módon, itt érezhető ez leginkább, hiszen a világ másik végén található emberekkel tudunk közvetlen kapcsolatba kerülni: közösen nézhetünk tévét, koncertet, focimeccset, vagy játszhatunk például Monopolyt. Mindezt a Facebook (pontosabban az Oculus) nyújtotta virtuális terekben, ahova természetesen a Facebook másik szolgáltatásai is be tudnak kapcsolódni.

Nagy meglepetés nem volt

Ezek azok, amik a legnagyobb figyelmet kapták, de persze a két órás eladás során minden fontos felületet érintettek az Instagramtól a Whatsappon át a Messengerig. Ugyanakkor a nagy meglepetések elmaradtak, valószínűleg az adatvédelem körüli kérdések visszafogottabbá tették a céget.

A Facebook irányvonalai azonban egyre erősebben látszanak: a Facebook, az Instagram, a Messenger és a Whatsapp egyre több olyan szolgáltatást nyújt, amik kényelmesebbé és szórakoztatóbbé tehetik a mindennapjainkat. Ráadásul az elmúlt hónapok adatvédelmi botrányainak köszönhetően a felhasználók egyre nagyobb biztonságban érezhetik magukat.

Ugyanakkor a cég figyelme egyre jobban a kiterjesztett valóság és a virtuális valóság felé fordul.

Az alap szolgáltatások is egyre több 3D-s virtuális elemet kapnak, az Oculus eszközeinek bevezetésével pedig egy most felépülő iparágban szerezhet vezetőszerepet a legnagyobb közösségi platformokat birtokló cég.

Lévai Richárd az online marketinggel foglalkozó RG Stúdió  marketingvezetője.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő