Május elsején bevezetik az új országbérleteket, illetve vármegyebérleteket, amelyekkel korlátlanul lehet utazni helyközi buszokon, illetve vonatokon – kivéve azokat, amelyek felárasak. Sokaknak lesz sokkal olcsóbb az utazás, a diákok gyakorlatilag ingyen utazhatják be az országot. Természetesen ezer apró kérdés merülhet fel az új bérletek használatával kapcsolatban, ezeket próbálják is megválaszolni az illetékesek az országbérlet külön weblapján. De valahogy épp a legnagyobb káoszt illetően nem igyekeznek túlságosan oszlatni a ködöt.
Számos problémát vetettem fel a bérletekkel kapcsolatban a bejelentésük után, az egyik érthetetlen és igazságtalan jellemzőjük, hogy bizonyos városokba érvényesek lesznek az Intercity vonatokra, máshova meg nem. Amelyikre nem érvényes az országbérlet, oda felár fizetése mellett se engednek fel vele. A próblémát az okozza, hogy a feláras vonatok rendszere régóta egy őskáosz, erre eresztik most rá az új bérletet.
A mezei utas számára a legfontosabb információ az lenne, hogy tudja, az ő IC-jére épp jó a jegy, vagy se. Csak erre nem könnyű rájönni, ha vannak kizárólag IC-kocsikat továbbító IC-k és vannak kopasz vagonokat is vontatók – ezeket hívják hibrid IC-knek. Előbbiekre nem érvényes az országbérlet, utóbbiakra igen. Ráadásként több IC esetében az útvonaluk egy részén fel lehet rájuk szállni külön helyjegy nélkül, más részeken meg nem. Nem csak a hibridekre.
Fel is vetődik az országbérlet weblapjának GYIK szekciójában, hogy “hol tájékozódhatok arról, hogy a mely szakaszokon és mely kocsikban vehetők igénybe az IC-k országbérlettel”? A válasz zseniális:
Ezeket a szakaszokat a menetrendi hirdetményekben külön jelöljük, de az érintett szakaszokon természetesen a hangosbemondón keresztül is tájékoztatjuk az utasokat. Ha mégis bizonytalan vagy, hívd bátran a MÁVDIREKT-et
Magyarul: hülye utas, bújd a vasúti menetrendet, meg hallgasd a hangosbemondót, vagy telefonálj, oszt megtudod.
Ennél talán több lenne elvárható, például egy tök egyszerű lista a vonatokról azzal, hogy igen vagy nem. De ha már ezt nem tartotta fontosnak a derék MÁV, felveszem én a közszolgálati sapkámat, összegyűjtöttem megyeszékhelyenként, plusz a Balatont illetően ezeket az információkat. Elöljáróban még annyit, hogy a legjobban Pécs és Nyíregyháza fázik rá. Meg országbérlettel a busz sokszor gyorsabb és kényelmesebb a vonatnál.
Tehát a kérdés, hogy érvényes-e az országbérlet (és persze a megyebérlet) az IC-re a következő városokba Budapestről? Ha meg nem, mivel mehetnek IC helyett az ország/megyebérletesek és mennyivel lassabban érnek oda?
Debrecen
Sima az IC, nem érvényes rá az országbérlet.
Mi van helyette?
Szolnoktól mindenhol megálló Interregio vonatok, ezek menetideje is csak 27 perccel hosszabb. És általában kulturált Flirt és Kiss motorvonatok járnak rajta.
Szeged
Hibrid az IC, a jellemzően 50 éves fülkés mezei kocsikba érvényes az országbérlet.
Miskolc
Sima az IC, nem érvényes rá az országbérlet.
Mi van helyette?
Az egri Interregioval lehet menni Füzesabonyig, ahol átszállás a mezei személyre. A menetidő az IC (hatvanas éveket idéző) 2 órája helyett 2 óra 22 perc. Persze csak ha a személy megvárja a késő Interregiót és nem bukjuk be a csatlakozást – láttam már párszor ilyet.
Pécs
Sima az IC, Dombóvárig nem érvényes rá az országbérlet.
Mi van helyette?
Falujáró személyvonat Dombóvárig, Budapesttől a teljes útvonalon minden állomáson és megállóhelyen megáll, összesen 31 helyen. Dombóváron utolér minket az IC- onnantól Pécsig felszállhatunk rá országbérlettel. A menetidő az IC 2 óra 31 perce helyett 3 óra 53 perc.
Győr
Sima az IC, nem jó rá az országbérlet (EC, Railjet dettó)
Mi van helyette?
Minden állomáson és megállóhelyen megálló S10 személyvonat. Az IC 1 óra 5 perc alatt teljesíti a távot Kelenföldtől, a személy menetideje 1 óra 47 perc. Plusz csúcsidőben napi néhány mentesítő gyorsított vonat is van, ezekre jó az országbérlet. Hétköznap délután Győr felé, vasárnap délután visszafelé ezeket keressük.
Nyíregyháza
Dupla szívás: mindkét irányból sima az IC, nem jó rájuk az országbérlet
Mi van helyette?
Interregio egy nap néhányszor végig, de többnyire Debrecenben át kell szállni egy személyre. Meg nem minden nap és nem minden Interregiohoz van tovább személy se, alaposan meg kell nézni a menetrendet. Az IC 3 óra 4 perc alatt tolja, a mindenhol megálló vonat menetideje 3 óra 52 perc. Miskolcon át is lehet, az egri IR-ről Füzesabonyban átszállva a legtöbb Miskolc felé induló személy Nyíregyházáig jár. Ezzel 4 óra 15 perc a menetidő.
Kecskemét
A hibrid szegedi IC régi vagonjaiba érvényes az országbérlet
Székesfehérvár
Nem kell foglalkozni IC-kkel, sok olyan vonat van, amely nem, vagy kevés helyen áll meg Kelenföldig, többségükre érvényes is az országbérlet.
Szombathely
A Bakonyon át közlekedő IC hibridre érvényes (a nem IC részre) az országbérlet. A Győrön át közlekedő IC viszont csak feláras kocsikkal jár, arra nem érvényes az országbérlet.
Szolnok
A békéscsabai IC-kre érvényes az országbérlet, a debreceniekre nem. Vagyis a Keletiből jöhetünk IC-vel, a Nyugati-Cegléd útirányon nem. De ez nem nagy gond, a debreceni Interregiok a Budapest-Szolnok szakaszon alig állnak meg és alig lassabbak az IC-knél.
Tatabánya
Nem jó az IC-kre az országbérlet, de a félóránként közlekedő személyvonatok csak 14 perccel lassabbak. Plusz csúcsidőben van néhány gyorsított mentesítő vonat G10 jelzéssel.
Kaposvár
Hibrid az IC, a mezei vagonokba érvényes az országbérlet*.
*A cikk eredeti verziójában helytelenül írtuk, hogy itt nem érvényes az országbérlet.
Békéscsaba
Hibrid az IC, a jó öreg mezei vagonokba érvényes az országbérlet
Veszprém
Hibrid az IC, a mezei vagonokba érvényes az országbérlet
Zalaegerszeg
Hibrid az IC, a mezei vagonokba érvényes az országbérlet
Eger
IC nincs, nem is hiányzik, óránként Interregio van, ezekre jó az országbérlet
Sajgótarján
A legalja szolgáltatás. Nem hogy IC, közvetlen vonat sincs Budapestről. Ócska BZ motorvonatok járnak fel Hatvanból, de rendszeresen kiesnek és busszal pótolják őket. Természetesen jó rájuk az országbérlet, de aki nem önmaga ellensége, inkább busszal megy.
Szekszárd
Eleve nincs közvetlen vonat, de Sárbogárdon Interregióra átszállni is olyan IC-ről kell, amire nem érvényes az országbérlet
Mi van helyette?
Személyvonatról átszállás, ami 1 óra 15 perccel indul korábban az IC-nél Kelenföldről, ennyi időt bukunk vele. A busz gyorsabb és kényelmesebb.
Balaton
Most még a déli partra hibrid IC-k járnak, de a főidény nagy kérdés. Ha nem nyúlnak bele a rendszerbe, csak a rém lassú, Fehérvártól mindenhol megálló és sok helyen várakozó sebesre lesz jó az országbérlet. Az ország keleti részéről expresszvonatok járnak a déli partra, ezek is helyjegyesek, nem érvényes rájuk az országbérlet. Az északi partnál most is úgy tűnik, hogy a tópartig alig megálló vonatok többségére érvényes lesz az országbérlet.
Az jól látható, hogy próbál a vasút minél több vonatot bevonni az országbérlettel használható körbe, erre kézenfekvő megoldás, ha az expresszt például sebessé fokozzák le. Ezt tették például a Tisza-tó expresszel, ugyanaz a menetrend, csak így ez már használható bérlettel. Lehet, hogy ehhez hasonlóan oldják meg a balatoni problémát, de mást is kitalálhatnak. Lázár János miniszter mindenesetre a Facebookján nem csak riporteri erényeket csillogtatva interjúvolta az országbérlet illetékeseit, de lényegében felszólította őket, hogy az első tapasztalatok után oldják meg valahogy az IC-problematikát. Talán a legegyszerűbb megoldás az lenne, ha a helyjegyet kifizetve elérhetővé tennék az összes IC-t. Akár korlátozva az országbérletesek számára eladható helyjegyek számát.