Nem is kell messzire menni azért, hogy bárki megnézhesse, milyen is lesz a jövő: 2022-ben végre teljes pompájában rendezik meg a világ egyik legfontosabb tech kiállítását Berlinben. Az IFA 2022 a magyar vállalkozások számára is sok lehetőséget tartogat.
A koronavírus-járvány a technológiai szektort is csúnyán megütötte. A nyersanyaglelőhelyek, gyártóüzemek kényszerű bezárása, valamint a logisztikai problémák mellett a hagyományos iparági kiállítások is iszonyatosan megszenvedték ezt az időszakot.
Most viszont úgy tűnik, hogy fordul a szél, hiszen több esemény mellett bejelentették azt is, hogy a szokott időpontban, tehát ősz elején megrendezik a legnagyobb európai tech-expó, a hagyományosan látogatók százezreit és kiállítók ezreit vonzó berlini IFA-t. A vásár pedig pont a közelsége miatt tradicionálisan rengeteg magyart vonz, és számos lehetőséget kínál a hazai vállalkozásoknak is. Jöjjenek a részletek!
Mi az IFA?
Sokaknak erről a szóról még mindig az NDK ipar büszkesége, a böhöm nagy, jellegzetes külsejű teherautó ugrik be. Természetesen a kiállításnak semmi köze nincs ehhez a guruló csodához, hiszen a név az Internationale Funkaustellung, azaz a Nemzetközi Rádiókiállítás rövidítése. Aki ebből arra következtet, hogy egy nagy múltú rendezvényről van szó, hiszen a rádió ma már nem annyira vonzó hívószó, annak igaza van. Az első IFA-ra 1924-ben került sor, azaz hamarosan ünnepli századik szülinapját a vásár. Ezzel egyébként a világ egyik legrégibb technológiai tematikájú expója.
Hol és mikor?
Eredetileg Berlinben rendezték meg, ám a második világháború után történelmi okokból Düsseldorfba, később Frankfurtba, majd Stuttgartba költözött. Ám végül 1971-ben a helyükre kerültek a dolgok, az IFA visszatért Berlinbe, és azóta is ott tartják meg. Egészen pontosan a Messe Berlin nevű brutális nagyságú komplexumban, amely rengeteg épületet, pavilont, konferencia központot és termet tartalmazó „kis város” egy metropoliszban. Nagyon távolról hasonlít a magyar Hungexpóra, azonban annál sokkal-sokkal monumentálisabb. Az eseményre 2022. szeptember 2. és 6. között, tehát ezúttal is az ősz legelején, a karácsonyi szezon előtt kerül sor.
Kik vesznek rajta részt?
Az IFA egykor kizárólag a szórakoztatóelektronika népünnepélye volt, de jó ideje már nyitott más ágazatok felé is. Az elmúlt két évtizedben az eseményen otthonra leltek a telekommunikációs, IT, háztartási elektronika, járműipar, robotika, szépségápolás, okos otthon, digitális egészség és mesterséges intelligencia szektorok is.
A fent említett ágazatok piaci szereplői jelennek meg az eseményen kiállítóként, hogy bemutassák az új termékeiket, szolgáltatásaikat, technológiáikat, illetve hogy mutassák a cégük erejét. Mivel a Messe Berlin tényleg hatalmas, ezért szinte mindenkinek jut hely, és az eseményen tiszteletüket teszik a legnagyobb és legkisebb cégek egyaránt.
Az olyan konszernek, mint például a Samsung, a Sony, a Philips vagy a Miele egész pavilonokat töltenek meg, úgy, hogy még a látványra is odafigyelnek, és extrém figyelemfelkeltő megoldásokat alkalmaznak.
Az egyik évben például az LG arénájába egy hajlított OLED tévékből összeállított alagúton keresztül lehetett bejutni, ami azért eléggé hatásosnak bizonyult. A skála másik végén pedig ott vannak a kis távol-keleti, sokszor egy-két fős cégek, amelyek szó szerint a pincében bérelnek ki néhány négyzetmétert.
Miért jó?
Minden évben iszonyú mennyiségű laikus „átlagember” is kilátogat az eseményre, amelynek így a marketing értéke is óriási. Ők azok, akik szájtátva bandukolnak a high-tech kütyük között, és a cégek is meg tudják mutatni ország-világ előtt, hogy milyen erősek is ők. De ez a parti alapvetően nem emiatt jött létre.
Egy ilyen monumentális szakkiállítás ugyanis lehetőséget ad a piaci szereplők, tehát a gyártók, kereskedők, disztribútorok, viszonteladók, beszerzők, kommunikációs és logisztikai szakértők számára, hogy találkozzanak, és különféle gazdasági ügyekben tárgyaljanak.
Az utolsó „normális” évben, 2019-ben például közel 5 milliárd euró, azaz durván kétezer milliárd forint értékben kötöttek üzleteket az eseményen, és ez csak a nyilvános adat, amiről tudunk.
Ha valaki tisztességesen megszervezi a dolgokat, akkor gyakorlatilag napokon át megállás nélkül bizniszel, próbálja rásózni a portékáit a partnereire, vagy éppen azon dolgozik gőzerővel, hogy megtalálja azokat a termékeket, amikkel tarolhat az év végi őrületben. Valamint természetesen az IFA lehetőséget ad a hosszú távú kapcsolatok kiépítésére is. Tehát aki a már említett területeken tevékenykedik, annak igen erősen érdemes elgondolkodnia azon, hogy tegyen egy rövid kirándulást a német fővárosba szeptember elején.
A magyarok előtt is nyitva
A magyar cégek munkatársai között is akadnak, akik részt vesznek időről időre a rendezvényen kiállítóként, és persze sokan mint szakmai látogató utaznak ki. Ha valakit érdekelne a dolog, akkor azt javasoljuk, hogy keressék meg a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamarát, hiszen ahogy arra Simon-Lutring Tünde, a szervezet munkatársa tájékoztatott, rajtuk keresztül olcsóbban lehet jegyet vásárolni például. A tapasztalataim szerint nagyon segítőkészek, szóval tényleg érdemes hozzájuk fordulni.
Mi várható idén?
2022-ben hosszú idő után végre már minden úgy lesz, mint régen, azaz korlátozás nélkül lesz látogatható az esemény. Formálisan és informálisan már számos nagy világcég jelezte, hogy részt vesz majd a kiállításon.
Az expó részeként minden nap kerekasztal beszélgetésekre, nagy előadásokra és konferenciákra is sor kerül, amelyek nagyon hasznosak és érdekesek lehetnek.
Ezeken hagyományosan szó esik a jövőt érintő trendekről, várható technológiai fejlesztésekről is. Szóval akit érdekel, hogy merre halad a tech univerzum, annak érdemes ezekre is figyelnie, pláne, hogy egy csomó programot már online is közvetítenek. Én lassan két évtizede járok a kiállításra, és egyszerűen nem bírom megunni. Őrületesen jó szórakozás napokon át a kütyük között bazsalyogni, felfedezni a totál ismeretlen cégeket, belefutni egy-két szédületes újdonságba, szóval biztos idén is szuper lesz az egész!