2020-ban tovább zakatol Elon Musk SpaceX-ének és Richard Branson Virgin Orbitjának versenye. A két űrkutatási startup két új területet vesz be: Musk cége műholdas internetprogramba, Bransonék pedig kereskedelmi tevékenységbe kezdenek.
Január 6-án újabb 60 darab Starlink- műholdat lőtt ki a SpaceX, hogy tovább terjeszkedjen az internetes szolgáltatásuk. Ezekre ráadásul már fényelnyelő festék került, hogy az együttállásuk ne tegyen keresztbe az űrkutatásban, kiküszöbölve ezzel egy korábbi hibát. A két cég legújabb fejlesztéseiről az amerikai Forbes számolt be.
Januárban és februárban tovább folytatódik a műholdak
kilövése egészen addig, amíg nem érik el a globáis lefedettséget – ehhez 24
kilövés, összesen 1440 műhold szükséges. De ahhoz, hogy az USA-ban és Kanadában
internetszolgáltatást ajánljanak, elég lesz a következő 6-8 kilövés is. A
Starlink-üzletágnak kulcsfontosságú szerepe van a SpaceX sikerében. 1,2
milliárd dollárnyi bevont tőkéjük legnagyobb részét a Starlinkre fordítják,
ezzel éri el a cég a 33 milliárdos értékelést. Musk 2020 második felére datálja
az első saját csoportos űrexpedíciójukat, távlati tervei között pedig szerepel
a Starship-projekt elindítása is, amivel a teher-és emberszállítás is
megkezdődhet a Holdra és a Marsra.
Richard Branson Virgin Group-alapító is felvette a fonalat a Virgin Orbit fejlesztéseivel. A cég a Virgin Tourism űrturisztikai cégének leányvállalata, de ez nem embert visz az űrbe, „csak” műholdakat. LauncherOne rakétájukkal a kisebb műholdak kevésszereplős piacát célozzák, elkülönítve ezzel magukat versenytársaiktól.
Januárban jön első tesztkilövésük különleges, saját módszerükkel: a rakétát nem a földről lövik ki, hanem egy repülőgéppel egészen magasra felviszik, hogy onnan induljon. Ezzel kevesebb üzemanyagot használ és nagyobb hatékonyságot érhet el. A Virgin Tourism szintén az év második felében végzi tesztutazásait, hogy később meginduljon az űrturisztika.
Borítókép: Unsplash