Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

horváth franciska_franziska_forbes_fotó_ sebestyén lászló

Instagram-kompatibilis reggelizője lett a vegyészlabor helyett

Az egészséges sütidobozok idővel túlnőtték a családi kölcsönkonyhát, és beköltöztek az I. kerület egykori magyaros éttermébe. A piroskockás terítőt felváltotta a sok növény és pasztell szín, a cupákos húsételek helyett pedig jöttek a mindenmentes torták és az egészséges reggelik. Horváth Franciska helye, a Home of Franziska úgy lett a Várnegyed egyik legfelkapottabb helye, hogy kategóriájában nem is számít a legdrágábbnak.

A tulajdonos kérdezése nélkül is nagyon könnyű felmérni a célcsoportot az I. kerületi Franziska reggelizőben. Az asztaloknál fiatal lányok és nők ülnek, sokuknál hallható a telefon fényképezőgépének jellegzetes exponáló hangja. „Instagram-kompatibilis helynek számítunk” – mondja a tulajdonos és a hely névadója, Horváth Franciska. Ugyan igyekeznek a férfiakat is megszólítani, a mindenmentes torták és egészséges reggelik egyelőre még a 25-35 év körüli nőknél találtak be igazán.

Acai smoothie bowl // fotó: Andrusch Virág

Tizenötször kellett újraalkotni

A Horváth-család alapvetően soha nem volt édesszájú, az anyuka szívesebben főzött, a sütemények készítése a három nővér közül a legfiatalabb Horváth-lányra, Franciskára hárult. Az édességek készítése sokáig csak hobbi szinten maradt meg Franciska életében, aki az egyetem választásakor még a vegyészkar környezetmérnök képzése mellett döntött. Kiderült, hogy a kémia ilyen formában nem az ő kenyere,

az anyagokkal való kísérletezést inkább a konyhában végzi szívesen.

Tanulmányait végül a Corvinus vállalkozásfejlesztés mesterképzésén folytatta, de közben egyre nagyobb vehemenciával sütötte az édességeket és a tortákat. Nem csak magának alkotott, minden mentes cupcake-jei egyre nagyobb körben váltak népszerűvé: az egyetemmel párhuzamosan vállalt megbízásokat esküvőkre és ismerősök rendezvényeire. A gyors siker arra ösztökélte, hogy túlnője a hobbicukrász titulust, és beiratkozott egy cukrászképzésre.

horváth franciska_franziska_forbes_fotó_ sebestyén lászló
Horváth Franciska // fotó: Sebestyén László

„A vizsgán egy fatörzs- és egy dobostortát kellett megcsinálni, és már akkor tudtam, hogy ez volt az utolsó alkalom, hogy hasonlót készítettem” – mondja Franciska. Ugyan a képzés jó alapot adott a saját cukrászat megalapozásához, de tudta, hogy mást akar: a hizlaló és sokszor egészségtelen édességek helyett

olyan süteményeket fog készíteni, amik megőrzik az édesség jelleget, de alapanyagai egészségesek.

„Nehéz volt ráállni erre a vonalra, mert az egészséges cukrász világban nagyon kevés a tapasztalt munkaerő. Nem voltak bevált szabályok, és hiányzott a szakmailag megalapozott egészséges süti receptkönyv is. Sokat kellett kísérletezni” – meséli a kezdetekről. Inspirációt jelentett a sok külföldi, hasonló profilú reggeliző, az internetes tutorialok és weboldalak, de alapvetően a saját kísérleteikre hagyatkoztak.

„Volt olyan torta, amit tizenötször kellett újraalkotni, mivel a nyersen hagyott alapanyagok egészen máshogy viselkednek, mint egy hagyományos, sütött verzióban. Az arányok talán még fontosabbak.”

Két nap alatt 5 ezer süti

Franciska vállalkozása az egészséges desszertdobozokkal indult, a mindenmentes sütiket Hitka Viktória tervező dobozaiban szállították ki a megrendelőknek. A csomagolás már önmagában népszerűsítette a paleo és mindenmentes ajándékdobozokat, de Szauer Judit gasztro PR-ossal egyéb stratégiát is bevetettek, hogy a termék még inkább betaláljon a közönségüknél.

Energia golyó dessert box // fotó: Andrusch Virág

A Facebook helyett már az elején az Instagramon nyomultak, mivel célcsoportjuk leginkább ezt a felületet használja: hangsúlyos lett az igényes és rendszeres fotók posztolása.

Marketingre a mai napig csak kampányszerűen költenek, az Instagram annyi érdeklődőt hoz – így külföldieket is –, ami organikusan biztosítja a folyamatos növekedést.

Az üzemnek ekkor még bázisa sem volt, az édességeket egy családi érdekeltségbe tartozó étteremben készítették reggel 6-tól 9-ig, amig a hely ki nem nyitott. Az első időszakban még Franciska szállította ki a dobozokat, a fő forgalmat a céges megrendelések adták. Ekkor még nem volt akkora a bevétel, hogy saját céget alapítson rá, ez csak 2017-ben történt meg. A Franziska Kft. tulajdonosa 50 százalékban Franciska, ötven százalékban pedig a családi cég, a PLP-Vár Kft.

horváth franciska_franziska_forbes_fotó_ sebestyén lászló
Horváth Franciska // fotó: Sebestyén László

Ugyan már ekkor is voltak mentes cukrászdák, de az ajándékdobozba csomagolt, újdonságnak számító egészséges sütemények nagyot dobtak a vásárlók lelkesedésén, akik ekkor még elsősorban másokat leptek meg az édességekkel. A multik és reklámügynökségek vezetői szívesen rendelték rendezvényeikre a guszta és egészséges süteménydobozokat. A fordulat az első karácsonykor jött el, akkor jött egy hatalmas boom:

két nap alatt összesen 5000 süteményt csináltak, a karácsonyi időszak alatt 16 000 darabot.

A dömpinget alig győzték, a mennyiséget már nem lehetett a kölcsönkonyha keretein belül ellátni. Franciska 2018-ban nyitotta meg saját üzletét az első kerületben. „Vágyam volt, hogy ne csak egy háttérkonyhában süssek és szerencsére volt erre lehetőségem.” Ugyan vállalkozó szülei kezdetben nem örültek a karrierváltásnak, végül családi tőkével, támogatták a reggeliző megalakulását, és az Iskola utca egykori magyaros étterméből, összesen 30 millió forintos beruházással kialakították a Franziskát. Már a desszertdobozok is a tulajdonosról lettek elnevezve, a reggeliző neve pedig a Home of Franziska lett. (A C-betű Z-re való cserélése a nemzetközibb hangzás érdekében történt.)

A sütiket tortákká fejlesztették, és a repertoárt egészséges reggelikkel és újhullámos ételekkel bővítették.

„Amikor kinyitottak, még nagyon kevés ilyen nappaliszerű, otthonos reggeliző volt, ahol még egészséges ételeket is lehet enni” – mondja Tálos Gábor, a Zhao Zhou teaház tulajdonosa. Gábor szintén az I. kerületben nyitotta meg teázóját, rendszeresen szállít is a teákból a Franziskának. Szerinte Franciskáék lépéselőnye abból fakad, hogy jókor jöttek ki az egészséges reggeliző profillal, két éve még kuriózumnak számítottak a hasonló helyek.

Az alapoknál a család anyagilag sokat segített, de a hely gyorsan rentábilissá vált. A Franziska Kft. a 2019-es évben 110 millió forintos forgalmat, és 3,8 millió forintos adózott eredménnyel zárt. A nyereséget visszaforgatták a cégbe, fejlesztésekbe és technológiába fektették.

Reggeli Franziska-módra

Dekorációnak is jó a desszertdoboz

Mivel az egészséges alapanyagok jóval drágábbak, mint mezei társaik, mindig ügyelnek arra, hogy ne halmozzanak fel nagy készletet, inkább többször rendelnek. „Nem akartam túl drága helyet, de az alapanyagaink nem olcsók, így figyelmet fordítunk a készlet hatékony felhasználására és az árrés optimalizálására”– mondja Franciska. A hat szeletes brownie boksz 5790 forint, a 4×3 darabos energiagolyó boksz 4490 forint, míg az izmosabb reggelinek számító Salmon Benedict 2790 forint.

Sok bio beszállítóval és helyi termelővel dolgoznak együtt, a növényi tejeket és vajakat pedig maguknak készítik. Fontosnak tartják azt is, hogy a csomagolás újrahasznosítható legyen. A desszertdoboz üzletáguk még mindig megvan, a pasztell színű dobozokat sokan megtartják és tárolódoboznak használják, mert azok dekorációkként is megállják a helyüket.

horváth franciska_franziska_forbes_fotó_ sebestyén lászló
Horváth Franciska // fotó: Sebestyén László

A Franziska a nyitás óta önfenntartó. A termékpaletta szezonálisan változik, és a desszertdobozok mellett az ünnepi időszakokban workshopokkal is segítik a forgalmat.

A koronavírus előtt egy hónappal álltak rá az online kiszállításra, így rutinosabban kezelték, amikor a karantén idején teljes mértékben online üzemmódra álltak át.

Elsőként reagáltak a bevezetett járványügyi szigorításokra, az üzlet bezárt. A rendeléseket ugyanúgy felvették, de a járványidőszak idején elért bevétel csak 30 százaléka volt a tavalyi év azonos időszakában realizáltnak. Franciska szerint összehasonlítva a szcéna többi szereplőjének helyzetével ez nem rossz arány, de nagyon reméli, hogy nem lesz több ilyen időszak. Árbevételük így is 16-20 százalékos növekedésben vannak a tavalyi év hasonló időszakához képest.

Mangós-passiós vegán torta. A Franziskában fontos a fenntarthatóság, a szívószál lebomló anyagból készült // fotó: Andrusch Virág

A karantén idejét arra is felhasználták, hogy új profillal kísérletezzenek, erre az időszakra bevezették a napi vegán menüt, valamint az immunerősítő smoothie-kat. Ugyan a bevételük 5-10 százalékát jelentő céges rendezvények a szigorítások miatt most megcsappantak, a reggeli csomagok iránt megnőtt az érdeklődés: a cégvezetők a meglepetés sütik helyett most inkább ezt rendelik alkalmazottaiknak.

A kiemelt képen: Horváth Franciska // fotó: Sebestyén László


 

"Hétvégén bármi megtörténhet, szegény dolgozók szoktak is félni, pénteki döntéseink élnek-e még hétfőn"

Kelényi Kolos, Szamos Marcipán