Vezess lassabban, dolgozz otthonról és oszd meg az autódat – ezeket az intézkedéseket javasolta a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) az ukrajnai orosz inváziót követő „globális energiaválság” közepette.
Az IEA arra figyelmeztet riportjában, hogy az olajtermelésben most potenciálisan benne van egy nagyszabású fennakadás, amely „globális olajellátási sokk kialakulásával fenyeget” – az Oroszországgal szemben bevezetett szankciók tükrében. Ezért az IEA 10 pontos tervet jelentett be az olajfelhasználás csökkentésére, miután több ország – köztük Kanada, az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Ausztrália – megtiltották az oroszországi olajimportot.
A javaslatok között szerepel a sebességkorlátozás autópályán – ezt legalább 10 kilométer/órával szükséges mérsékelni –, a tömeg-, kerékpáros, és gyalogos közlekedésre való ösztönzés, valamint az autómentes vasárnapok bevezetése a nagyvárosokban, de segíthet a válság elkerülésében az is, ha az emberek legalább három napot otthonról dolgoznak. Az akciók egyrészt enyhíthetik az energiapiaci feszültségeket, másrészt csökkenthetik az olajár-emelkedés okozta fogyasztói „árfájdalom” mértékét.
Miközben az Egyesült Államok és szövetségesei továbbra is gazdasági szankciókat vezetnek be Oroszországgal szemben, a piac a kőolajellátás komoly zavaraira készül. A hónap elején az amerikai olajár 130,50 dollárra emelkedett hordónként, ami 2008 óta a legmagasabb. Az Egyesült Államok és az IEA további 30 országa már 60 millió hordó olajat használt fel a készleteiből, hogy elkerüljék a bénító olajválság kockázatát. Az IEA azt állítja, hogy terve a bevezetést követő négy hónapon belül napi 2,7 millió hordóval csökkentené az olajkeresletet – ez megegyezik például Kína összes autójának az olajigényével.
Mivel az olajkereslet nagy része a szállítmányozásból származik, a terv leginkább arra összpontosít, hogyan lehet kevesebb olajat felhasználni, hogy az embereket és az árukat egyik helyről a másikra vigyék.
Olajár helyzet
Oroszország olajexportjának több mint fele Európába, 20 százaléka Kínába irányul, de a piac globális, vagyis a kínálat és az árak változása mindenkit érint. Az árak emelkedése mindenhol érezhető. Még ha az olaj ára a nemzetközi piacokon eddig nem is emelkedett olyan magasra, mint a 2008-ban elért minden idők rekordja, a valutaárfolyamok azt mutatják, hogy egyes országokban a valaha volt legmagasabb szinten van az olajár.
A közlekedési és fűtési célú olajtermékekre fordított havi kiadások januárban és februárban átlagosan több mint 40 dollárral (közel 35 százalékkal) emelkedtek háztartásonként a fejlett gazdaságokban, míg háztartásonként közel 20 dollárral (több mint 55 százalékkal) a feltörekvő és fejlődő gazdaságokban. a tavalyi szinttel. Mivel nagy mennyiségű orosz készlet elvesztése fenyeget, valós a veszélye annak, hogy a piac tovább feszül és az olajárak jelentősen emelkednek a következő hónapokban, ráadásul a globális keresleti csúcsszezon is közeledik, július-augusztusban. A kockázatok azokban a piaci szegmensekben a legégetőbbek – és bizonyos esetekben már érezhetőek –, ahol Oroszország jelentős beszállító, mint például a dízel.
A Nemzetközi Energiaügynökség 10 pontja
- Csökkentsük a sebességét az autópályákon legalább 10 km/h-val.
- Ha lehetséges, dolgozzunk otthonról heti három napot.
- Legyenek autómentes vasárnapok a városokban.
- Tegyék a tömegközlekedést olcsóbbá, ösztönözzék a mikromobilitást, a gyaloglást és a kerékpározást.
- Korlátozzák a személyautó használatát – páros- vagy páratlan rendszám alapján – a nagyvárosokban.
- Szervezzen telekocsi-utakat, használjon autómegosztó szolgáltatásokat.
- A teherszállításban segítsék elő a hatékonyabb vezetésnek és áruszállításnak a módjait, csökkentsék a logisztikai üresjáratokat.
- A repülők helyett használjunk gyors- és éjszakai vonatokat.
- Kerüljük az üzleti célú utazásokat, ha vannak alternatívák.
- Segíteni kell az elektromos járművek használatának elterjedését.
Az IEA-riport kiemeli, hogy a hosszútávú stratégiába is bele kell illeszteni az olajigény csökkentést, a fentieknek normává kéne válnia, valamint növelni kell az alternatív tüzelőanyagok kínálatát.
A 10 pontos terv elemei strukturális intézkedésekkel kombinálva, fenntarthatóbb pályára állíthatják az olajkeresletet.
Az olajfelhasználás csökkentése nem maradhat átmeneti intézkedés. A tartós csökkentés nemcsak az energiabiztonság javítása miatt, hanem az éghajlatváltozás kezelése és a légszennyezés csökkentése érdekében is szükséges. Ahhoz, hogy 2050-re elérjük a nettó nulla kibocsátást, a fejlett gazdaságok olajkeresletének 2030-ban napi 15 millió hordóval alacsonyabbnak kell lennie, mint 2021-ben.