Elstartolt a Battlefield V bétája, a polkorrektség jegyében készült előzetesek és a Star Wars Battlefront II bukása után azonban össze kell szednie magát az EA-nek, ha tarolni akar az őszi játékdömpingben.
Szeptember 6-án elindult a Battlefield V egyhetes nyílt bétatesztje, így minden érdeklődő beleshet a kissé botrányosan indult második világháborús shooter kulisszái mögé. A tét nem kicsi: a játékot kiadó EA tavaly több millió játékos bizalmát vesztette el a Star Wars Battlefront II pofátlan lehúzásokkal operáló lootbox-rendszerével, ebbe pedig a sokáig kikezdhetetlen pénzbirodalom csupa üveg tornyai is beleremegtek.
A befektetők tajtékzottak, a részvények zuhantak, a cég alig egy héttel a játék megjelenését követően 3 milliárd dolláros veszteséget szenvedett, az EA pedig megesküdött a Lázadásra, hogy mostantól jó fiú lesz. Mivel a Battlefront II-t fejlesztő DICE következő projekje az idén novemberben érkező Battlefield V, most minden szem erre a játékra szegeződik.
És bár az eddigi tapasztalatok jórészt pozitívak, sajnos a második világháborúba visszatérő sorozat sem kerülhette el a kezdeti pofonokat.
Fél kézzel lenyomnák?
A játék május végén kiadott első bemutatója után sok játékos értetlenül vakarta a fejét. Az egy dolog, hogy a trailer sokkal színesebb, vidámabb hangulatú grafikát mutat, mint amit egy világháborús shootertől elvárnánk, de az egyik főszereplője egy fémkarú, fiatal nő, aki úgy darál a Thompsonnal, mintha a Terminátortól tanulta volna. Majd miután lelövik, a videó fókuszt vált, és innentől egy mesterlövész hölgy kerül képbe, aki háttal zuhan ki egy emeleti ablakból, majd ezt követően a fűben kúszva osztja a fejeseket, mert természetesen ez pontosan így történt Carentan ostrománál.
Persze mondhatjuk, hogy ez csak egy játék, az első trailerek azonban nagyon fontos elemei egy videojáték marketigjének, hiszen a publikum ekkor találkozik először az adott programmal, és akarva-akaratlan véleményt formál róla. Ezzel egy EA és DICE kaliberű duónak tisztában kell lennie, mégis volt nagy riadalom, mikor a Battlefield játékostábora egy emberként hördült fel a videó láttán. Sokan kifogásolták a női katonákat, mondván: bár voltak besorolt nők is a csatatereken, a számuk olyan elenyésző volt, hogy nem reprezentálhatják a valós körülményeket. Mások a robotkezű csajon buktak ki; az amerikai Forbes rutinos játékújságírója, Erik Kain még fel is vetette, hogy talán egy alternatív idősíkban játszódó programmal van dolgunk.
Pedig nem. Sőt, a videón látható művégtag korhű, habár nagyon meg lennék lepve, ha valaki jól kezelné vele a Thompson géppisztolyt, mint a trailer rövid életű hősnője. Az internet népe hamar ítéletet mondott: a DICE és az EA lefeküdt a social justice warrioroknak, a polkorrektség a cégek agyára ment, lassan már fekete nácikkal és feminista kommunistákkal harcolhatunk a színtelen oldalak kötelékében, mert hát vörösöknek hívni egy csoportot nem szép dolog.
Bár jómagam nem éreztem kínosnak a bejelentési videót, az azt követő E3-as trailert igen, az ugyanis teljesen szembe ment a korábbi anyaggal. Sötét, erőszakos, komor volt, mintha csak a kiadó túl sokat olvasta volna a Redditen nyavajgó kommentelőket. Ugyanakkor a rajongók álláspontja is érthető: egy évvel a fekete német katonákat felvonultató Call of Duty: WWII-t követően a Battlefield visszatérésétől több komolyságot vártak a gamerek, ezt azonban el kell különíteni a játékmenet és a körítés területein. Előbbi nyilván nem lehet valósághű, mégiscsak egy szórakoztató szoftverről beszélünk, utóbbi viszont egy valós konfliktus feldolgozása esetén von maga után bizonyos elvárásokat.
Tisztelet a hősöknek
Különösen mókás ez annak tükrében, hogy mikor a sorozat belépett az első világháborúba, a DICE még a játék elejére is tett egy üzenetet, miszerint a száz évvel ezelőtt harcolt hősök emlékét maximálisan tiszteletben tartva próbálják megidézni a nagy háború szellemét. Hogy ez utóbbi mennyire sikerült, ne firtassunk; lényeg, hogy a Battlefield V bejelentési videójából inkább a jelen kor társadalmi és kulturális elvárásai tükröződtek, semmint a történelem legszörnyűbb korszakáé – attól függetlenül, hogy harcoltak-e nők a fronton vagy sem.
Könnyű persze szexizmust kiáltva kalimpálni, és az is tény, hogy a női játékosok ma már fele-fele arányban képviseltetik magukat a homo ludens generációban. Az is teljesen jogos, hogy egyre több csoport szeretné reprezentálni magát a virtuális csatatereken. De mikor a nagy visszatérés a téma (a sorozat utoljára a 2009-es Battlefield 1943-ban foglalkozott a második világháborúval), és egy olyan valós háborúról beszélünk, aminek még ma is élnek túlélői, mi több, a videojáték-világban is többször körüljárt témáról van szó, a fent már kitárgyalt bemutatkozás igenis fontos.
Főleg, ha üzletileg nézzük a dolgot. Az EA részvényei a tavaly őszi 100 dolláros minimumról annak függvényében tudták visszatornászni magukat, ahogy egyre biztosabbá vált az idei Battlefield, illetve ugye a befektetőknek is mutogatták a játék erényeit. Majd májusban ismét jött egy visszaesés, amit hamar megfordított a cég, az EA Play és az E3 alatt kiállított program pedig kiváló sajtóvisszhangot produkált – sőt ez időtájt vált elérhetővé a zárt alfateszt is, amely a játékosok egy kiválasztott köréből is majdnem egyöntetű bólogatást váltott ki.
A játékpiac gyorsan felejt, a befektetők pedig mosolyogtak – július végén 148 dollár felett állt a részvényárfolyam. Ezt követte ugyan egy meredek esés augusztusban, de tudni kell, hogy ilyenkor a játékipar pihenőre vonul, szinte csak az európai ágazat erősödik, az is jórészt a kölni Gamescom miatt. Az augusztus végi mélyrepülés azonban nem szokványos dolog, márpedig a 111 dolláros mélypont nincs sokkal magasabban a Battlefront II okozta pániknál (ami persze relatív, az EA ugyanis még mindig növekvő tendenciákat mutató cég).
Az újabb esés oka: a játék nyáron bejelentett októberi premierjét november végére halasztotta a kiadó.
A csúszások okai a játékiparban jórészt kétfélék lehetnek. Vagy szar a játék, és a kiadó még a sütőben szeretné tartani, de ez meglehetősen ritka, a pénz az első, nem a minőség; vagy épp kijön valami, ami kannibalizálná a szoftvert. A Battlefield V sokáig tartotta magát az eredeti október 11-i időponthoz, augusztus 30-án viszont „alapvető játékmenetbeli fejlesztések”-re hivatkozva mégis november 20-ra módosították a premierjét.
Ez a csúszás két okból is árthatott az EA-nek. Egyrészt a kezdeti magabiztosság hirtelen hátraarcba torkollása egy üzletben sem bizalomgerjesztő húzás, különösen egy olyan fiaskó után, mint a Battlefront II. Másrészt a Battlefield nagy ellenfelének gondolt Call of Duty idei iterációja maradt az október 12-i megjelenésnél, szóval az EA látszólag megfutamodott. Az is lehetséges, hogy a szintén október végén érkező Red Dead Redemption 2 áll a döntés hátterében, hisz mégiscsak a minden rekordot megdöntő GTA V fejlesztőinek új játékáról van szó.
Kipróbáltuk a bétát
A Battlefield V bétája alapján nincs ok az aggodalomra. Az eszközölt fejlesztések, mint a csapattagokra fókuszáló spawnolás, vagy a szokottnál nagyobb, gócpontok nélküli pályák sokakat bizakodásra késztetnek – jómagam is az előrendelésen gondolkodok, pedig ha valaki a Battefront II után azt mondja, hogy én még egyszer EA/DICE produkciót akarok venni, kiröhögöm.
A grafika valóban színesebb a megszokottnál, és hát furcsa sokféle karaktert látni a háborús filmektől megszokott, marcona bakák helyett, de mivel a 64 fős többjátékos csaták maradtak a középpontban, mindez aligha tűnik fel bárkinek. Sőt, a káoszt csak fokozza majd a PlayerUnknown’s Battlegrounds és a Fortnite farvizén érkező battle royale-játékmód, ami ugyan még nem próbálható ki, de már nagyon kíváncsi vagyok, mit hoz ki az ötletből egy olyan tapasztalt csapat, mind a DICE. És azt még nem is mondtam, hogy megszűnik a sorozatot régóta kísértő Premium-rendszer, azaz minden utólag kiadott térkép és játékmód ingyenes lesz.
A Battlefield V egyelőre tehát sikervárományos marad, az EA-nek azonban le kell vonnia a tanulságokat. Nem elég a játékosokat többnek tekintetni puszta pénzeszsáknál, a kulturális határokat is be kell tartani. A Battlefield egy komor, összetett játéksorozat, ennek megfelelő bemutatkozást igényel. És bár ez a hajó már elment, az eladások minden bizonnyal segítenek helyrebillenteni a széria hírnevét. Rajtam és a squadomon ne múljon.