A 21. Század könyvkiadót vezeti, bestsellereket adnak ki, idén hetedik éve. Bevallása szerint jobb könyvkiadó, mint író. A Forbes Country Tour szegedi állomásán Galambos Mártonnal beszélgettek arról, mi történik most a könyvpiacon, hasonlít-e Kepes Andrásra és hogy kommunikációjában látszik-e, ha egy garázscégből hirtelen kisvállalattá válik egy cég.
„Ami az első pár héten nem kerül be a sikerkönyvek közé, az hátra kerül. Nem a lapját látod már a könyvnek, csak a gerincét és kész, vége, meghal. Ez egy kemény világ.” – meséli az amerikai kiadók és a bestsellerek világáról, amely szemlélet szerinte egyre jellemzőbb itthon is.
Most az Alexandra-birodalom fizetésképtelensége után, nemcsak bezárt boltokat és bebukott kereskedőket lát, de új lehetőségeket is a magyar könyvpiac egyik legnagyobb szereplőjének és a maga után hagyott űrrel.
(A szerkesztőségünknek a beszámolónk megjelenése után az Alexandra Kiadó jelezte, hogy a cégcsoport több önálló vállalkozásból áll, a 2017-es év során az üzlethálózatot birtokló és irányító Rainbow Kft. az üzleteit más üzemeltetőknek adta át. “A könyvpiac szereplői eltérő mennyiségben vették át a korábbi Alexandra-könyvesboltok egy részét, és alakította ki ott új üzleteket. A dolog érdekessége, hogy például a Bookangel Kft. megtartva az Alexandra nevet és arculatot, eddig nagyjából 10 helyen nyitott újra, és a jövőben is tervezi más boltok újranyitását. Természetesen a korábbi bolthálózat egyes üzletei állhatnak ma már üresen, de a korábbi Alexandra-könyvesboltok többsége ma is ezt a funkciót tölti be, különböző hálózatok nevei alatt – Libri, Líra-Móra, Bookangel -. a fenti átalakulások idején a cégcsoport könyvkiadói tevékenysége – köztük az Alexandra Kiadó – rendületlenül működött, és működik eredményesen a mai napig is.” A kereskedő hálózat korábbi központi cége, a Pécsi Direkt Kft. ugyanakkor felszámolás alatt van. )
Galambos Márton és Bárdos András / Fotó: Egyed Péter/Forbes
„Végigmentem a Kárász utcán és ott van a két hatalmas lyuk, a két megszűnt Alexandra-ingatlan, ezen a csodálatos utcán. Ezt fáj látni, ugyanígy fáj az elvesztett sok milliárd a könyveseknek. Az Alexandra Kiadó után viszont ott maradt egy hatalmas rés.”
Szegedet kedvenc városának tartja, itt született, itt (is) járt egyetemre, és sokáig itt éltek szülei, Bárdos Pál és Fenákel Judit, mindketten írók.
„Nálunk otthon mindig könyvszag volt, én is régi könyvgyűjtő vagyok, Krisztinával 10 ezer darabos könyvtárunk van.” (Felesége Máté Krisztina televíziós műsorvezető – a szerk.)
Könyvkiadója volt már ezelőtt is, előbb Kolosi Péterrel, majd Stahl Judittal közösen, a XXI. Század Kiadóban Rényi Ádám a társtulajdonos. Őt még tévés korából ismeri (Rényi Ádám marketingigazgató volt az RTL Klubnál és a TV2-nél is.) „Mindig az ellenkező oldalon álltunk” – avatja be a közönséget, mikor arról beszél, miért jó csapat ők együtt.
„A miénk kis kiadónak számít, évi 600-700 millió forintos generált forgalommal, de voltak könyvek, amelyek egész szép számban mentek. Az egyik pont a Vágó Istvánról írt könyv, azt véletlenül épp én írtam” –említi meg öniróniával vegyes szerénytelenséggel.
28 éve tanít a Színművészeti Egyetemen, volt már rektorhelyettes, tanszékvezető, jelenleg osztályfőnök, ez a harmadik osztálya, előtte Vitray Tamás és Horváth Ádám osztályvezetők párosa fémjelezte a tévés képzést a Színművészetin. Az osztályfőnöki rendszer a művészeti egyetemek kis létszámú osztályainak egyik kivételes sajátossága a tömegképzéssel szemben, amelynek van egyfajta régimódi romanticizált hagyománya, a kézműves-iparos mester és tanítványa személet továbbélése.
„Mikor először beülnek a tanítványok a kamera elé – még azok is, akik már nem látták Kudlik Júliát –, ugyanazzal a hanglejtéssel köszönnek be a kamerába. A legnehezebb a beépült reflexszerű tévés közhelyeket kiirtani, utána kezdődik el bármi” – meséli az erős gyakorlati képzési rendszerű tévés-oktatásról.
Kommunikációs tréningeket is tart a Sawyer-Miller Group vezetői akadémián.
„A vállalati tréningeinken sokszor találkozom azzal, hogy megkérdezik, hogyan lehet hitelesnek lenni? És erre valami elképesztően izgalmas válaszra várnak, Például, hogy törölje meg balkézzel a homlokát, tolja hátra kicsit a fenekét, és beszéljen nagyon mély hangon, de nekem erre általában az az egyetlen tanácsom, hogy mondjon igazat! És erre rendre meglepődnek a legtöbben. Az emberek többsége nem lát összefüggést az igazmondás és a hitelesség között.”
Az SMG vezető trénereként Bruck Gáborral évek óta kommunikációs képzéseket tart nagyvállalatok menedzsmentjének, és át tudja érezni, milyen nehéz egy céget vezetni ilyen változatos időkben (épp most alakulnak át garázscégből kisvállalattá.)