Melyik futballrajongó ne adna 200 forintot egy Barca-Realért? Pedig háztartásokra lebontva a terjesztési díj még ennél is jóval kevesebb. Borsány-Gyenes András, az Arena4 csatornát üzemeltető Digital Media & Communications Zrt. (DMC) vezérigazgatója elárulta: haladnak a tárgyalások a sportcsatornáról a Digivel és a Telekommal is, hamarosan látható lesz az NFL valamelyik szolgáltatónál.
***
Hogyan működik egy televízió a járvány alatt?
Szerencsére a technológiai folyamatok lehetővé teszik a rugalmas munkavégzést. Korábban is sokan dolgoztak otthonról nálunk, és már a miniszterelnöki bejelentés előtt is engedtük a home office rendszert. A műszaki területen dolgozó kollégáknak személyesen meg kell jelenniük – bizonyos munkafolyamatokat nem lehet másképpen elvégezni –, de megpróbáljuk őket minél jobban szeparálni. Az Arena4-nél például a sportközvetítések során a kommentátort és a szakkommentátort külön helyiségbe ültetjük.
Elővigyázatosságból
vagy külön
kérték a munkavállalók?
Jelezték többen, hogy idősebb szüleik vannak, így hoztunk még pár intézkedést: például minden kommentátornak saját mikrofonja és közvetítőszettje van, hogy ne kelljen cserélgetni. Segít, hogy nem vagyunk sokan: tavaly 25 munkavállalónk volt, idén a sport miatt felduzzadt a létszám, de így is csak 40-45 fővel működünk. Relatíve kis csapattal lettünk közepes méretű médiacég.
Hogy
alakultak a nézettségi adatok a járvány alatt? A sportélet különösen megszenvedte a karantént.
Mivel sokáig nem voltak sportesemények, az Arena4-nek az elején nem is volt értelmezhető nézettsége. Ehhez az is hozzájárul persze, hogy egyelőre
kevés háztartásban vagyunk jelen, alig egymillióban, ami a teljes piac negyedét jelenti. Ez nagyon kevés.
A többi csatornánk, az egész Network4-csoport nézettsége viszont nőtt, ahogy általában mindenkié, hiszen a karantén miatt a tévézésre fordított idő összességében nőtt. Ráadásul nézettségben a többiekhez viszonyítva jól jöttünk ki ebből az időszakból.
A munka akkor most az Aréna4-gyel van. A Vodafone-UPC-vel és az Antenna Hungáriával megvan a közvetítői szerződés, hogy haladnak a piac nagyjából 60 százalékát lefedő két nagy szolgáltatóval, a Telekommal és a Digivel?
Azon dolgozunk, hogy elérjük a megfelelő disztribúciót, és év végéig az országos lefedettséget. A cél, hogy a Network4 teljes lakosságra számolt közönségaránya megközelítse az öt százalékot, ami már az AMC- vagy a Viacom-csoport szintje. Ehhez kell a Telekom és a Digi, de egyelőre nem jutunk velük dűlőre.
Min
megy a vita?
Nem tudtunk a feltételekben megegyezni. A piaci igény nyilvánvaló: nálunk vannak az amerikaifutball-bajnokság, az NFL közvetítési jogai, amit nézni akarnak a fogyasztók. Rajtunk és a terjesztőkön is nagy a nyomás, ami minden egyes megegyezéssel csökkenni fog. 2020-at írunk, a tartalomfogyasztás visszafordíthatatlan változásokon megy át. A terjesztők világszerte kezdik elfogadni, hogy a korábban betöltött szerepük már nem tér vissza, és a piaci folyamatokban más pozíciót fognak betölteni.
A tárgyalások viszont jól haladnak, nemsokára megállapodás születhet valamelyikükkel.
Gondolom,
a terjesztői díj
miatt akadoznak a tárgyalások.
Igen, amiatt. Eközben a nézők türelmetlenek, hiszen ők ebből az egészből annyit tapasztalnak, hogy nem tudják a kedvenc sporteseményeiket nézni. Egyébként én már évek óta azt hajtogatom, hogy a piacra ráférne egy fokkal nagyobb transzparencia, mivel jelenleg a nézőknek csak elnagyolt képük van arról, hogyan épül fel a közvetítési értéklánc, kinek milyen szerepe van benne. Ha a terjesztési díj összegét egyben nézzük, akkor nagy számokról beszélünk, de háztartásokra lebontva az Arena4-ért kért díj nagyon alacsony. A nézők nagyobb fizetési hajlandóságot mutatnak az érdekes tartalmak esetében, mint a legtöbb közvetítő.
Ha
nem lehet megállapodni a terjesztővel, ott van az online tér.
Tervezzük is ezt a megoldást: lassan kész van a technológiánk. Már voltak próbaközvetítések, egyes MotoGP-futamokat, NHL- és NFL-mérkőzéseket is adtunk élőben. Az online tartalomszolgáltatásnál a Vimeo a partnerünk. A pontos, végleges formáról még nem döntöttünk: lehet, hogy az online közvetítést valamilyen szolgáltatón át tesszük elérhetővé, de ha nem tudunk észszerű megállapodást kötni, akkor akár közvetlenül is elő lehet majd rá fizetni. Azt is mérlegeljük még, hol álljon az online szolgáltatás a lineárishoz képest. A egyik elképzelés, hogy az online előfizetők ugyanazt a műsort, de más minőségben kapják: választható, eredeti hanggal, jobb képminőséget, plusz statisztikákat. A másik út, hogy bizonyos tartalmakat csak online teszünk elérhetővé: például az NFL Red Zone nevű adását (ami egyfajta élő körkapcsolás több, egy időben játszott mérkőzésről – a szerk.) csak itt lehetne megnézni.
Az
áráról
lehet tudni valamit? Mennyiért
nézhetek
majd online NFL-meccseket?
Végeztünk a témában több piackutatást is. Volt egy 1500 fős, országos mintánk, arról szűkítettük le az érdeklődőket. A teljes lakosság nagyjából 6-8 százaléka mondta, hogy érdekli a lehetőség, de ezt mindig lefelé kell korrigálni. Arra jutottunk, hogy
nagyjából 3-4 százalék az, aki hajlandó havi bruttó 1000 és 2000 forint közötti összeget fizetni sportért.
És ez mekkora összeg az Aréna4 várható húzóneve, az NFL közvetítési jogainak árához képest?
Az, hogy mennyit fizettünk az NFL-ért, üzleti titok. Annyit elmondhatok, hogy a három országra, Magyarországra, Csehországra és Szlovákiára a jogok ára milliós nagyságrend – dollárban. Kiszámoltuk, hogy nagyjából mennyiért tudjuk a jogokat továbbértékesíteni, és jó üzletet kötöttük a két piacra az O2-vel (brit telekommunikációs válallat, a két visegrádi országban is nagy piaci szereplő – a szerk.). Eleve így készültünk, az NFL-hez úgy mentünk, hogy tudtuk, hogy az O2-nek kelleni fog az NFL. A tulajdonos úgy árazza be a jogokat a térségre, hogy Csehország és Magyarország 40-40, Szlovákia pedig 20 százalékot ér. Az mondjuk kicsit megcsavarta a dolgokat, hogy például Csehországban és Szlovákiában az észak-amerikai hokibajnokság, az NHL, értékesebb tartalom, mint az NFL. A jelenlétünk amúgy annyira jó ezen a két piacon, hogy
Story4 csatornánk jövőre elindul mindkét országban.
Úgy
kérdezem
akkor: mekkora beruházás volt a DMC-nek az új csatorna beindítása?
Tavaly csoportszinten nagyjából 500 milliós volt az adózott eredményünk, ennek kevesebb, mint a felét invesztáltuk a csatornába. Idén szerintem az árbevételünk súrolni fogja a hárommilliárd forintot. Az új csatornával járó költségnövekedés ellenére azt várom, hogy idén is megmarad a profitabilitás, de az igazi növekedést csak jövőre látjuk majd, akár egymilliárdot is nőhet az árbevétel. Az Arena4 húzóneve egyértelműen az NFL lesz, mellette a MotoGP, ami nagyon jó számokat hoz, emellett nagyon bízom az angol másodosztályú fociban, a Championshipben is.
Sok
rajongó felháborodott, amikor elkerültek az NFL-jogok a Sport Tv-től. Van
valamilyen garancia, hogy a közvetítések színvonala nem csökken?
Hasonló csomagot raktunk le a tulajdonosok elé, mint amilyen a Sport TV-é is volt. A most népszerű Trash Talknak megcsináljuk a saját változatát: Bencsics Márk és Buday Zoltán podcastjét, a 4th and Longot fejlesztjük tévéműsorrá. Sokan nem tudják elképzelni Faragó Richárd nélkül az NFL-t, de neki exkluzív szerződése van a Sport TV-vel. Viszont az ő második számú kommentátora, Kun Zsolt már itt van nálunk. A másik kommentátorunk Kerek István, egy fiatal amerikaisport-specialista, NHL-ben, NFL-ben is nagyon erős.
Hallani
lehetett együttműködésről a Westenddel
is.
Az
Arena4-en a vasárnap az NFL napja, akkor két meccs is jól nézhető időpontban van. Lesz egy élő beharangozó műsorunk, amit Árpa
Attila vezet majd, több száz
fős közönség előtt. A Westenddel épp most egyeztetünk, hogy mi legyen az
eseménnyel a járvány alatt.
NFL,
NHL, NCAA, Indycar – elég amerikanizáltnak
tűnik a felhozatal. Ez szándékos,
vagy ezeket a jogokat lehetett megvenni?
Az eredeti, négycsatornás portfóliónk, a TV4, a Story4, a Galaxy4 és a Film4 a Sanoma régi brandjein épült, ezekkel a csatornákkal a 35 fölötti nők csoportjában vagyunk erősek. Az évtizedes trend, hogy a nők tévéznek többet:
ha egy férfiakra szabott portfólióval elérsz háromszázalékos közönségarányt, annak a női verziója öt százalék fölött hoz.
Kerestük a lehetőséget, hogy mivel lehet megtalálni a fiatal férfiakat. Felnőtt egy generáció, akiknek az NFL legalább akkora esemény, mint másoknak a spanyol vagy német focibajnokság. De nemcsak az NFL van, csak ez a húzónév.
Várható, hogy más brand is debütál a csatornán, vagy egyelőre ennyi a felhozatal?
Nem
zárom ki, hogy körbenézünk még. Vannak hamarosan lejáró jogok, a német és az olasz bajnokság, a Bajnokok
Ligája, az Euópa Liga. Ugyanakkor a hangsúly most nem a vásárláson van, hanem a
meglévő portfólió erősítésén.
Nem
nagy kockázat kilépni erre a piacra? Ha jól számolom, már az Aréna4 előtt is több, mint tíz sportcsatorna volt
fogható az országban. Eltartanak ennyit a nézők?
Jóval széttagoltabb a piac, mint tíz éve volt, szóródnak a jogok, nemcsak csatornák, de a platformon közt is. Ha egy csatorna eléri a teljes lakosságban a 0,5-1 százalék közti nézettséget, az biztosan életképes. Mi itt még nem tartunk, a szint elérése attól függ, milyen gyorsan jutunk be a kábelrendszerekbe. Ha egy csatornának van két-három erős közvetítési joga, arra már lehet építeni.
Ha már közönségarány és nézettség: mit tett a járvány a piaccal? Átárazta a közvetítési díjakat? Vannak Covid-klauzulák a
szerződésekben,
ha esetleg félbeszakadna
a szezon?
Igen, az NFL-t is ilyen záradékkal vettük meg. A pontos tartalma üzleti titok, de alapvetően kétféle megközelítés van.
Az egyik, hogy pénzbeli kompenzációt ad a tulajdonos, ha idő előtt véget ér a szezon, a másik, hogy a közvetítési jog meghosszabbodik.
A régebbi szerződések közül is újratárgyaltunk párat. Ugyanakkor az egész piac konstruktív, mindenki megoldást akar találni a mostani helyzetre.
A
közvetítési díjakon érződik a túlárazottság? Pár
sportágban eléggé elszálltak
az összegek.
Érezhető, hogy buborék van a piacon. A Premier League (az első osztályú angol focibajnokság – a szerk.) jogait ezelőtt 20 évvel még 220 ezer dollárért vettük meg a Sport TV-re. Azóta sokszorosára nőtt, de így is megvan az észszerű határa annak, hogy mennyit hajlandóak kifizetni a közvetítők a brandekért. Az offline, lineáris tartalomszolgáltatás uralja a jelenlegi sportpiacot, de az árazás szempontjából szerintem a mostani a tetőzés, feljebb menni nem nagyon fog. A technikai fejlődés fogja megmutatni a tényleges piaci potenciált, azaz ha eltűnnek a közvetítők, és a fogyasztó közvetlenül, online nézheti az eseményt bárhol a világon.
Van
ingyenes modell is: a Facebook megvette a spanyol focibajnokság jogait és Indiában ingyen adja, hogy növelje a felhasználói bázist.
A Forbes.hu is megveheti a Golf Masterst, ami passzol az imázsba, és adhatja ingyen. De nem ez a fő irány. A fogyasztónak meg kell értenie, hogy a tartalomnak ára van.
Ráadásul ezek az összegek elenyészőek mondjuk a nyomtatott kiadványokhoz képest.
Egy magazin 1000 forint fölött kezdődik, mi meg eseményenként 10-20 forintokról beszélgetünk. Mehetnénk feljebb is: futballrajongóként ki ne adna 200 forintot egy Barcelona-Real Madrid meccsért? Ráadásul úgy, hogy a „bármikor választhatóság” is sokat ad az élményhez.
Borítókép: Sebestyén László