Hirtelen rengeteg cég meglátta a potenciált az origami telefonokban, amelyek új frontot nyitottak a soha véget nem érő háborúban. Most már szemmel látható a kereslet az ilyen eszközök iránt, és az előrejelzések szerint ez még csak a kezdet.
Amikor fél évtizeddel ezelőtt a boltokba kerültek a világ első hajlítható kijelzőjű telefonjai, sokan csak legyintettek. Mondván ezek is ugyanúgy elbuknak majd, mint azok a korábbi mutánsok, amelyektől azt várták, hogy szétfeszítik a korlátokat. Tény, hogy az egész frontfelülelet beborító érintőképernyő volt az utolsó olyan megoldás, amely alapjaiban rengette meg a szektort.
Ezt követően volt rengeteg pénzt felemésztő próbálkozás, de az öngyógyító hátlap ugyanúgy kudarcot vallott, mint a moduláris kialakítás, a banán alakú készülékház, a nyújtható vagy a feltekerhető készülék.
Most viszont minden jel arra utal, hogy a hajtogatható mobilokban tényleg van fantázia. És nem csupán technológiailag, hanem üzletileg is.
Ez pedig az egyik legizgalmasabb fázis talán, hiszen egy dinamikusan növekvő, de egyáltalán nem kiforrott szegmensről van szó. Számos ötletről derülhet ki, hogy életképes, még elő lehet állni komoly újdonságokkal. Az életképes innováció így kincset érhet, ebből fakadóan a frontvonalak még nem merevedtek meg.
Mit mutatnak a számok?
A TrendForce nevű piackutató cég előrejelzései szerint 2024-ben 17,8 millió ilyen készülék talál gazdára globálisan, ami a teljes piac másfél százalékát teszi. De ez csak a darabszámot illeti, hiszen a várakozások szerint idén a piac értéke eléri az 530 milliárd dollárt.
Ebből a hajlítható készülékek a Mordor Intelligence felmérése alapján 28,72 milliárd dollárral veszik ki a részüket, ez pedig már 5,5 százalékot jelent. Ennek oka az, hogy prémium felső kategóriás termékekről van szó, amelyek így lényegesen drágábbak hagyományos rokonaik jó részénél.
Az elemzők abban konszenzusra jutottak, hogy ez még csak a kezdet.
A már említett TrendForce kutatói szerint 2028-ra a darabszám tekintetében már 4,9 százalék lesz a hajtogatható modellek aránya, ami a piac értékének 12-15 százalékát is jelentheti addigra a csökkenő árak miatt. 2023 és 2024 első negyedéve között mindenesetre 49 százalékkal nőtt az értékesített termékek száma, úgyhogy a gyarapodás üteme megvan, már csak tartani kell a tempót.
Gyülekeznek a kihívók
Az origami telefonok királya a Samsung amely egy ideig egyedüliként kínált ilyen termékeket. A cég pedig továbbra is jelenleg abszolút élen járó ezen a területen, ami nem véletlen. Tavaly láttam a cég hatalmas szöuli K+F központjában, hogy milyen fontos szerepet szán e modelleknek.
Az idén bemutatott friss termékei, a Flip6 és a Fold6 a szünet nélküli fejlesztéseknek köszönhetően még jobbak, mint a korábbiak. A tesztek alapján okosabbak, kompaktabbak, tartósabbak és erősebbek.
A konszern a hajtogatható univerzumban másnál nagyobb tapasztalattal bír, ami önmagában nagy előnyt jelent. Számos olyan zsákutcába belefutott már, amit a riválisok még csak most fognak megjárni jó eséllyel.
A piaci részesedése viszont folyamatosan csökken. A tavalyi 80 százalék után 2024 nyarán globálisan már “csak” mintegy 50 százalék, ami persze még így is döbbenetesen kimagasló, és hosszabb távon talán tarthatatlan érték. Már csak azért is, mert tényleg rengeteg a kihívó, jöjjenek most a legfontosabbak!
Huawei
Kínában már piacvezető, bár az embargók, így például a Google szolgáltatások korlátozása miatt a világ többi részén nincs könnyű dolga, globálisan még így is a második legnagyobb szereplő!
A cég idén megjelent első kagylótelefonjával, és a Pocket 1 nevű készüléket igen jól fogadta a nagyközönség. A Huawei számára nagyon fontos ez a prémium kategória, úgyhogy abban biztosak lehetünk, hogy nem fogják sajnálni a fejlesztésre és a kommunikációra a pénzt.
Honor
A Huaweiről levált és önállósodott vállalat iszonyatos energiákat mozgat meg annak érdekében, hogy minden vetélytársánál könnyebb, szupervékony termékekkel rukkoljon elő. A cég egyik legfrissebb modellje már Magyarországra is megérkezett. Ez a Magic V3, amelyet én is kipróbálhattam a cég főhadiszállásán. Tényleg nagyon ígéretes darab, amely rendkívüli keskenységével hódíthat.
A TrendForce kutatásai szerint a cég egy év alatt a semmiből 4 százalékra növelte részesedését a hajlítható készülékek szegmensében. Köszönhetően annak, hogy a Magic V2 kegyetlenül jól ment tavaly Nyugat-Európában.
Xiaomi
A Xiaomi idén bemutatta első kagylótelefonját is, és villantott egy új, nagyobb méretű tablettelefont is. Ez pedig világosan jelzi, hogy a konszern is nagy figyelmet fordít a hajtogatható mobilokra. A cég ráadásul újat is tudott mutatni, hiszen akkumulátor kapacitás, és üzemidő terén a friss modellek szintet léptek.
Így pedig jobban teljesítenek a konkurenseknél ebben az igen fontos versenyszámban, ami akár vásárlási döntéseket is befolyásoló tényező is lehet. Ez tipikus példa arra, hogy itt még tényleg komoly, hasznos és látványos innovációkkal előrukkolni.
Motorola
Bár már kínai tulajdonban van, a név még mindig igen jól cseng az Egyesült Államokban. Ezt bizonyítja az is, hogy a cég tavaly bemutatott hajtogatható telefonja, az általunk is kipróbált Razr 40 Ultra tarolt Észak-Amerikában.
Ennek hála a konszern 6,2 százalékot harapott ki a tortából, ami kimagasló eredmény egy olyan márkától, amely éveken keresztül csak gyatra eredményeivel tudta felhívni magára a figyelmet. A cég pedig nem lassít tempón. A nyár közepén mutatta be az új Razr 50 kagylótelefont, amely már végre vízálló és minden korábbinál karcsúbb. A tesztek alapján egy kifejezetten ígéretes darab.
Google
Az első hajlítható Google Pixelt tavaly dobták piacra, de a világot nem váltotta meg. Viszont az amerikai cégnél érezhetően bíznak ebben a vonalban, hiszen 2024 augusztusának elején bemutatkozott egy új készülék.
A Google Pixel 9 Pro Fold nagy extrája állítólag a rendkívül fejlett mesterséges intelligencia támogatás lesz. Tehát az amerikai cég nem a komponensekkel, vagy kialakításban akar újat húzni, hanem szoftveresen. Ami pedig azt jelzi, hogy számos irányba lehet terjeszkedni még.
Apple?
Őrület de igaz. Az Apple egy ilyen trendi, és parádés erődemonstrációs lehetőségből a jelek szerint kimarad. A cég vezetése egyelőre nem lát potenciált a hajlítható készülékekben, és a tervek szerint az első ilyen almás modell legkorábban nem is jövőre, hanem csak 2026-ban érkezhet.
Van értelme a hajtogatható telefonoknak?
Mostanra a gyermekbetegségek jó részét sikerült leküzdeni. Tehát megoldották, hogy ne szakadjon a képernyő, a zsanér stabilan tartson, és a kosz se jusson be az érzékeny mechanikájú készülékházba.
A hajtogatható modellek viszont számos előny mellett hátrányokkal is rendelkeznek tradicionális kialakítású rokonaikhoz képest. Ezért azokat sohasem fogják teljesen kiszorítani, legalábbis a jelenlegi formájukban biztos, hogy nem. De az is tény, hogy e modellek térhódítása megállíthatatlannak tűnik, és ebből fakadóan alapvetően rendezhetik át az erőviszonyokat ebben a telefonos iparágban.