A tehenek, vagyis a tejtermékek és a vaj ellen intézett nemtelen támadásnak tartja az egyik margaringyártó reklámját a Tej Terméktanács és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Mi történt? A hazai állati termékpályát érte támadás azzal, hogy az egyik margaringyártó legújabb reklámkampányában arra buzdít, hogy hagyjuk békén a teheneket – vagyis angolul: skip the cow. A Forbes.hu-nak is elküldött közleményükben arra szólítják meg – az általuk meg nem nevezett – Ramát, haladéktalanul függessze fel marketingkampányát és a említett elemeket távolítsa el a reklámfelületekről.
Mi ezzel a baj? Szerintük ezek a szlogenek, valamint a reklámban használt megjelenítések alkalmasak arra, hogy az állattartás és a tejtermelés irányában meglévő fogyasztói bizalom megrendüljön.
A megtévesztő terméknevek, csomagolások és a gyakran olvasható, a tejtermékeket negatív fényben feltüntető információk olyan fogyasztókat is eltéríthetnek a tejtermékek fogyasztásától, akiknek nincs konkrét (egészségügyi, morális) problémájuk a tejtermékek fogyasztásával kapcsolatban – írják.
Milyen szabályok érvényesek a vaj-margarin reklámozásra? A jelenlegi európai uniós és hazai törvényi szabályozást sérti, ha kizárólag a tejtermékek számára fenntartott „vaj” jelölést a forgalmazás vagy a reklámozás során egy tisztán növényi termék megjelölésére használnak, még ha e jelöléseket a szóban forgó termék növényi eredetét jelző magyarázó vagy leíró toldatokkal egészítik is ki.
Az sem szabályos, amikor egy nyilvánvalóan tejet, tejzsírt, tej- vagy savóport, és így tejcukrot nyomokban sem tartalmazó készítményt nagy méretű „laktózmentes” felirattal promótálnak.
Mi a különbség? Míg a margarin a huszadik század elején feltalált ipari termék, melyet eleinte a sertészsír pótlására dobtak piacra, a vaj az emberiség egyik legrégibb állati zsiradékból, hagyományos módon előállított élelmiszere. Zsírban oldódó vitaminok, valamint nátrium, kálium, kalcium, magnézium és foszfor forrása.