Az amerikai kis-és középvállalkozások húsz százaléka elbukik az első két évben. Ez azt jelenti, hogy egy az ötből még a legelején lehúzza a rolót. Ha időben észrevesszük, talán elkerülhető a csőd.
A forbes.com egy Small Business Administration- féle elemzésből összegyűjtötte a leggyakoribb hét tényezőt, ami előrejelezheti, hogy az üzleted bajban van. Légy készenlétben és ne tévesszen meg a kezdeti fellendülés, így könnyebben elkerülhető a hirtelen hanyatlás.
Magas fluktuáció
Ha az alkalmazottaid hullanak, mint a legyek, érdemes lehet dolgozni a bizniszed munkaerő-megtartó képességén. Igen, a kollégák jönnek-mennek, ez az élet része, de egy bizonyos szint fölött már feltűnik, hogy valami nincs rendben. A felmérésben a tulajdonosok 87 százaléka nyilatkozott arról, hogy a megtartóképességük fejlesztésével fejlődött az üzletük is.
Mit tehetsz? Pörgesd fel a munkáltatói márkádat, ebben segítségedre lehet a bónuszrendszer bevezetése, a munkakörnyezet javítása, csapatépítő tevékenységek, szóbeli elismerés és előrelépési lehetőségek tisztázása.
Apadó cash flow
A profit segít, hogy sikerre vidd a vállalkozásod, de a tőke biztosítja az alapokat. Ha úgy látod, apad a cash flow-d, végezz egy kis kutatást: túl magasak az áraid? Túl alacsonyak? Nem a megfelelő közönséget célzod?
A házi feladat mellett nézd meg, mire költesz többet, mint kellene, folyamatosan vezesd a cash flow-t, akár egy könyvelőszoftverre is beruházhatsz, ami elvégzi helyetted a nehéz matekot.
Folyamatos tűzoltás
Ha úgy érzed, akármerre fordulsz újabb és újabb problémával találod szemben magad, és a napi munkaidőd másból sem áll, csak apró tüzek eloltásából, az üzleted valószínűleg rossz úton jár.
Nem a vállalkozói élettel járó természetes problémákra gondolunk, hanem arra, ha úgy érzed, rád omlana a vár, ha nem tartanád a hátaddal.
Keresd meg a problémák gyökerét, ezek gyakran az üzletstratégiában keresendők. Tervezd meg, hogyan tudod személyre szabni és hosszú távon kitartani a megoldásuk mellett.
Csökkenő bevétel
Ha az elkerülhetetlen “lassú időszak” már egy éve tart, tedd fel magadnak a kérdést, biztos természetes jelenség-e, ami történik. Ha eltűnnek a vásárlók és ügyfelek, a bevétel is csökken. Ha ezt a mintát észreveszed a vállalkozásodban, kérj visszajelzést a felhasználóktól, tervezz promóciókat és akciókat, növeld a hirdetéseket vagy egyszerűen ismerd meg jobban a közösséget, ahol tevékenykedsz.
Eltűnt a szenvedély
Idézd fel, milyen volt, amikor elkezdted építeni az üzletet, mennyi energiát hajlandó voltál áldozni a sikeréért. Ha már nem érzed ezt, változtatnod kell, mert szenvedély nélkül nem lehet sikeres üzletet építeni.
Gondold át a jövőt és a helyed benne, idézd fel a régi motivációkat és keress újakat, ha tudsz.
Ha nem, gondold meg, hogy átadod-e a helyed másnak vagy eladod az üzletedet.
Ugyanazokat a hibákat követed el
Óriási piroslámpa, ha mindig ugyanabba a hibába esel a vállalkozásod fejlesztésekor. Jelentheti, hogy felelőtlenül állsz a problémákhoz, de azt is, hogy csak rossz utat választasz. Fejtsd vissza az utadat, keresd meg, mikor és miért választottál rossz megoldást, változtass, aztán engedd el a régi hibákat.
Az emberek nem ismerik a vállalkozásod
A szájról szájra terjedő hírnév nagyon fontos alapköve a márkád erősségének. Ha túl nagy a csend körülötted, biztosra veheted, hogy senki nem meséli a barátainak, milyen jó helyen járt a hétvégén, így ideje változtatnod. Ismerd meg jobban a jelenlegi és potenciális vásárlóidat. Miért nem beszélnek rólad? Talán valami negatívat hallottak? Rossz tapasztalatuk volt? Kérdezz és jegyzetelj!
Manapság a leghatékonyabb eszköz a márkád építésére, ha pozitív értékeléseket kapsz a különböző online felületeken.
Biztasd erre a vásárlóidat apró ajándékokkal és figyelemmel, és használd a pozitív értékeléseket, öt csillagokat a hirdetéseidben.
Borítókép: Nik Shuliahin // Unsplash