Az automatizációval gondok lesznek, az Y-generációt meg kell érteni, a digitalizáció elkerülhetetlen. CEO-k válaszoltak a KPMG-nek arra, milyen kihívásokkal kell szembenézniük. A legtöbbek szerint saját cégük – országtól függetlenül – tud majd növekedni a következő három évben, a globális gazdasági növekedésben is hisznek, viszont óvatosabbak, mint a közgazdászok.
A KMPG 11 országban 1300 cégvezetőt (magyar nincs köztük, néhány kiemeltet itt lehet megnézni) kérdezett meg arról, milyennek látják a jövőt. A globális elemzést budapesti irodájában külön sajtóeseményen értékelte többek között Robert Stöllinger, a KPMG Magyarország vezérigazgatója.
Míg a közgazdászok 4-4,5 százalékos növekedést várnak (globálisan), a cégvezetők nem ennyire optimisták, de azért 2 százalékot ők is bemondanak 2018-ra. Saját cégükkel kapcsolatban viszont optimisták a CEO-k: kilencven százalékuk szerint a következő három évben tudnak majd növekedni. 55 százalék szerint ez maximum kétszázalékos növekedés lesz, 42 százalék számít ennél többre, 10 százalék felettire pedig nulla százalék számít (saját cégére nézve).
Robert Stöllinger szerint a közgazdászok és cégvezetők közötti különbség abból adódhat, hogy a cégvezetők a közgazdászoknál pontosabban látják, mivel kell szembenézniük a jövőben. A CEO-k optimizmusától tart egy kicsit: szerinte ez talán túlzott is, az összeomlás előtt is így volt. A most ismertetett felmérés szerint az amerikaiak a legoptimistábbak (88 százalék), a németek a legpesszimistábbak (61 százalék). A legnagyobb a változás az olaszoknál: 2017-ben még 92 százalékuk látta optimistán a következő három évet, 2018-ban már csak 64 százalékuk.
A növekedés legnagyobb gátjának a CEO-k globálisan a földrajzi alapú működéshez való visszatérést látják
Ez a körülírás a protekcionista gazdaságpolitikát folytató országokat jelenti, ami fájhat a multinacionális cégeknek. Említik az erősödő nacionalizmust, a Brexitet és az USA vámpolitikáját is. Országonként azért van eltérés: az USA-ban a kibertámadásoktól félnek a legjobban, míg Kínában a globális felmelegedést látják a legerősebb növekedésgátló tényezőnek.
Nőnek az informatikai költségek
A cégvezetők szerint a legnagyobb kihívást pont olyan dolgok jelentik, amire átlagemberként is gondolnánk manapság, nincs meglepetés a listában. Az egyik a kiberbiztonság: a megkérdezett CEO-k fele szerint készült fel a cégük, az informatikai vezetőknek viszont már csak 21 százaléka gondolja azt, hogy képesek kivédeni a támadásokat. Aggasztó, hogy iparági lebontásban az autóipar gondolja úgy, hogy legkevésbé felkészült (41 százalék) – miközben nemcsak küszöbön vannak az önvezető autók, de egyre több az egymással kommunikáló, mindenféle digitális rendszerekkel dolgozó jármű is.
Mivel amúgy is mindent letarol a digitalizáció, a cégeknek folyamatosan nő az informatikai költsége, erre rátesz egy lapáttal, hogy most már biztonsági szempontból is vizsgálni kell mindent, mielőtt elkezdik alkalmazni. Európában ez most főleg látható: a GDPR miatt a CEO-k úgy élik meg, hogy feladataik közé tartozik az érzékeny ügyféladatok védelme – ami nem könnyű, közben pedig egyre több üzlet épül kifejezetten adatokra.
A digitalizáció növekedésével együtt jár az is, hogy egyre magasabbra kell delegálni ehhez tartozó feladatokat. A KPMG felmérése szerint a CEO-k nem külön erre a feladatra nevez ki vezetőket – már neve is van: Chief Digital (Transformation) Office –, hanem ő maga kezdi el felvenni ezeket a feladatokat. 71 százalékuk szerint felkészültek a váltásra, de 51 százalékuk szerint a boardok nem teljesíthető megtérüléseket várnak a digitális beruházásoktzól.
Jön az automatizáció, de nem örülünk
Nagy változásokat hozhat még az automatizáció, aminek nehezen felmérhetők előre a hatásai (gondoljunk csak Elon Musk Tesla-gyárára, ahol a túl sok robot végül nem sült el jól, rontotta a termelékenységet).
A CEO-k is úgy gondolják, hogy az automatizáció nem egyértelműen pozitív dolog, hanem szerkezeti változás (azt nem gondolják, hogy radikálisan csökkenne a munkahelyek száma), aminek nehéz lesz megfelelni – ez ugyanolyan probléma, mint a magyar piacon a munkaerő-hiány. 61 százalékuk szerint a mesterséges intelligencia több munkahelyet teremt majd, mint amennyit elvesz, arra készülnek, hogy felfejlesztik munkavállalóik tudását ehhez.
Itt az Y
A másik nagy terület, amit a cégvezetők megjelölnek a generációváltás, a fogyasztók és a munkavállalók között is. A CEO-k szerint teljesen megváltoztak a fogyasztói igények, ezekhez kell igazítani a cégeket – ráadásul minden országonként eltérő, helyi adottságokhoz kell alkalmazkodni.
A felmérés szerint a CEO-k aggódnak, hogy a bizniszük nem tudja tartani a tempót ebben a kérdésben: 45 százalékuk szerint a cégük nem érti az Y-generációt, nem érti, miben különböznek idősebb fogyasztóiktól. Ebben a témában a hollandok érzik magukat a legfelkészültebbnek (56 százalék), a japánok a legkevésbé (35 százalék). A leggyakoribb válaszok szerint azok lesznek a holnap legsikeresebb vállalatai, akik „ma figyelik, mi kell az Y-generációnak”, és ami az Y-onoknak jó lesz, jó lesz a cégüknek is.