Digitális átállás, kibertámadások, mesterséges intelligencia – öt fontos gondolat az IBM varsói konferenciájáról.
Hosszú idő után újra Varsóban gyűltek össze a régió vezető technológiai vállalatainak képviselői: az IBM Think november elején tartott konferenciáján a digitális transzformáció kérdéseit és kihívásait vitatták meg a résztvevőkkel. Íme az öt legfontosabb gondolat, ami segíthet az átállás felgyorsításában. Mert az elindítás már nem kérdés: a technológiai megoldások céltudatos alkalmazása alapvető versenyelőnyhöz juttathat.
Mi az az IBM Think?
Az IBM Think egy több városban megrendezett beszélgetéssorozat a digitális transzformáció és az ehhez kapcsolódó forró témák – hibrid felhő-szolgáltatások, mesterséges intelligencia, kiberbiztonság, üzleti modernizáció – bemutatására és megvitatására. A Think november elején, Varsóba látogatott, ahol az IBM vezetői és regionális ügyfelei mutatták be a digitalizáció főbb kérdéseit és legjobb gyakorlatait a vállalat megoldásain keresztül. Az IBM jelenlegi és leendő ügyfeleinek szóló konferenciáján a vállalat meghívására vettünk részt.
Az esemény az iparági kihívások és regionális megoldások megismerése mellett arra is kiemelkedően jó emlékeztető volt, hogy habár a nagyvállalat szinte teljesen elbújt a „hagyományos” vásárlók szeme elől (az utóbbi évtizedekben a business-to-consumer modell kevésbé hangsúlyos irányvonalát szinte teljesen átvette a vállalati ügyfeleknek értékesített megoldások portfóliója), az üzleti, digitális megoldások szolgáltatásában továbbra is az egyik legaktívabb vállalat a világon. És annak ellenére, hogy a horizontális kék csíkokból kirajzolódó három nagy betűvel már közvetlenül ritkán találkozunk, a vállalat szerint találmányaikkal naponta átlagosan harmincegyszer érintkezünk – például a közlekedési lámpák fényváltásába beépített algoritmusokon vagy a vonalkód-rendszeren keresztül.
1. Ha lemaradsz, kimaradsz
„Emlékszem, egyszer bementem a munkahelyemre, és kértem, hogy nyomtassák ki nekem a főkönyvet. Képtelenek voltak rá” – kezdi nevetve az IBM Think első beszélgetését tizenéves anekdotájával Monika Godzińska, a Bank BPH pénzügyi vezetője. Hihetetlen mértékben változott a bankok digitális felkészültsége az elmúlt huszonpár évben, teszi hozzá, és talán nehéz elképzelni, de ugyanígy nézhetünk majd vissza a jelenlegi működésünkre tíz-húsz év múlva: ekkor már teljesen máshogy fognak működni a pénzügyi intézmények, mint ahogy azt ma teszik. „Céltudatosan kell a technológia világa felé mozdulnunk, és mi erre is mozdulunk” – mondja.
Az, hogy erre kell mozdulni, azonban már egyáltalán nem kérdés. Adam Góral, az Assecco igazgatóságának elnöke szerint a digitális migráció és a technológia vállalati struktúrába ágyazottsága az alapvető versenyelőnyt teszi lehetővé:
aki ebből kimarad, cége vesztét is okozhatja.
2. Hiába van adatod, ha az nem strukturált
A részvétel így nem kérdés, amit szinte minden nagyvállalat felismert már a világon: mindenki a digitális transzformáció útjára lépett, viszont az továbbra is kihívásokat okozhat, hogy milyen ütemben (és mekkora erőforrások felhasználásával) történik a transzformáció. Ahhoz, hogy az automatizáció és a mesterséges intelligencia előnyeit minél hatékonyabban – és minél előbb – kihasználhassa egy szervezet, felkészültnek kell lennie a váltásra.
A felkészültség fő pontjait Harley Davis, az IBM Automation France Lab vezetője mutatja be a Think színpadán: a legfőbb kérdések természetesen az adatokhoz, azok gyűjtéséhez, strukturálásához és kezeléséhez kapcsolódnak. Adatod ugyanis hiában van (mint mindenkinek), ha nem a megfelelő folyamatokkal támasztod alá annak gyűjtését: a megfelelő, strukturált adatarchitektúra kiépítése az első lépés az automatizáció és a mesterséges intelligencia felé.
A másik kulcskérdés a folyamatok felkészültsége: a megfelelően követhető és struktúrált lépésekből álló folyamatrendszer a digitalizáció egyik legfontosabb alapkövetelménye.
3. A munkaerőhiány még probléma, de épp ettől menekülhetsz előre
Az adatok és folyamatok felkészültsége mellett hatalmas kihívást jelent a megfelelő munkaerő hiánya, mondja Piotr Grzegorski, az NTT Data Business Solutions lengyelországi üzletágának vezetője. Előnyös, hogy szinte mindegyik nagyvállalat felismerte a digitalizációban rejlő alapvető versenyelőny lehetőségét, azonban pont emiatt már nem az a kérdés, hogy hogyan szerezzenek új ügyfelet a digitális transzformációt segítő tanácsadó cégek: sokkal inkább az a probléma, hogy milyen munkaerővel lássák el őket? Az elmúlt pár év alatt, a járványhelyzetnek köszönhetően igencsak felgyorsult digitális áttálás üteméhez a világ összes országában hiányoznak a munkavállalók, ami lassítja magát a transzformációt.
Ugyanakkor a munkaerőhiány nem szabad, hogy megállítsa az átállást, hiszen az automatizáció pont ennek a problémának a kiiktatását is segíti – ahogy azt a Forbes Tech Summit színpadán Haidekker Istán is hangsúlyozta.
4. Hiú remény kívül tartanod a kibertámadásokat. Már bent vannak
Már a legelső gondolattal alapvető hibát követnek el a nagyvállalatok a kibertámadásokkal kapcsolatban, mondja az IBM Think színpadán Dimple Ahluwalia, az IBM Security Services Software globális vezetője: azt hiszik, hogy a támadásokat meg tudják állítani. „Most egy meglepő gondolatot fogok mondani. Adjátok fel. Nem fogjátok a világ összes támadását kivédeni, sőt, a támadók már bent vannak.”
Ahluwalia szerint a kibertámadásokkal kapcsolatos hozzáállást alapvetően kéne megváltoztatni a vállalatok technológiai-biztonsági vezetőinek. Számítani kell a támadásra, és fel kell készülni a harcra, amit csak a fenyegetések aktív nyomozásával és vadászatával tudnak a cégek megoldani. Ez a preventív helyett proaktív hozzáállás segíthet abban, hogy minimálisra csökkenthessük a károkat egy-egy sikeres külső támadás esetén.
5. Adat nélkül nem leszel fenntartható
A Forbest idézi az IBM varsói eseményén Ludovica Scarfi, az IBM Envizi globális értékesítési vezetője, ahogy a színpadra lép. „A magazin kutatásai szerint a nagyvállalatok vezetőinek nagyjából 90 százaléka tartja fontosnak a fenntarthatóságot, de kevesebb mint kétharmaduk jut is el odáig, hogy valóban az implementáció útjára lépjen” – mondja Scarfi, aki szerint ez sokkal inkább tudható be a megfelelő adatkörnyezet kialakításának, mint a vezetők elkötelezettségének. Az IBM kutatásai szerint ugyanis a fenntartható vállalásokat megvalósítani próbáló vállalatok nagyjából kétötöde kiemelkedő nehézségként tekinti azok monitorozását.
Jól strukturált adatok hiányában a célkitűzések tisztasága és a folyamatok eredményeinek visszakövetése kvázi lehetetlen megoldás, ezért az adatkezelés és folyamatmenedzsment fontos pillére a fenntarthatósági törekvéseknek.