A friss előzménysorozatért felelős Amazon után a legendás filmtrilógia stúdiója, a Warner is visszaszáll a buliba új filmeket készíteni minden idők egyik legfontosabb fantasyjéhez. Most akkor ki lesz a Gyűrűk Ura?
Februárban jelentette be a Warner Bros. Discovery médiaóriás, hogy a New Line Cinema stúdióval, valamint a filmes jogokat birtokló Embracer csoporttal karöltve tér vissza és melegíti fel A Gyűrűk Ura mozis univerzumát. A többéves szerződésnek köszönhetően új filmekkel rukkol elő – nemcsak a Tolkien-rajongók, de persze a részvényesek örömére is. Elvégre a hírt az utolsó negyedéves pénzügyi eredmények ismertetéséhez és 2,1 milliárd dolláros veszteségükhöz időzítette a cég.
Ami azonban ronthatja a rajongók szájízét, hogy a The Hollywood Reporter értesülései szerint a stúdió hatalmas moziverzumot akar építeni.
Olyat, ami akár olyan franchise-okkal is felveheti a versenyt, mint a Star Wars vagy a Marvel, ahol az elmúlt évek szintén az összefüggő, filmes-tévés univerzumok építgetésének jegyében teltek.
Hol rossz még a szájíz? Hát az Amazonnál, persze. Az e-kereskedelmi titán egyre aktívabb szórakoztatóipari részlege nem kevesebb mint egymilliárd dollárból hozta tető alá a világ eddigi legdrágább tévés sorozatát, a szintén Tolkien-világból építkező A hatalom gyűrűit.
Az Amazon a Trónok harca előzménysorozata, a meglepően jól sikerült Sárkányok háza után már direkt versenytársként tekinthet a Warnerre, éz ez egyelőre egyiküknek sem tűnhet túl könnyed rivalizálásnak. Igen ám, de a Warnernek ott a titkos fegyvere – ha beveti, jelentős előnyre tehet szert a Középföldéért vívott csatában.
Most akkor kinél milyen Gyűrűk Ura-jogok is vannak?
A J. R. R. Tolkien-alkotta világ történelménél talán már csak annak jogtulajdoni hálózatát nehezebb átlátni. A felvásárlások, filmes-sorozatos-videójátékos adaptációk licenceit az elejétől kezdve nem fogjuk most végigmesélni. De az előző egy év történései remek módon példázzák a jogviták összefonódottságát és egyben határvonalait.
A tavalyi év egyik legnagyobb horderejű jogvásárlási üzletét épp a Tolkien-világgal kapcsolatosan indította el a Saul Zaentz Co. A Középfölde-jogokat (köztük A Gyűrűk Ura és A hobbit megfilmesítési, videójátékos, élő eseményes, valamint vidámparkos jogait) birtokló Zaentz 2022. februárjában jelentette be: potom 2 milliárd dollár körüli összegért szívesen megválna a hollywoodi aranybányának ígérkező tulajdontól.
De hát a filmes jogok nem A Gyűrűk Ura-trilógiát és A hobbitot megfilmesítő Warner-New Line Cinema párosnál vannak? Igen is, meg nem is. A stúdió ugyan hat filmet tényleg sikerre vihetett, a Zaentz a licencek elévülésére hivatkozott. Mondván: mivel a Warner nem foglalkozott aktívan azzal, hogy új Gyűrűk Ura-filmeket adaptáljon nagy vászonra, szerintük a jogok visszaszálltak az eredeti tulajdonosukra.
A két vállalat hosszú pereskedési csatában vívott harcot a jogokért, méghozzá nem először. A 2000-es évek elején még az eredeti filmtrilógia után járó profitért ment a jogvita, amibe külön perként egy harmadik fél, a könyvek jogait menedzselő Tolkien Estate is beszállt, sőt még az első film után járó fizetéséért koslató rendező, a többszörös Oscar-díjas Peter Jackson is.
A Warner, hogy a Gyűrűk Ura és A hobbit karaktereinek, történetének jogait megtarthassa, mintegy kiskapuként még egy animációs mozifilmet is bejelentett The War of the Rohirrim alcímmel. Ezt a Zaentz a pereskedés közben nem fogadta el, és a Warner később felfüggesztette a film munkálatait.
Egy új remény – az Embracer közbelép
A Zaentz és a Warner viharos kapcsolatának végül a jogok tulajdoncseréje vetett véget. A 2022 eleji bejelentés után (amit a Zaentz gondosan megtervezett, hiszen az Amazon-sorozat érkezése körüli hájp jelentősen felverhette a tulajdonjog árcéduláját) augusztus közepén érkezett a hír: a Tolkien-életmű jogait kezelő Middle-earth Enterprises új tulajdonosa a svéd videójáték- és médiakonglomerátum, az Embracer csoport. A bejelentés során a vételárat nem hozták nyilvánosságra, de egyes iparági források szerint a korábban említett kétmilliárd dollár körül mozoghatott.
A svéd Embracer dobása hatalmas meglepetésként érte a szakmát. Sokan hollywoodi vállalatot vártak a Middle-earth Enterprises élére, még többen talán az Amazon felé tekintgettek. A hatalom gyűrűi bemutatása előtti napokban egy ilyen hír végérvényesen letarolta volna a cégóriás stúdiójának, az Amazon Studios károgóit. Ezen túl hatalmas stratégiai lehetőséget nyújtott volna A Gyűrűk Urát állítólag szívügyeként kezelő dollármilliárdos, Jeff Bezos cégének is ahhoz, hogy milliárddolláros sorozatuk csak a belépő lehessen majd újabb Gyűrűk Ura-tartalmak felé. Minden bizonnyal jelentősen több feliratkozót sikerült volna ezzel maguk mellé állítaniuk.
Az Amazon viszont nemcsak hogy kihagyta a ziccert, de lassacskán egy számára rémálom-forgatókönyv megvalósulását követheti külső szemmel. Az Embracer ugyanis a jogelőddel ellentétben (és nevéhez, a „felkarolóhoz” híven) bizalmas kapcsolatba került a közben szépen lassan átalakuló Warner új vezetőségével, ennek eredményeként jelentették be a múlt héten többéves együttműködésüket és az új Gyűrűk Ura-filmek érkezését.
Miért fázhatnak az Amazonnál ettől a hírtől?
Hogy ezt tudjuk, fontos még egy picit a jogkörök tájékán szaglászni – és megismerni, mit is tulajdonol az Amazon. Bezos cégóriása 2017-ben a könyvek jogait birtokló Tolkien Estate-től, a könyveket kiadó HarperCollinstól és (a sors fintoraként) a Warner Brostól vásárolta meg az író világának egy kisebb szeletét. Ez a kisebb szelet Tolkien Középfölde-történetének Másodkorát jelenti. A Gyűrűk Ura-világhoz kapcsolódó háttértörténet szerint a 3 441 évet felölelő korszak a sötét Morgoth bukásával kezdődik – és Szauron első bukásával ér véget.
A Warnert illető jogok ezzel ellentétben már a Harmadkor periódusához tartoznak. Ez az időszak dolgozza fel a közönségkedvenc karakterek, mint például Gandalf, Aragorn és a hobbitok történetét, az Egy Gyűrűért vívott háborút és A hobbit című könyv eseményeit is.
Már ez alapból kellemetlen helyzetbe hozza az Amazont. Tolkien a Másodkorról ugyanis vajmi keveset írt, a konfliktusok hordereje az eredeti két történethez (A Gyűrűk Ura és a Hobbit-könyvekhez) képest pedig egyértelműen másodlagos szerepet kapott.
Mindeközben a stúdiónak a kiújult versenytársi szerep miatt különösen kell figyelnie arra, hogy milyen irányba, milyen elemekkel tűzdelve terelgeti A hatalom gyűrűi című előzménysorozatát, amihez korábban ötvenórás, azaz nagyjából öt évados játékidőt vállalt a rajongók felé. Az Amazon ugyanis kreatív döntéseivel előszeretettel próbálná elmosni a határt a két, különálló franchise között. A sorozat főcímzenéjére például az eredeti trilógia brilliáns kottáit szerző Howard Shore-t kérte fel.
Kérdés, hogy így végigviszik-e az eredeti terveket
A fejfájást kiváltó fő okok másika A hatalom gyűrűinek fogadtatása. A második évad forgatásába az első részek debütálása után egyből fejest ugró Amazon Studios eddig elismerően nyilatkozott a streamingplatform számairól. Az Amazon szerint A hatalom gyűrűi a legnézettebb műsora, legalább százmilliós nézőszámával és a toplistájukon következő négy sorozatot együttvéve leköröző új feliratkozói érdeklődéssel egyértelmű siker. Ugyanakkor a kritikai és rajongói konszenzus nem fogadta túl kellemesen a történetvezetés megoldásait.
A sorozatért felelő Patrick McKay és J.D. Payne be is ismerte, hogy tényleg nem indult zökkenőmentesen a sorozat, a rajongókat nyugtatva egy jobb, nagyobb második évadot ígérnek. Azonban kérdéses, hogy ez változtat-e a sorozat megítélésén. És ha nem, akkor valóban végigviszik-e ötévados, több milliárd dollárt igénylő tervüket. Főleg, ha közben az új versenytárs árnyéka is rájuk vetül, aminek sikeresebb próbálkozásai eltörpíthetik az Amazon ténykedését.
Egy franchise mind felett
A kissé émelyítő Disney-Star Wars példától eltekintve a Warner pole-pozícióból indul a győzelemért. Az ismert-kedvelt Harmadkor feldolgozásának jogai, valamint a kritikai- és kasszasikerként ismert eredeti filmtrilógia hagyatékának őrzőjeként veszi fel a kesztyűt az Amazonnal szemben. És nagyon úgy néz ki, hogy még egy irtózatosan fontos fegyvertényt tudhat maga mellett: Peter Jacksont.
A 17 Oscar-díjat bezsákoló eredeti, majd a Hobbit-trilógiát rendező Jacksonnál és két elismert írótársánál, Fran Walshnál és Philippa Boyensnél korábban az Amazon is udvarolt. Azonban az időközben az Amazon Studios élére érkező új vezetők megszakították végül a tárgyalási folyamatokat, Jacksonék pedig egyetlen forgatókönyvet sem láthattak. Sőt, a THR értesülései szerint kifejezetten frusztráltan fogadták, hogy sokan tévesen hozzájuk kapcsolták az új sorozatot is.
A lap most úgy tudja, Jackson és Walsh jelenleg is beszélgetéseket folytat a Warner-New Line stúdiópárossal.
Jacksonék leigazolása hatalmas fór lenne a Warner számára, tulajdonképpen az ő szakértelmüknek köszönhetően lett a világ egyik legnagyobb kritikai és kommerciális sikere A Gyűrűk Ura. A trilógia befejező része, A király visszatér mind a tizenegy Oscar-jelölését díjra váltotta, ezzel pedig a Ben Hur és a Titanic mellett abszolút rekorderként írta be magát a filmtörténelembe. A három mozi ráadásul elég szépen fialt a Warner-New Line párosnak. 281 millió dollár büdzsé mellett 2,99 milliárd dollár bevétellel futottak 2001-2003 között.
A Warnernél is lesz fejvakarás
Csakhogy Peter Jackson neve korántsem garancia a sikerre. A Hobbit-filmek rendezésével kapcsolatosan eredetileg vonakodó, majd a derekát mégis beadó rendező-producer második trilógiáját már közel sem fogadta olyan lelkesedéssel sem a közönség sem a kritika. Bár a bukás távol állt a 2012-2014 között debütáló filmektől, nyereségességük már jelentősen visszaesett: a Hobbit-trilógia nagyjából 745 milliós büdzsével hozott 2,93 milliárd dollárt (figyelmen kívül hagyva tizenvalahány év inflációt, vagy a 3D-s vetítések magasabb jegyárait). Ráadásul a lehangolóbb kritikák mellett egyetlen Oscar-szobrocskát sem vitt haza a trilógia.
A Warnernek még egy problémával szembe kell néznie. Nevezetesen, hogy a kiterjedt, de előzményhistóriával mégsem bekorlátozott Star Warsszal vagy a rendkívül sok adaptálható anyagot birtokló Marvellel ellentétben a Tolkien-világ végletekig menő részletessége a már megfilmesített két fő sztorit hivatott támogatni.
Bármifajta eltérés az alapanyagtól a drágaságuk védelmébe habzó szájjal kelő rajongók hadával fenyeget.