Ahogy Európa és Ázsia járműgyárai közül többen újra elindították a termelést, többhetes leállás után a magyar üzemek is az újranyitást fontolgatják, sőt, néhányan már léptek is. Közvetlenül is több tízezer ember munkahelyéről, a magyar ipar legfontosabb pilléréről beszélünk. Aktuális pillanatkép.
A legtöbb hazai autógyár március 18-20-án húzta be a satuféket, akkori terveik szerint kéthetes átmeneti leállásról döntöttek. A hetek múltak, a kettőből három vagy négy lett, és csak most, húsvét után látszik annak halvány jele, hogy többen veszik a bátorságukat és ha fokozatosan is, de újra elindítják a termelést.
Ez abból a szempontból kiemelt jelentőségű, hogy a járműgyártás messze a hazai ipar legfontosabb pillére, a beszállítói kört is ideértve összesen körülbelül 170 ezer embert foglalkoztat. Nagyjából a GDP 5 százalékát, a teljes export 20 százalékát kitevő szektorról beszélünk.
Az ország gazdasági teljesítménye szempontjából tehát nagyon nem mindegy, hogy hány hétig tart szükségszerű és egészségügyi szempontból egyébként teljesen indokolt leállásuk.
Audi, Győr – Dolgozók száma: kb. 13 ezer fő
A győri gyár április 14-én fokozatosan újrakezdte a termelést, a cég tájékoztatása szerint különböző óvintézkedések mellett: sűrítették például a dolgozókat szállító szerződéses buszjáratok számát, és új szabályokat léptettek életbe a távolságtartásra vonatkozóan. Mindenki oktatáson esik, esett át, mielőtt újra munkába áll, a dolgozók maszkot kapnak, és előre csomagolt meleg ételt.
Opel, Szentgotthárd – Dolgozók száma: kb. 830 fő
Nincs még pontos dátum az újraindulásra, de a vállalat mai bejelentése szerint készen állnak, és ezt az üzemi tanács, a szakszervezetek és a munkavédelmi képviselők is támogatják. A megfelelő egészségvédelmi intézkedéseket a március 18-i leállás óta megtették, újraindítás után napi szinten osztana majd higiéniai maszkokat, jelölik és betartatják a biztonságos távolságot, nyitva tartják a munkaállomásokon és a pihenőhelyeken az ajtókat (kivéve a tűzvédelmi ajtókat), kiküszöbölték a kilincsek érintésének szükségességét, fokozottan tisztítják a szerszámokat és munkafelületeket, „pihentetik” a beérkező alkatrészeket, és úgy ütemezik a műszakváltásokat, hogy a más műszakokban dolgozók ne találkozzanak egymással.
Inter Traction Electrics, Debrecen – Dolgozók száma: kb. 120 fő
A talán kevéssé ismert, az autógyáraknál lényegesen kisebb debreceni üzem buszokat gyárt, és a március 23-i kéthetes leállás után elsőként az iparágban április 9-én már újra is nyitott. Itt gyártják a kecskeméti megrendelésre épülő Mercedes-Benz Reform 500 LE típusú buszokat, és itt szerelik össze a Mercedes-Benz Conecto Next Generation autóbuszokat is.
Suzuki, Esztergom – Dolgozók száma: kb. 3200 fő
A Suzuki esztergomi gyára április 3-ig tervezte a leállást, de ezt március 31-én két hétre meghosszabbították, hogy megteremthessék a biztonságos újraindítás feltételeit. Ez elvileg azt jelentené, hogy április 20-án akár újraindulhatnak, de itt egyelőre nincs hír arról, hogy hogyan döntenek.
Mercedes, Kecskemét – Dolgozók száma: kb. 4400 fő
A Mercedes-Benz magyarországi gyárában március 20-án állt le a munka, eredetileg itt is két hétre, majd kitolták az újranyitást április 21-ére. Egyelőre az a kommunikáció, hogy „amennyiben a helyzet azt lehetővé teszi”, április 22-én újraindul a termelés.
FRISSÍTÉS: Cikkünk megjelenése után közölte friss terveit a Suzuki és a Mercedes is: Esztergomban április 27-én, Kecskeméten április 28-án várható a termelés újraindítása.
Hankook, Rácalmás – Dolgozók száma: kb. 3300 fő
A Hankook Tire rácalmási gyáregysége március 24-én állt le, majd április 14-én újraindította a gyártást, mert mint a vállalat közölte, a jövőben is biztosítani szeretnék az üzleti partnerek folyamatos kiszolgálását.
Náluk is maszkokkal, szigorított higiénés rendszabályokkal, rendszeres fertőtlenítéssel, extra buszjáratokkal, az étkezési rend átalakításával, és a munkavállalók tájékoztatásával, oktatásával védekeznek. A külföldi utazásokat továbbra is korlátozzák, a szállítmányok beléptetését pedig szigorúan ellenőrzik. A gyárban személygépkocsik, SUV-ok és könnyű tehergépkocsik számára gyártanak gumiabroncsokat, arról egyelőre nem számoltak be, hogy a dolgozók hány százaléka vette fel a munkát kedden.
Bridgestone, Tatabánya – Dolgozók száma: kb. 1200 fő
Szintén mai hír, hogy a világ legnagyobb gumiabroncs- és gumigyártó vállalata április 14-től folyamatosan újraindítja a termelést az EMIA régió (Európa, Oroszország, Közel-Kelet, India és Afrika) számos gyárában a megfelelő egészségügyi óvintézkedések mellett. Spanyolországban és Oroszországban az összes üzemet érinti a nyitás, Olaszországban és Belgiumban várhatóan még ebben a hónapban újraindul a gyártás, az indiai, dél-afrikai és franciaországi gyárak egyelőre zárva tartanak. A lengyelországi és magyarországi gyártóüzemek egy rövid időszakban csökkentett kapacitással üzemeltek, Tatabányán március utolsó hetében belassult a termelés, majd a húsvét előtti hétre le is állították.
A társaság lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint az újraindítási tervek tükrözik a keresleti trendeket: a vállalat már számos részpiacon élénkülést tapasztal, például az autógyáraknak szállított személygépkocsi gumiabroncsok, valamint a teherautó- és autóbusz-abroncsok szegmensében.
Autoliv, Sopronkövesd – Dolgozók száma: kb. 2200 fő
Ha ideiglenesen is, de már újraindult a termelés a biztonsági öveket készítő sopronkövesdi Autoliv gyárban, igaz, alig dolgoznak kétszázan a 2200 munkavállalóból. Ezt a Kisalföld írta meg néhány nappal ezelőtt, és idézte a gyár szakszervezetének titkárát, aki szerint van valamennyi megrendelés, és ennek volumenéhez igazodik a munkaigény.
Nyitókép: Dolgozó a győri Audi-gyárban (Fotó: Audi Hungária)