A Google hirdetési gyakorlatát kifogásolta az Európai Bizottság, már nem az első büntetést rótta ki a techcégre.
Az Európai Bizottság több fronton is a Google-nek feszül: nemrég kiderült, hogy a Google keresőválasztót épít majd az Európában eladott androidos telefonokra. Az EU korábban ugyanerre kényszerítette a böngészők piacán a Microsoftot, a cégnek egy frissítéssel böngészőválasztót kellett telepíteni a Windowsokra.
Most a hirdetések miatt büntetik a céget:
az EB szerint a Google személyre szabható keresői programja (AdSense for Search) versenyellenes.
Az uniónak nem azokkal a hirdetésekkel van baja, amik a Google-be írt keresések találati oldalán megjelennek, hanem kifejezetten az AdSense for Search nevű termékkel. A fejlesztők beépíthetnek saját weboldalaikba olyan keresőt, ami csak adott, általuk engedélyezett oldalak találati listáját mutatja meg. A közérthetőség kedvéért például lehetne olyan Google-keresőt csinálni, ami ezen az oldalon csak a forbes.hu-n megjelent tartalmakat mutatja.
Ez azért előnyös, mert a Google jó kereső, a találatok indexelése pedig bonyolult és erőforrás-igényes feladat, így érdemes kiszervezni. A Google viszont az így testre szabott, weboldalakba beépített keresők találati listája felett is reklámokat jelenít meg.
Az Európai Bizottság több száz hirdetési szerződést nézett át, és azt találták, hogy a Google hirdetési divíziója több tekintetben is versenyellenesen viselkedett. 2009-ig csak a Google hirdetési rendszerét lehetett beépíteni az oldal, ha használtad a személyre szabott keresőt, és a lazítás után is saját hirdetéseiket részesítették előnyben, riválisok hirdetéseihez pedig írásos engedély kellett a Google-től, a gyakorlat pedig 10 évig így maradt.
A Google egyelőre nem kommentálta a fejleményeket.