Merész terjeszkedési stratégia hatezer kilométerrel arrébb. A szlovákiai magyarok webshopja, a használt számítógépeket felújító és értékesítő Furbify a szlovák, cseh és magyar piacok után Indiában jegyzett be céget. A Furbify India Private Limited február óta működik, az újdelhi székhelyen pedig három indiai kollégát alkalmaznak. Hogyan tovább?
- Jelenleg a felújított számítógépek értékesítésének engedélyeztetése van napirenden a Furbify új, indiai leányánál.
- Hosszú távú cél a felújítandó számítógépek, hardverek kinti begyűjtése, majd pedig a helyben történő felújítás és értékesítés, amihez az indiai központ keleti elosztóhelyként szolgálna.
- A cég terve, hogy innen aztán más országokat is el tudjanak látni, akár Nepált, Bangladest és Vietnámot is.
Így jött az ötlet
Forró Tibor, a Furbify társpartnere és nemzetközi üzletfejlesztési vezetője a Forbes.hu-nak azt mondja: az első két kollégát tavaly októberben vették fel Indiában, hogy térképezzék fel a közel 30 millió fős újdelhi piacot, van-e potenciál a termékeik és szolgáltatásuk forgalmazásában, és ha igen, akkor milyen árazás mellett.
„Kevés az ilyen jellegű termék az országban, pedig a piac fejlődéséhez itt lenne a legnagyobb szükség olcsó gépekre”
– indokolja Tibor. Januárban döntöttek arról, hogy elindítják a kinti céget bérelt irodával, a törvényeknek megfelelően egy százalék indiai tulajdonrésszel (Ratnesh Chaturvedi, az indiai Furbify ügyvezetője).
Hogy a projekt finanszírozható legyen, először kinti viszonteladóknak szeretnének importálni felújítható laptopokat a gútai gyártóegységből, de később Újdelhiben is felépítenének még egyet, ahol majd a tisztítástól az adutiáláson és konfigurációkészítésen át a tesztelésig minden feladatot el tudnának látni.
És most?
Ez mind szép és jó, az indiai szabályozás viszont az európaihoz képest több dolgot is tilt vagy fékez, ami a bevezetést is lassítja.
„Kicsit más az indiai bürokratikus rendszer, nyolc különböző engedélyt kell beszereznünk felújító cégként”
– mondja Tibor.
A felújított számítógép Indiában korlátozott árunak minősül, a vámhivatal és az illetékes elektronikai és információs technológiai minisztérium engedélye nélkül nem tudják bevinni az országba. Az indiai választások miatt Tibor szerint júliusig nem is fognak tudni találkozót egyeztetni a hivatallal, ahol bemutathatnák az üzleti modellt.
- Addig is, az indiai kollégák távmunkában segítik az anyacéget, elsősorban az online piacteres értékesítés módjainak felfedezésében, már regisztrálták is magukat az indiai Amazonon.
- Az első indiai viszonteladó partnerükkel is aláírtak már egy szándéknyilatkozatot,
- Újdelhiben pedig bemutatótermet fognak bérelni, ahol prezentálhatják, hogy milyen minőségben tudják felújítani a használt eszközöket.
Idén a Furbify negyedmillió eurót (közel százmillió forintot) ruházna az indiai bevezetés első lépéseibe, utána már a kint termelt bevételből költenének a keleti piacok elindítására, fejti ki Tibor. A piacteres értékesítést követően saját oldalhálózat létrehozása lenne a cél a területen (Indiában minden tartományban külön webshopot kell üzemeltetni), ehhez 2025-ben további félmillió eurót (durván kétszázmillió forintot) fektetnének be.
Tibor hozzáteszi: az idén kitűzött célok elérése után helyi, indiai tőke bevonása sem lesz kizárt, elvégre India a legnépesebb, és egyik legdinamikusabban fejlődő ország.
Kontextus
A GKID legutóbbi Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásának egyik fő tanulsága, hogy beléptünk a globális e-kereskedelem korába. Ahogy a nagy cseh és lengyel webshopok is terjeszkednek a térségben, úgy a régió kisebb szereplői is így törhetnek előre a lassuló piacon: hogy a már otthon bevált receptet külföldön is kipróbálják. A kutatás szerint a magyar webáruházaknak most csak a 21 százaléka értékesít határon túli piacra, de 40 százaléknál már tervben van.
Forbes Digital Heroes
A felújított számítógépeket és elektronikai cikkeket árusító webshopot szlovákiai magyarok indították, Keszeli Ákos (a borítóképen balra) és Angyal Tamás (jobbra). A szegmens, amibe belevágtak, komoly jövő elé néz a hagyományos és az online kereskedelemben is, hiszen a felújított használt áruk piaca jól rezonál nemcsak az inflációs környezetre, de a fenntarthatósági törekvésekre is.
A magyar üzemeltetőcég árbevétele 2022-ben már nyolcszázmillió forint fölött volt, szóval nem véletlenül kerültek fel a Furbify a Forbes és a Google közös e-kereskedelmi listájára, a Forbes Digital Heroesra is mint Rising Star.
Tibor szerint az üzletcsoport (a szlovák, a magyar, és idén már az indiai cég is) 2023-ban több mint 60 ezer terméket, a 2007-es indulás óta pedig közel félmillió terméket újított már fel. Tavaly a konszolidált eredmény 13 millió euró (kb. 5 milliárd forint) körül alakult.