Rózsaszín pizsamában nézni az online iskolaórát, megtalálni az összezártságban a személyes szférát – a Habitat for Humanity Magyarország Hon-vágy 2020 fotópályázatán olyan fotókat és fotósorozatokat díjaztak, amik az otthonmaradás új kihívásaira, a biztos otthonra (vagy épp annak hiányára) fókuszálnak. Mutatjuk a díjazott képeket.
A Habitat for Humanity Magyarország ebben az évben „Az otthon a védekezés frontvonalában” jeligére várta képeket a harmadik alkalommal meghirdetett Hon-vágy fotópályázatán. A Habitat éves lakhatási jelentésének bemutatójával egybekötött online díjátadón a szervezet munkatársai elmondták: a pályázat tematikájával szerettek volna rámutatni, hogy a koronavírus-járvány miatt most igazán láthatóvá vált, mekkora a jelentősége is van a biztos és méltó otthonnak.
„Most különösen nem szabad megfeledkeznünk azokról, akik lakhatási problémákkal küzdenek, mivel az ő bizonytalanságukat csak növelte ez az új, kiszámíthatatlan helyzet” – hangsúlyozta Dobos Balázs és Kiss Eszter, a pályázat szervezői.
A zsűri – Sebestyén László fotóművész és a Phoo.hu kortárs fotográfiai magazin alapító főszerkesztője (egyszersmind a Forbes.hu fotósa – a szerk.), valamint Farkas Boglárka kommunikációs szakember – a Habitat csapata által közösen előválogatott képekből négy pályaművet díjazott. Az első három helyezettnek járó műszaki-elektronikai vásárlási utalványok mellett a Phoo Magazin szakmai különdíjat adták át.
A pályázat fődíját Agyagási Sándor Karanténnapló című, ötrészes fotósorozata nyerte el.
[ngg src=”galleries” ids=”277″ display=”basic_imagebrowser”]
„A 2020 márciusában bevezetett kijárási korlátozás ideje alatt kezdtem el családomat fényképezni, egy olyan új és különleges helyzetben, amikor a külvilággal való kapcsolattartás jelentősen korlátozott volt, a személyes szféra hiánya pedig folyamatos kihívást jelentett mindannyiunk számára.” (Agyagási Sándor)
A második helyezést Peresztegi Hanna Digitális tanulás című fotójának ítélték.
„A fotón látható egyenesek (például a könyvespolc és a ruhaszárító), mind meg vannak döntve, ezzel fokozva a káoszt. Ellenben a kisfiú arca tökéletesen egyenesben van, ezzel kifejezve, hogy ő nem érzékeli a körülötte lévő fejetlenséget. Teljesen természetes számára otthon, rózsaszín pizsamában, az online óra közben jégkrémet enni, miközben a szobában háttérzajnak állandóan a koronavírus-hírek szólnak.” (Peresztegi Hanna)
A harmadik díjat pedig Roppantó Krisztián kapta Karantén vége című fotójával.
„Sokáig gondolkodtam azon, hogy miként tudnám átadni kép formájában azokat az érzelmeket, amiket szinte minden ember átérzett az első hullám végéig. A napok számlálása és az idő múlása adta az ihletet, amit megörökítettem egy önarckép formájában.” (Roppantó Krisztián)
A szakmai különdíjat a zsűri Nagy Zsófiának ajánlotta fel ötrészes fotósorozatáért.
[ngg src=”galleries” ids=”281″ display=”basic_imagebrowser”]
„A karantén, a bezártság mindenki számára váratlan fordulat volt. Egy olyan élethelyzetbe kényszerültünk, amilyenbe eddig még soha. Ezt az időszakot végigkísérte a remény, és egyben a reménytelenség, a bizonytalanság, kilátástalanság. Fotóimmal a karantén időszaka alatt megélt érzelmeket szerettem volna bemutatni.” (Nagy Zsófia)
A díjazott képek elérhetőek a Habitat Facebook oldalán.
A nyertes fotókat, valamint további négy pályázó, Balogh Eszter, Jámbor-Mihályi Mónika, Salétros Mária és Szentes Kitti műveit élőben 2020. október 20-tól a Flow Specialty kávézóban lehet majd megtekinteni.
Borítókép: A különdíjas Nagy Zsófia Támasz c. képe