Rózsaszín pizsamában nézni az online iskolaórát, megtalálni az összezártságban a személyes szférát – a Habitat for Humanity Magyarország Hon-vágy 2020 fotópályázatán olyan fotókat és fotósorozatokat díjaztak, amik az otthonmaradás új kihívásaira, a biztos otthonra (vagy épp annak hiányára) fókuszálnak. Mutatjuk a díjazott képeket.
A Habitat for Humanity Magyarország ebben az évben „Az otthon a védekezés frontvonalában” jeligére várta képeket a harmadik alkalommal meghirdetett Hon-vágy fotópályázatán. A Habitat éves lakhatási jelentésének bemutatójával egybekötött online díjátadón a szervezet munkatársai elmondták: a pályázat tematikájával szerettek volna rámutatni, hogy a koronavírus-járvány miatt most igazán láthatóvá vált, mekkora a jelentősége is van a biztos és méltó otthonnak.
„Most különösen nem szabad megfeledkeznünk azokról, akik lakhatási problémákkal küzdenek, mivel az ő bizonytalanságukat csak növelte ez az új, kiszámíthatatlan helyzet” – hangsúlyozta Dobos Balázs és Kiss Eszter, a pályázat szervezői.
A zsűri – Sebestyén László fotóművész és a Phoo.hu kortárs fotográfiai magazin alapító főszerkesztője (egyszersmind a Forbes.hu fotósa – a szerk.), valamint Farkas Boglárka kommunikációs szakember – a Habitat csapata által közösen előválogatott képekből négy pályaművet díjazott. Az első három helyezettnek járó műszaki-elektronikai vásárlási utalványok mellett a Phoo Magazin szakmai különdíjat adták át.
A pályázat fődíját Agyagási Sándor Karanténnapló című, ötrészes fotósorozata nyerte el.
[ngg src=”galleries” ids=”277″ display=”basic_imagebrowser”]
„A 2020 márciusában bevezetett kijárási korlátozás ideje alatt kezdtem el családomat fényképezni, egy olyan új és különleges helyzetben, amikor a külvilággal való kapcsolattartás jelentősen korlátozott volt, a személyes szféra hiánya pedig folyamatos kihívást jelentett mindannyiunk számára.” (Agyagási Sándor)
A második helyezést Peresztegi Hanna Digitális tanulás című fotójának ítélték.
Peresztegi Hanna: Digitális tanulás
„A fotón látható egyenesek (például a könyvespolc és a ruhaszárító), mind meg vannak döntve, ezzel fokozva a káoszt. Ellenben a kisfiú arca tökéletesen egyenesben van, ezzel kifejezve, hogy ő nem érzékeli a körülötte lévő fejetlenséget. Teljesen természetes számára otthon, rózsaszín pizsamában, az online óra közben jégkrémet enni, miközben a szobában háttérzajnak állandóan a koronavírus-hírek szólnak.” (Peresztegi Hanna)
A harmadik díjat pedig Roppantó Krisztián kapta Karantén vége című fotójával.
Roppantó Krisztián: Karantén vége
„Sokáig gondolkodtam azon, hogy miként tudnám átadni kép formájában azokat az érzelmeket, amiket szinte minden ember átérzett az első hullám végéig. A napok számlálása és az idő múlása adta az ihletet, amit megörökítettem egy önarckép formájában.” (Roppantó Krisztián)
A szakmai különdíjat a zsűri Nagy Zsófiának ajánlotta fel ötrészes fotósorozatáért.
[ngg src=”galleries” ids=”281″ display=”basic_imagebrowser”]
„A karantén, a bezártság mindenki számára váratlan fordulat volt. Egy olyan élethelyzetbe kényszerültünk, amilyenbe eddig még soha. Ezt az időszakot végigkísérte a remény, és egyben a reménytelenség, a bizonytalanság, kilátástalanság. Fotóimmal a karantén időszaka alatt megélt érzelmeket szerettem volna bemutatni.” (Nagy Zsófia)
A díjazott képek elérhetőek a Habitat Facebook oldalán.
A nyertes fotókat, valamint további négy pályázó, Balogh Eszter, Jámbor-Mihályi Mónika, Salétros Mária és Szentes Kitti műveit élőben 2020. október 20-tól a Flow Specialty kávézóban lehet majd megtekinteni.
Borítókép: A különdíjas Nagy Zsófia Támasz c. képe