Akár asztalhoz is viszik a Big Macet, sorba állni nem kell, lehet majd appon rendelni és fizetni, teljesen saját szendvicset összeállítani. Nagy digitális és kényelmi újításokat vezet be a McDonald’s az egész világon és Magyarország sem marad ki. Arról, hogy az elmúlt évek étterem-bezárásai után után most mekkora bővítést terveznek, nem kaptunk konkrét számokat.
Pár év szenvedés, piacirész-vesztés után magára talált a McDonald’s Corporation, a cég friss gyorsjelentésére örömtáncot lejtettek a befektetők is. 2012-től nagyjából négy évig teljesítette alul az S&P 500 tőzsdeindexet azzal a McDonald’s, hogy semmit se bírt erősödni, aztán nekilódult, az elmúlt fél évben pedig szinte megtáltosodott. A tegnapi kereskedésben több mint öt százalékkal szállt el a részvény árfolyama úgy, hogy már eleve történelmi csúcsról indult. De van ennek köze ahhoz a nagy fejlesztési tervnek, amit a múlt héten a magyar éttermekre vonatkoztatva is bejelentettek?
Bizonyára, bár a friss tőzsdei ugrást az eredményesség vártnál komolyabb javulása indokolja. Miközben a teljes amerikai gyorskajaszektorban a meglevő éttermek előző év azonos hónapjához viszonyított forgalma áprilisban már negyedik hónapja hanyatlott, a Meki nőni tudott, de ami a lényeg: az idei első negyedben az árbevétel a várt 5,53 milliárd dollár helyett 5,68 milliárd volt, az egy részvényre jutó profit pedig 1,47 dollár lett, noha az elemzők csak 1, 33-at vártak.
Ebben még nem játszhatott érdemleges szerepet az éttermek átfazonírozása, digitalizálása, egyre több kényelmi funkció bevezetése. Ezeket ugyanis még viszonylag kevés étteremben tesztelték még csak az idei év elején. A profitugrást inkább azzal magyarázzák a szakik, hogy bejött a menü átalakítása: Amerikában már három méretben kínálják a Big Mac-et, egy és két dolláros italakciókkal rukkoltak elő, valamit komálják a fogyasztók, hogy egész napra kiterjesztették a reggeli menüt.
Ebből a magyar mekibe járóig nem jutott el semmi, a nagy fejlesztésekből azonban mi sem maradunk ki. A cég a március elején tartott befektetői napon vázolta, hogy milyen átalakításokat tervez a kijelölt éttermekben a “jövő élménye” programnév alatt , s hogy ennek is lehetett hatása már korábban a részvényárra, jelzi, hogy volt elemző, aki e program miatt javított a McDonald’s besorolásán. A Wells Fargo szakértője azt emelte ki, hogy a McDonald’s fogja elsőként bevezetni az okostelefonos rendelést és fizetést Amerikában úgy, hogy a teljes hálózatát lefedi majd ezzel az évé végére.
Na de Magyarországon? A hazai leánycég múlt héten lényegében ugyanazt jelentette be, mint amit a teljes csoportra mondtak a márciusi befektetői napon. A teljesebb képért néhány dologra ezt követően rákérdeztünk a cégnél, íme, válaszaik alapján nagyjából mire lehet számítani.
A nagy átalakítási program alapköve a digitális technológiával támogatott rendelési folyamat, valamint a netes, illetve okostelefonos fizetési lehetőség. A saját eszközök mellett önkiszolgáló kioszkokat telepítenek, ezek már régóta működnek nem csak külföldön, de tesztelik őket két magyarországi étteremben is.
A mondás az, hogy saját eszközön, vagy az éttermi kioszkon kényelmesebb a termékválaszték böngészése és a fizetés is egyszerűbb, gyorsabb. De ehhez kapcsolódóan jobban személyre szabhatóak lesznek a termékek is. Eddig is lehetett például uborka és ketchup nélkül kérni a sajtbureszt, de idő volt, mire a rendelést követően elkészült a speckó rendelés. Digitálisan rendelve nem csak a várakozási idő csökken, de a variációs lehetősége számát is növelik, nagyobb tér nyílik egyedileg összeállított termékek rendelésére. Kérdésünkre azt ígérték, hogy minden termék teljesen egyedileg, kizárólag rendelésre készül majd, az összetevők pedig egyes termékek esetében szabadon összeválogathatók lesznek. A variációs lehetőségekre és érintett termékekre vonatkozó tervek viszont még nem véglegesek, erről a nyitásokkal egyidejűleg fognak tájékoztatást adni.
Ami a kiszolgálást illeti, belengették az asztalnál történő felszolgálást is. Ennek részleteiről annyit árultak el, hogy ez az opció minden saját üzlethelyiséggel rendelkező étteremben elérhető lesz (vagyis csak a plázákban levőkben nem), a kioszkon megrendelt és kifizetett rendelés esetén lesz válaszható.
Az biztos, hogy idén öt magyar étteremben vezetik be mindezt. Kérdésünkre, hogy hol, azt válaszolták, hogy ez még nem publikus, de utaltak arra, hogy a két eddigi tesztétterem (az M3-as kivezetőn és Óbudán) logikus módon benne lehet az ötben.
Ha azt a munkát, amit korábban az éttermi dolgozók végeztek, önként és dalolva átveszik a vendégek, az egész egyben ügyes költségcsökkentési lépésnek is tűnik – hasonlóan ahhoz, ahogy néhol már a darabra vett zsemlét is a vevőnek kell felcímkéznie a szupermarketben. A McDonald’s állítja, hogy nem erről van szó, nem lesz a következmények között létszámcsökkentés, sőt inkább bővítésben gondolkodnak.
A cég folyamatosan azt kommunikálja, hogy újabb éttermek nyitásával folytatja a bővülést, de ezt érdemes a helyén kezelni. Jelenleg 89 éttermük van Magyarországon, miközben 2008-ban jelentették be örömmel a századik egység megnyitását. Szerkesztőségi hamburgerezés közben csak a fővárosban és környékén kapásból öt olyan éttermet tudtunk felsorolni, amelyeket az elmúlt években zárták be, miközben laikusoknak is feltűnik, hogy gombamód nőttek ki a földből az új és egyre gyakrabban autós KFC-éttermek.
Erre az a McDonald’s válasza, hogy ma is ők a legnagyobb étteremlánc Magyarországon, és szeretnék, ha azok is maradnának. Ennek érdekében folyamatosan keresik az új éttermek lehetséges helyszíneit, azonban szeretnék a legerősebb, legjövedelmezőbb hálózatot is a magunkénak mondani. A fogyasztói szokások, a városok szerkezete vagy az üzleti feltételek változásával szükségessé válhat újragondolniuk egy-egy étterem jövőjét. A nyitások és a zárások tekintetében is mindig megalapozott döntéseket hoznak, és ha szükséges, rugalmasan alkalmazkodnak a változásokhoz. A zárásokban érintett dolgozók munkájára pedig számítanak más éttermeikben. Azt mondják, konkrét nyitási tervekről, helyszínekről korai lenne még bármit mondaniuk, az biztos, hogy jelenleg arra koncentrálnak, hogy a teljes hálózatot átalakítsák az új koncepció jegyében.