Hidegzuhanyként érhette Szlovákiát a Foodora kivonulása? Nem igazán, a 2021-es bevezetés nem igazán válthatta be az anyacég reményeit. A Forbes.hu utánajárt, hogy mi várható a magyar piacon.
Mi történt? Múlt csütörtökön a szlovák Foodora a honlapján váratlanul bejelentette, hogy aznap kivezetik a szolgátatást, és azonnali hatállyal be is szüntetik tevékenységüket Szlovákiában. A gyorsfutár-szolgáltatás anyacége a német Delivery Hero: az európai üzletág vezérigazgatója, Pedram Assadi stratégiai irányváltással indokolta a nehéz döntést, az anyagi forrásaikat más, nagyobb növekedési potenciállal bíró régiókra szeretnék összpontosítani.
Kontextus. A Delivery Hero a Foodorával 2021 óta van jelen a szlovák piacon. A Slovak Spectator szerint a szlovák Foodora üzemeltetője 2022-t 2,89 millió eurós árbevétellel zárta – 8,87 millió eurós veszteség mellett. Magyarországgal együtt összesen már csak hét európai országban van jelen a Foodora, rajtunk kívül Ausztriában, Csehországban, Dániában, Finnországban, Norvégiában és Svédországban.
Miért fontos ez? A magyar Foodora üzemeltetője a német anyacég tulajdonában álló Delivery Hero Kft., a szolgáltatás 2023 óta működik Foodora néven, miután 2021-től Foodpanda, előtte pedig 22 éven át Netpincér néven léteztek. A magyar gyorsfutárpiacon a Foodora üzemeltetője a piacvezető. A fő versenytárs, a finn alapítású, de ma már amerikai tulajdonú Wolt 2018-ban lépett be a magyar piacra.
- A magyar Foodora-üzemeltető bevételei a járvány első évében, 2020-ban hatalmasat robbantak, a 2019-es évhez képest több mint duplájára, 3,9 milliárdról 10 milliárd forintra nőttek, az előző évi veszteség pedig 346 milliós eredménybe fordult át.
- A növekedés 2021-ben is folytatódott 18,1 milliárd forintos árbevétellel, bár azért látszik, milyen komoly kiadásokkal járt a Foodpanda-márka bevezetése, hiszen azt az évet 741 milliós veszteséggel zárták.
- Az árbevétel 2022-ben kvázi stagnált (18,4 milliárd forint), a veszteséget viszont sikerült ledolgozni, 17 milliós profitot ért el a kft.
Mi következik ebből? Már csak a számok alapján sem várhatna a szlovákéhoz hasonló sors a magyar üzletágra. Sőt, csoportszempontból logikusnak is tűnhet az alulteljesítő piac anyagi forrásait a jobban teljesítők felé átcsoportosítani, a magyar Foodora-márka bevezétésenk költségeit pedig egy rosszabbul futó piac erőforrásaival kipótolni.
Hogyan tovább? Biztos, ami biztos, megkerestük a magyar Foodora sajtóosztályát, hogy megkérdezzük: a szlovák bezárás érinti-e Magyarországot is, hogy várható-e bármilyen hasonló bejelentés a magyar Foodorával kapcsolatban, és hogy mik a tervek a magyar piacon.
A Forbes.hu-nak küldött válaszában a Foodora azt írja,
nem várható hasonló bejelentés, a döntés „semmilyen szempontból nem érinti” a magyarországi működést, az aktív piacokon továbbra is elkötelezettek, és hosszú távra terveznek.