Az Ügyfélkapu valóban megszűnik, de ez csak egy belépési lehetőséget jelent. A Digitális Állampolgárság Program terjedésével fontos változások jönnek az online intézhető állami ügyekben.
A szeptember elsejével indított Digitális Állampolgárság Programmal hamarosan megszűnik az eddig használt, Ügyfélkapun keresztüli belépési lehetőség. A program megszűnéséről szóló hírek azonban tévedésen alapulnak, hiszen az Ügyfélkapu funkcióját sokan félreértik.
Mi is az Ügyfélkapu? Ahogy a Telex részletesen kifejtette, az Ügyfélkapu valójában tényleg csak egy “kapu”, egy elektronikus azonosítási szolgáltatás, amelyen keresztül belépve a Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (SZÜF) online intézhetjük az ügyeinket.
Mi szűnik meg? A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) indításával nem maga az állami online ügyintézési felület szűnik meg, hanem csak az oda felhasználónévvel és jelszóval való belépés módja. Ennek megszűnése a Telex szerint már időszerű, hiszen kiberbiztonsági szempontból igen elavult.
Már fel is van tüntetve az Ügyfélkapunál, hogy „A bejelentkezési mód 2025.01.16-tól megszűnik. Váltson Ügyfélkapu+-ra vagy DÁP mobilalkalmazásra!”, de ugyanez szerepel az eSzemélyis, a telefonos és az arcképes azonosításnál is. Ezeket kivezetik 2025 elejétől, és csak az Ügyfélkapu+, illetve a QR-kód-leolvasós DÁP mobilapp marad.
Eszerint tehát lesz alternatívája a DÁP-nak, aki nem akarja azt használni, Ügyfélkapu+-on keresztül továbbra is intézheti online az ügyeit, ezt egyébként törvényben is rögzítik.
Honnan a félreértés? A sajtó azért kapta fel most a témát, mert egy Szabad Európa-cikk az Ügyfélkapu+ megszűnését vetíti előre egy kormányzati szerv belső utasításaira hivatkozva. Ez azonban félreértés lehet, mert az a két dolog csúszhatott össze, hogy 2026-tól a DÁP-on belül elindult az ePosta, illetve az, hogy 2026-tól már csak annak lesz elérhető az Ügyfélkapu+, aki nem regisztrált a DÁP-ra.