Horgászuniverzumot épít két magyar, adatalapú alkalmazásuk már most több százezres közösséggel bír 10 országban. A cél Európa, ahol majdnem 30 millió horgászt tudnának behálózni. Vajon rákapnak a horogra? A Fishinda-sztori.
„Ami sok embernél vagy befektetőnél buktatója lehet a projektnek, hogy a felvilágosodottak fejében a horgászat boomer sport. Öregek ülnek a parton, és gilisztával pecáznak. Pedig már csak az appunk hírfolyamát görgetve is azt látod, hogy a felhasználóink körülbelül fele 20 év alatti.”
Még mindig marcipánszagot érezni a Márvány utcai irodaház negyedik emeletén. Bontottunk egy tégelyt a kékbogyós ajándékcsalijukból. A marcipán a szezon slágere, a kiviíz is idén dívik igazán. Ezt is az úgynevezett fiatalosság jegyében. Persze, nem ezért vagyunk itt, nem ez volna a Fishinda nagy ötlete.
Kovács Attila és Pásztor Viktor a BestByte menedzsmentjében találkoztak 2015-ben. Attila marketingigazgatóként, Viktor online vezetőként vezényelte le az elektronikai szupermarket elindulását az online kereskedelemben. Attila sok éve dédelgette már ötletét, azóta, hogy egy vasárnap reggeli horgászáshoz vett volna horgászjegyet a Tisza-parti Szabolcsveresmart illetékes kocsmájában. Már ha az nem lett volna zárva.
Bárcsak lett volna erre valami app. Vagy úgy bármire, ami általában a pecázáshoz köthető. Hát megcsinálták.
Több mint 750 ezer magyar horgászra lőnek
A coviddal másfélszeresére, 500 ezerről több mint 750 ezerre ugrott az itthon regisztrált horgászok száma. Kelet-Európa inkább számít horgászrégiónak, mint a nyugati térfél, és ebben az eltérő covidkorlátozások is szerepet játszhattak. Akkor is, az uniós számokhoz képest (hivatalos ötéves adat: 25 millió fő, ma ezt 26-27 millióra lehet saccolni) ez hatalmas ugrás.
Meglepő méreteket ölt és óriási lehetőséget rejt a magyar horgászpiac.
Főleg digitalizációban. Ez a terület most is az utolsók közt kullog online vagy sms-es megoldások terén, akár a parkoláshoz, az autópálya-matricához vagy a vonatjegyhez képest. Persze, nyitottság végre volna az országos horgászszövetség (MOHOSZ) részéről is, legalábbis Attila és Viktor azt meséli, felvették már velük a kapcsolatot.
Csakhogy nagyon lassú az átalakulás. A fogási naplót például máig klasszikus füzet formájában gyűjti be minden évben a szövetség, és készül így belőlük statisztika. Legalábbis egyszer csak, hónapokkal később.
„Gondolhatod, ez mekkora csúszással jár, ráadásul milliárdos tételek múlnak rajta országos szinten, ha akár a haltelepítést vagy az államilag kezelt vízterületeket nézzük. És ilyen alapon hoznak döntést” – fogja a fejét Viktor.
Rajtuk nem múlt.
Ők már 2017-ben piacra dobták közösségi, adatalapú horgászapplikációjukat, a Fishindát, 10 országban több mint 250 ezren regisztráltak már rá, ebből több tízezren külföldről.
Hogyan működik?
A közösség mindenféle horgászkontentet tud megosztani egymással nagy fogásokról, vízállásról, más hasznos tudnivalókról, vagy akár horgásztrendekről. Az alapítók azt mondják, a vadvízi pergetés és az urban fishing a rakparton most nagyon megy, nehéz nem elhinni nekik.
Az algoritmus szépen köpködi a releváns horgászposztokat, és nemcsak ismertebb horgászokat követhetsz, de halfajtát, vízterületet vagy csalit is. Ha valamelyik júzer felszerelése megtetszene, elég hozzá átkattintani az alkalmazás piacterére, ahol pedig regisztrált horgászkereskedőktől veheted meg hőn áhított horgászcuccodat a Fishindán keresztül.
Mindenki célcsoportjuk a horgászközösségben, akinek könnyíteni tudnak az életén. Arra a horgászra viszont nem tudnak lőni, aki digitális analfabéta, vagy csak szimplán hidegen hagyják az alkalmazások.
„Nyilván két külön dolog, ha százalékos statisztikát tudok pakolni adott fogás átlagos napszakja mögé. Vagy amikor a helyszínen Pista bácsi azt mondja, hogy ő úgy emlékszik, hogy…”
– mondja Attila.
Közösségi finanszírozás sztárhorgásszal
2023 elejére jutottak el oda, hogy most már masszív adattömeg összpontosult náluk. Ideje ezt a lehető legjobban kihasználni, 2027-re pedig 1,9 millió regisztrált felhasználót kovácsolni belőle világszerte. Legalábbis ez a terv, ha a kampánygazda Fishinda Invest Zrt. holdingcég sikerrel zárja a Tőkeportálon indított közösségi finanszírozási kampányát.
A körben minimum 100 millió forint befektetést keresnek, a most jelentkező befektetők között pedig nagy halak (horgászok) is felbukkannak. Például Szabó Bence kétszeres világbajnok method feeder horgász is, aki egymillió forinttal szállt be a buliba.
„Valószínűleg generációs oka is van, amiért a Fishindának sikerült megragadnia a lehetőséget. Egyre több fiatal van a vízparton, versenyszinten is. Ahogyan az életünk a négy fal közé kezdett korlátozódni, úgy vált egyre trendibbé a horgászat” – mondja a 27 éves Bence. Közgázt végzett, volt gyakornok a Budapest Banknál és a Boschnál is. Régóta töri a fejét, mibe fektessen, van pénze devizában, de például kriptóban is („ezt inkább hagyjuk, 70 százalék mínuszban vagyok”).
Amilyen mélyrehatóan ismeri az európai piac viszonyait – az Energofish nagykereskedés kötelékében horgászik, a termékfejlesztésben is segít –, úgy adta magát, hogy hasonló befektetési lehetőséget keressen. 2016 óta űzi hivatásként a horgászatot, azóta mindenét a sport teszi ki. Ráadásul jómaga is csomó videót posztol, szóval nem kellett magát érzelmi alapon győzködnie, hogy beszálljon a Fishinda sztoriba.
„Látom benne a fantáziát, hogy Európa-szerte is kedvelni fogják.”
Bence körülbelül másfél éve kezdett el beszélgetni az alapítókkal, miután vendég volt Viktor hiánypótló horgászpodcastjában – kapaszkodj a botodba –, a Parti-arcokban.
A műsor hol szórakozottabb formában, hol mélyebb vizekre evezve járja körül a horgászlét izgalmait. Sokszor hívnak be profi horgászokat, hogy megfejtsék, mi zajlik velük, bennük egy-egy világverseny folyamán.
„Azt megírják, ha világbajnokok a magyar srácok. De azt nem, hogy mi történik ott. Ott ül napokig, vagy akár egy hétig a versenyen. Mi a stratégia? Hogy találják ki? Ha mondjuk Dél-Afrikába mennek, oda hogyan viszik le a cuccokat?”
Na jó, hogy lehet ebbe beszállni?
Attilát gyerekkorában is vitték horgászni, Viktor már csak felnőttfejjel kóstolt bele a sportba. Idén semelyikük sem volt még vízparton. Hiába, munka van, kicsit jobban megélik most álmukat a Fishindával. Középosztálybeli munkáscsaládokból jöttek, mint Attila is mondja, a „nép gyermekeiként” kell céget építeniük anélkül, hogy lenne előttük követendő családi példa, vagy háttér mögöttük.
A páros annak rendje és módja szerint járja a startupeseményeket, angyalbefektetőknek pitchelnek, akklimatizálódnak a nekik nem túl komfortos közegben. „Volt, aki úgy jött oda hozzánk, hogy ez most valami mobilos horgászjáték? – idézi fel Viktor. – Elmondtuk neki, mi ez, erre azt felelte: hát jó, nem érti, de mindegy, akkor is befektet.”
Ezen a téren sokat segített, hogy már kezdetekkor beszállt az ötletbe társbefektetőjük, a Tematic Media Group. A médiacsoport portfóliójában ott van például a Sláger FM vagy a Dikh TV is. A Fishinda márkával értelemszerűen a The Fishing & Hunting Channel kábelcsatornájuk ápol inkább közelebbi viszonyt.
„Az elmúlt 15 évben folyamatosan próbáltuk felkarolni és részt venni minden horgászattal kapcsolatos innovációs fejlesztésben” – mondja a Forbes.hu-nak Radu Morar, a cégcsoport tulajdonosa. Első ilyen jellegű befektetésük a MOHOSZ-féle horgaszjegy.hu volt, de kifejlesztettek egy olyan adminisztrációs és nyilvántartó rendszert is horgászegyesületeknek, ami minden egyesületi feladatkört egyetlen online rendszeren belül vezérel és végez el.
„A 2017. márciusi HorgászShow-n találkoztunk először Raduval – emlékszik vissza Viktor. – Körülbelül három percig mutogattuk neki a tesztverziót.
Sosem felejtem el, egyszer csak felnézett: na jó, hogy lehet ebbe beszállni?”
„Két ambiciózus fiatalembert ismertem meg, az első pillanatban érezhető volt, hogy ez életük projektje – mondja a Forbes.hu-nak Radu Morar. – Nem kenyerem az időhúzás, ami tetszik és hiszek benne, abba szeretek azonnal belekezdeni és nem késlekedni.”
Fishinda Kft.
- Alapítás éve: 2017.
- Létszám: 2 fő
- Tulajdonosok: Kovács Attila (25%), Pásztor Viktor (25%), Tematic Media Group (50%)
- Árbevétel: 45,1 millió forint (2021)
- Adózott eredmény: 7,3 millió forint (2021)
Forrás: Dun & Bradstreet.
A megindulás éve
Az alapítók 2017 áprilisában az Allee egyik kávézójában találkoztak újra a lelkes médiamágnással, hogy egyeztessenek a közös cég létrehozásáról. A hónap végén már alkalmazásboltokban a Fishinda, a befektetés júniusra realizálódott, a Tematic pedig augusztusban indított az appra tévékampányt. Utána lőtt ki a letöltések száma, pár ezer felhasználóról 10–20 ezer környékére ugrott alig két hónap alatt.
Nem volt túl korai kezet rázni a befektetésre? „Viszonylag hamar elértük így azt a kritikus tömeget, ami el is tudott kezdeni tartalmat generálni” – indokolja Attila.
Nem győzi hangsúlyozni, mekkora kincs nekik az idő, tudatosan ódzkodnak attól, hogy tartalomgyártásra fordítsák energiaforrásukat. „Van egy funkciólistánk, abból főzünk, mindig úgy választunk róla, hogy mi az, amit jól lehet automatizálni. És ami nemcsak érdekes, szórakoztató, de hasznos is a horgásznak.”
„Az elejétől kezdve exitben gondolkodunk”
– teszi hozzá Viktor. Ez a piac logikája, aki befektetést kap, rögtön a kiszállóra játszik. Nem is engedhetik el emiatt a folyamatos növekedést, a cégérték a felhasználószámból fog jönni. Két forgatókönyvre van példa az ő esetükben, vagy ha nagyobb régiós vagy globális horgászmárka jelentkezik be értük (pl. Fox, Shimano), vagy ha nemzetközi tech cég vásárolja fel őket.
„Addig is, 2023 a megújulás és megindulás éve” – jelenti ki Attila. Kettejük közül ő az, aki gyorsabban beszél, gesztikulál. Debrecenből érkezik menet közben az interjúra, ahogy veszi le a kabátját, már fejezi is be társa mondatát, pedig a kérdést se hallotta. Viktor a lazább, frappánsabb. Újságírónak tanult, pár autótesztje jelent csak meg, pénzt sosem keresett vele.
Előbbi felel kommunikációért, stratégiáért, utóbbi a technológiáért, termékfejlesztésért. Öten vannak most a csapatban, rajtuk kívül külsős fejlesztőcégekkel dolgoznak.
Terjeszkedés
Le van már fejlesztve számos új funkció, kész az új dizájn is, gamificationben, videós tartalomban, valós idejű adatokban, prémium funkciókban bővülnének, újulnának. Nagyon tudatosan haladnak, megvan a terv, mit mikor implementálnának az appba, hogyan nőjenek tovább itthon és a többi kilenc országban Szlovákiától Romániáig, és hogy hogyan fedjék le szép lassan az unió többi országát is (plusz Európa egyik legnagyobb horgászpiacát, az Egyesült Királyságot).
„Mindegyik piacot meg kell ismerniük jobban, még a kelet-európai országok közt is vannak komolyabb különbségek, akár horgászstílusban. Ezért is jó, ha szakértő befektetők is érkeznek a crowdfunding kampány során” – véli a terjeszkedésről a világbajnok Szabó Bence.
Persze, sok múlik a tőkeportálos kampány várható sikerén is. Most is a jogi kereteken dolgoznak, hogy ha esetleg a kampány nem érné el március 20-ig a kitűzött cél, akkor is legyen lehetősége befektetni annak, aki tényleg szeretne. Nőni utána is tudnának, állítják, csak lassabb pályán, kevesebb országgal és más üzleti tervvel az előkalkulációhoz képest.
Ami a Tematic hozzáállását illeti a közösségi finanszírozáshoz és az új befektetőkhöz, Radu Morar azt mondja: „a cégcsoport mindig nyitott olyan befektetők irányába, akik hasonlóan hisznek a dinamikus fejlődő horgászpiac potenciáljában.”
Adattenger
E pillanatban egy százalék alatt a fizető felhasználók aránya, a cél ezt két–két és fél százalékig feltornászni. Nyilván kétmillió közeli bázisnál fog ez szemmel látható összeget jelenteni. Addig is, a prémium csomagon túl az appba helyezett hirdetések és piacterük, a Fishinda Marketplace maradnak a főbb bevételi csatornák.
Közben tényleg annyi adat gyűlt fel náluk, hogy az szinte minden téren potenciális üzleti értéket jelent már számukra. Hatékonyabban tudnak horgászcélcsoportokat szegmentálni, mint a Facebook vagy Google, azt is meg tudják mondani például adott felhasználóról, hogy pergető horgász-e, vagy hogy vadvízi vagy telepített tavakra jár-e inkább.
A kereskedőnek a felületet, és persze vevőbázist adnak a piactérrel 15 százalék körüli jutalékért cserébe, az viszont nincs tervben, hogy logisztikai vagy raktározásai feladatokat is bevállalnának. Attila ki is mondja: „Nem vagyunk konkurenciája a kereskedőknek.
Horgászuniverzum akarunk lenni.
Hogy a horgász itt találjon információt, és utána itt is vásároljon.”
„Meggyőződésünk, hogy a Fishinda mint komplex horgászapplikáció 5 éven belül egész Európában a legismertebb és egyben legnagyobb eléréssel rendelkező online tematikus felületté növi ki magát – teszi hozzá Radu Morar. – Már most olyan mennyiségű adattal és komplexitással rendelkező rendszer, hogy jelentős előnyben van a jövőben esetleg piacra lépni tervezőkkel szemben.”
A pontyok viagrája
Csak hogy mindenki megnyugodjon, természetesen horgászinfláció is létezik. A forintromlásból, a távol-keleti gyártásból, kiszállításból, valamint az aszály miatt átlagosan 20–30 százalékot nőtt a csalik, eszközök ára. Viktor ezt is a Parti-arcok egyik adásához számolta ki, a podcastban a Fishinda állandó külsős fejlesztője, Sörös Álmos a házigazdatársa a 2021-es rajt óta.
Viktor szándékosan a Biznisz Boyzvállalkozóipodcast Sándorfy Adriánjának ügynökségét, a Brocasterzt kereste meg a gyártással, nem pedig társtulajdonosukat, a Tematicet. „Hogy ne legyen semmilyen nyomás vagy olyan körülmény, ami miatt ne beszélhetnénk bármiről, a podcast szabad műfaj.”
Persze, a műsort a Fishinda finanszírozza, ezt be is mondják minden adásban, de direkt a kötetlenség miatt nem használják a márkát sem a névben, még ha főként a Fishinda-közösségből is származik 1500 fő körüli feliratkozójuk.
Áttörés a busafronton; Tudod, Lajos… engem szeretnek a halak; A pontyok viagrája
– pár vidámabb adáscím. De persze, az elszántságnak létezik komoly oldala is, ez ugyanúgy platformot kap a műsorban. Profi horgászvendégeitől, Lukácsi Bélától Sipos Gáborig tanulta meg Viktor: ezen a szinten ez nem holmi gőzkieresztő, meditatív sport, sőt.
„Versenyhorgászként nincs idő agyalni, merengeni, csak arra, hogy a csapat stratégiáját végigcsinálják. Bármely kétnapos világbajnokság felér egy maratonnal, ez kemény sport.”