A Mártogatós konferenciákra, céges rendezvényekre szállít hideg ételt, pillanatok alatt eltűntek az ügyfelek a koronavírus miatt. Házhoz szállításra, bérgyártásra, és fél évig elhúzódó konferenciastopra rendezkednek be.
„Mintha a kerékpárgyártónak azt mondanák, hogy mától rollert kell gyártani” – érzékelteti Prauda Gergő, mekkora fordulatra készteti cégét a koronavírus és az amiatt hozott korlátozások. Hangjában keveredik a gondterheltség és az eltökéltség, amit a vállalkozókra jellemző túlélőösztön hajt. Miközben telefonon beszélünk, akkor is autóban ül és azon dolgozik, hogyan fordítsa meg 180 fokkal a céges rendezvényeket kiszolgáló cateringcégét, miután a koronavírus és a korlátozások miatt egyik napról a másikra felszívódtak a megrendelők a szolgáltatásukra.
Vállalkozó, cégtulajdonos vagy? Milyen hatással van az üzletmenetedre a koronavírus, és hogyan kezeled a kihívást? Írd meg nekünk a [email protected] „Cégem és a koronavírus” tárggyal!
Prauda Gergő 2016 márciusában alapította feleségével és Takács Gergővel és a Mártogatóst, sztorijukat a 2016. decemberi magazinban írtuk meg. Eleinte cateringgel, kiszállítással foglalkoztak, olyan ételeket gyártottak, amiket hidegen is lehet szervírozni: valamit (például répát) bele lehet mártogatni különböző krémekbe. Mára főleg a nagyvállalatoknak végeznek irodai bekészítéseket, a kínálat gerince maradt a hideg mártogatós, de kiegészült limonádékkal, salátákkal, desszertekkel és kávészolgáltatással.
Egy évvel ezelőtt, 2019. márciusban 25 millió forintos befektetéssel szállt be Balogh Péter, volt NNG-alapító, a Baconsült angyalbefektetőcég alapítója és a Cápák között műsor egyik befektetője, valamint Lévai Gábor a családja befektetőcégén keresztül.
Pont a főszezont nullázza
„Március első hete még erős volt, volt egy nagyobb rendezvényünk is, de a hét vége felé már lehetett látni, hogy gyakorlatilag megálltak a megrendelések.”
Az ő üzletük, a céges catering ciklikus az év során: a rendezvények főszezonja a tavasz és az ősz. Az év első két hónapja és a nyári szabadságolások időszaka csendes, ilyenkor a fű se nő az irodákban, ezért ebben az időszakban szoktak fejleszteni a sűrű hónapok bevételeiből.
Így a legszerencsétlenebb időben érte őket a helyzet:
a koronavírus és a korlátozások miatti kiesés pont a tavaszi főszezont nullázzák le.
„Pont most értek volna be a fejlesztéseink: új weboldal, új ízek és csomagolások. Ez most mind kuka egy időre.”
Ráadásul a hozzájuk hasonlóan kis méretű, növekvő szakaszban lévő vállalkozások nem szoktak, nem is tudnak nagy készpénztartalékot felhalmozni, hiszen ez pont a fejlesztések és a növekedés kárára menne.
Egyik befektetőjük, Balogh Péter szerint rövidtávon hatalmas a probléma, hiszen a fő piacuk lett ideiglenesen betiltva, a rendezvények. „A kihívás, hogy hogyan tudják nagyon gyorsan újradefiniálni magukat, változtatni a célpiacukat és berendezkedni a túlélésre. Jó eséllyel az idei év nagyját az elmaradó rendezvények fogják definiálni és nem oldódik meg a helyzet heteken belül. Hosszabb távon a világjárványt követő világválság lesz a kihívás és az, hogy ez hogyan alakítja át a vásárlói szokásokat.”
Prauda arra számít, hogy 3-6 hónapig el fog húzódni a mostani helyzet. „Látjuk, hogy Kínában alig vannak már új fertőzöttek, kezd visszatérni az élet a rendes kerékvágásba, de tömegrendezvények, konferenciák még most sincsenek. Járvány esetén ez az iparág van a frontvonalban, elsőként érzik meg a károkat.”
Nekik néhány hónapra van tartalékuk, lépéskényszerben vannak.
A megoldás: home office és távkonferencia-kiszolgálás házhozszállítással
Éppen ezért gyorsan kell reagálniuk a kialakult helyzetre, ami óriási feladat még egy kis, néhány fős vállalkozás esetén is.
Teljesünk átállnak a home office-ban dolgozók kiszolgálására és a házhozszállításra.
„Az emberek továbbra is enni fognak, csak máshogy, mint ahogy mi eddig kiszolgáltuk az igényeiket. Rengetegen kényszerülnek most home office-ra, amire (főleg ilyen körülmények között) nem is olyan egyszerű átállni, idő kell a megszokásához. Ha egy vállalat úgy dönt, hogy szeretne segíteni a saját munkavállalóinak ebben, már most tudunk küldeni minden dolgozójának egy 2-3 étkezésre alkalmas Mártogatós csomagot.”
Az idei évi bevételi tervük 90 millió forint, szerinte még nem lehetetlen ezt hozni, ha sikerül a váltás, de a következmények egyelőre beláthatatlanok, ezért most átdolgozzák az éves terveiket.
Figyelik azt is, hogy külföldön hogyan reagálnak az iparági szereplők. Franciaországban például érdekvédelmi szervezetbe tömörülnek a vendéglátásban, rendezvényszervezésben és eszközkölcsönzésben érdekelt szereplők.
„Olyan ez, mint a mezőgazdaságban a fagykár vagy a sáskajárás. Ahogy a mezőgazdaságban ez bevett, úgy ebben a szektorban is szükség lenne kárrendezésre és kormányzati segítségre.”
Fotó: Orbital Strangers archív