Már februárban gyakorolták a távmunkát, pedig sosem voltak a home office elkötelezettjei, de látták, hogy szükség lesz rá. A magyar Tresorit köszöni, jól van, válsággal a nyakukon is jobb évet zártak, mint azt korábban gondolták. Mi a nyerő stratégia? Nem égetik a pénzt, ha nem muszáj, és ugyan folyamatos a változás, de van egy termékük, ami tíz éve önmagáért beszél.
Az immár százhúsz főt számláló biztonságostárhelyet szolgáltató startup vezetősége Budapestről jelentkezik be az interjúra, de már van irodájuk Zürichben és Münchenben is. Utóbbit épp a tavaszi, első hullám alatt kellett megnyitni és feltölteni emberekkel, a feladat valóságos HR-bravúrnak bizonyult, de sikerült. „Úgy láttuk, az az elsődleges feladatunk, hogy ebben a bizonytalan helyzetben valamiféle bizonyosságot adjunk a munkatársainknak” – mondja Skaliczki Andrea, a Tresorit pénzügyi vezetője. Ezért már februárban elkezdtek készülni a távmunkára, hogy megnézzék, mit igényel az új felállás: olyan csapatokon tesztelték az átállást, akik korábban még sosem dolgoztak otthonról a munka típusából adódóan. Mindig is irodát preferáló cég voltak, hisznek a közös tér közösségformáló erejében, és ez lassan egy teljes év hibrid működés után is így maradt, ugyanakkor azt már látják, hogy nincsenek egyértelmű válaszok.
„Nem fogjuk azt mondani, hogy innentől örök home office, de látjuk, hogy erre a későbbiekben is szükség lesz. És szerencsére tud működni”
– mondja Lám István alapító, ügyvezető. Az irodát nem zárták be, ezt a kollégák kérték, és mivel nem egy nagy open office-ban vannak, a Köztelek utcai panorámás irodában akár húsz ember is lehet bent külön-külön zárt szobákban.
Kidolgoztak egy programot is az otthoni munkára átállás tanulságaiból, amivel vezetőknek és középvezetőknek segítenének abban, hogyan lehet menedzselni a folyamatot. „Megpróbálunk nem végletesen gondolkozni a helyzetről. A működő rendszereket is újra-és újragondoljuk, így könnyebb felvenni a fonalat, optimalizálni a jelenlegi helyzetet.”
Célba vették a nagy halakat
Ez a fajta nyitott szemmel fontolva haladás a Tresorit üzletfejlesztését is meghatározta a járványhelyzet alatt. Rengeteg időt fordítottak arra, hogy minél jobban megismerjék a kis-és középvállalkozások mellé újonnan céltáblára kerülő nagyvállalati ügyfelek működését. Korábban is azt gondolták, hogy a Tresorit ebben a szegmensben a legérdekesebb, itt kiemelten fontos az adatvédelem, nem mellékesen ők a legfizetőképesebbek is, ugyanakkor azt is tudták, hogy ide el kell jutni. Most, hogy a Tresorit lassan tízéves, és októberben a Gartner elemzőcég rangos minősítését is megkapták a felhőalapú kollaborációs eszközök piacán egyedülálló technológiájukért, megértek a bizalomra.
„Ezek a cégek a legkonzervatívabbak, akik inkább akkor hajlandóak vásárolni, amikor már piaci sztenderd megoldást találnak.
Bátorságot adott, hogy felfordult a világ, azt gondoltuk, ilyenkor kell rálépni a gázra”
– mondja Szilágyi György, alapító, termékfejlesztési igazgató. Az iparág legelismertebb elemzőcégének kitüntetése pontosan az a garancia, amit a legnagyobb cégek keresnek.
Adatbiztonság szempontjából globális élmezőnyben a Műegyetemről indult magyar startup
A Tresorit új fejlesztései is a fókusz áttolódását tükrözik: még márciusban indították a File Request biztonságos fájlmegosztó funkciót, amivel nemcsak a Tresoritot használó cégek fájljai élvezik a rendszer védelmét, hanem a külső üzletfelekkel, partnerekkel való információmegosztást is egyszerűvé és biztonságossá lehet tenni – például egy céges tenderfolyamat vagy egy külső audit dokumentumainak kezelését. is. A megosztott fájlok fölötti erősebb kontrollt biztosító opcionáis letöltés és nyomtatás letiltását, valamint digitális vízjelrendszert vezettek be, és 2021-re is meghatározónak gondolják azt a trendet, hogyan lehet gördülékennyé tenni a vállalatok közötti üzleti kollaborációt.
Úgy látják, a cégek remekül csoportokba oszthatók aszerint, hogy mennyire hajlandóak IT-biztonságra költeni. Érdekes módon nagyon megugrott a kereslet a válság első hullámának elején azoknál a régi vágású cégeknél, akik nehezen látnak tovább a Word-Excel-Powerpoint szentháromságánál. Ők azok, akik a Skype-ig még csak-csak eljutnak, de a Slackről sosem hallottak, hát még a Tresoritról.
Egy világjárvánnyal járó szeizmikus változás a munkavégzésben azonban elég erős ahhoz, hogy kilássanak a szemellenző mögül.
„Ami még meglepőbb volt, hogy milyen gyorsan váltottak, akár egy nap alatt is megvásárolták a terméket, pedig lehetett volna két hetük is kipróbálni, tudjuk, hogy a nagyvállalatoknál lassabban megy ez a folyamat. De nem így lett” – mondja György. Olyan konzervatívabb szektorokból is érkeztek új nemzetközi vásárlók, mint a bankszektor (Erste Bank), a telekommunikáció (Deutsche Telekom), a gépgyártás (Viessmann) vagy a légiközlekedés (Köln Bonn Airport). A meglepő lendület nyárra megfeneklett, de ekkor a nagyvállalati szegmens amúgy is lelassul, a beszerzések szinte teljesen megállnak, nem fejlesztenek, csak szinten tartanak. Őszre újra a megszokott tempóban működtek, és új kihívásokkal is szembe kellett nézniük.
A Tresorit a Műegyetemről indult, ma az egyik legrégebben működő magyar startup nemzetközi jelenléttel.
Úgy látták, hogy az egyéni felhasználóik (más néven prosumerek: a consumer és professional közti egyéni felhasználók, akik külön piacot alkotnak – a szerk.), hajlamosabbak a biztonságos felhőszolgáltatáson spórolni, mint az üzleti ügyfelek. A március-júliusi időszakban ezen a piacon lassult a növekedésük.
Ahogy a világ egyik napról a másikra állt át videós platformokra, hirtelen kérdés lett, hogy hogyan marad releváns a termékük videós funkció nélkül. Mivel a Zoom jött, látott és győzött, nem kezdtek ilyen irányú fejlesztésbe és nem segített a helyzeten, hogy a vírus miatti korlátozások teljesen lenullázták a technológiai startupok egy fontos marketing- és kapcsolatépítési eszközét, az eseménymarketinget. „Az emberek és a cégek elkezdtek a saját Covid-problémákra fókuszálni, sokkal nehezebb lett eljutni a vásárlókhoz” – mondja István.
Ugyanakkor a Tresorit megfontolt pénzköltéssel és időérzékeny változtatásokkal válságállónak bizonyult. 2020 tavaszán bekerültek a leggyorsabban növekvő ezer európai cég közé, és bár ez a tempó lelassult,
az új felhasználók még így is ellensúlyozták a lemorzsolódás arányát, ami iparági viszonylatban is egyedülálló.
Az, hogy előfizetéseket adnak el, robusztussá teszi az üzleti modelljüket, így a számokat látva elmaradt a pánikhangulat.
Mára derült ki, hogy a király meztelen
A Tresorit szeptemberben lesz tízéves. Lassan minden szempontból érett startup lesz, akik végigkísérték az iparág változásait, megélték a mérföldköveit és katalizálták a fejlődését. Azt is érzik, hogy az adatbiztonság, amit ők a kezdetekkor a zászlójukra tűztek még csak mostanra vált igazi közéleti témává, mostanra realizálódott az adattal járó hatalom valódi mértéke az emberekben, vagy ahogy György mondja: kiderült, hogy a király meztelen.
Ki uralja az információt, ki dönti el, mit szabad mondani és mit nem?
A felhőtechnológiát, a végpontok közötti titkosítás lényegét négy-öt éve még hosszasan kellett magyarázni az ügyfeleknek, ma már szinte mindenki tudja, mit jelent, és az emberek öntudatra ébredésének következményei lassan elértek az üzleti döntéshozókhoz. Bár a változás elsősorban a fogyasztói piacot formálta, a tudatosság fejlődése a Tresorithoz is elért.
„Elkezdett átmenni az üzenet, hogy a privacy egy alapvető emberi jog.”
– foglalja össze György.
Nanushka és a Tresorit is bekerült a leggyorsabban növekvő ezer európai cég közé
2018 őszén vonták be második körös, 11,5 millió eurós befektetésüket a 3TS Capital Partners vezette konzorciumtól, aminek nagy részét még nem költötték el. Az idő tehát nem sürgeti őket, de a lehetőségekkel élni fognak.„Mindig a fenntartható működésben hittünk, nem az amerikai startupokra általában jellemző egy egységnyi bevétel, öt egységnyi költés modellben” – mondja György.
Öt éve nullszaldósok, 2020-ban pedig jobb üzleti eredményt értek el, mint azt a válság előtt tervezték.
Arról, hogy ez a tíz év végül mire fut ki csak az biztos, hogy exit lesz, kérdés, hogy mikor. De a találgatás és túl előre tervezés ezen a téren sem kenyerük, ahogy a vírusnál sem volt. „Nem tudtuk, hogy a hullámok, amik szembe jönnek, messzire repítik vagy összetörik a hajónkat – mondja István – egyszerűen nyitott szemmel jártunk. Nem szeretnénk felelőtlen kijelentéseket, pláne nem ígéreteket tenni. Csak annyi biztos, hogy megváltozik a világ, de hogy hogyan, azt mindenki tanulni fogja.”
Borítókép: A három alapító, Szebeni Szilveszter, Lám István és Szilágyi György. Fotó: Tóth András